لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۶

ابقای مهدوی کنی در ریاست مجلس خبرگان


یزدی، مهدوی کنی، هاشمی شاهرودی در یکی از جلسات مجلس خبرگان رهبری
یزدی، مهدوی کنی، هاشمی شاهرودی در یکی از جلسات مجلس خبرگان رهبری
محمدرضا مهدوی کنی بار دیگر به ریاست مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد. پیش از این احتمال داده شده بود او به خاطر کهولت سن امسال نامزد این سمت نشود.

محمدرضا مهدوی کنی با ۶۴ رای از ۷۰ رای، توسط اعضای مجلس خبرگان رهبری به عنوان رئیس این نهاد انتخاب شده است.

همچنین محمود هاشمی شاهرودی و محمد یزدی، دو رئیس سابق قوه قضائیه ایران، به عنوان نایبان رئیس این مجلس باقی مانده‌اند.

آقای مهدوی کنی ۸۱ سال سن دارد و پیش از این در گزارش‌ها آمده بود که احتمال دارد او به خاطر کهولت سن و ضعف جسمی، این بار برای ریاست مجلس خبرگان رهبر نامزد نشود.

رای‌گیری برای انتخاب رئیس و اعضای هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری هر دو سال یک بار برگزار می‌شود.

ریاست این مجلس از زمان تأسیس در سال ۱۳۶۱ به عهده علی مشکینی بود. پس از مرگ او در سال ۱۳۸۶، اکبر هاشمی رفسنجانی به این سمت انتخاب شد.

در سال ۱۳۸۹ و با بالاگرفتن رویارویی اصولگرایان با آقای هاشمی رفسنجانی بر سر مواضع انتقادی او درباره سرکوب‌های بعد از انتخابات ۸۸، محمدرضا مهدوی کنی در مقابلش نامزد شد ولی نهایتا اکبر هاشمی رفسنجانی از نامزدی برای این سمت انصراف داد و آقای مهدوی کنی به این سمت انتخاب شد.

مجلس خبرگان رهبری نهادی متشکل از فقیهان «واجد شرایط» است که بر اساس اصل ۱۰۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت تعیین و نظارت بر ولی فقیه (رهبر جمهوری اسلامی) را دارد. مدت هر دورهٔ این مجلس که اعضای آن در انتخابات و با رأی مستقیم و مخفی مردم انتخاب می‌شوند، هشت سال است.

مجلس خبرگان تعداد اعضایش را ۸۶ نفر تعیین کرده است. مرجع تشخیص صلاحیت برای نامزدی و انتخاب به عنوان عضو این مجلس، فقهای شورای نگهبان هستند که به نوبه خود از سوی رهبری انتخاب می‌شوند.

محمدرضا مهدوی کنی در عین حال دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، از مهم‌ترین تشکل‌های سیاسی اصولگرایان در ایران، نیز هست. او همچنین رئیس دانشگاه امام صادق است.

وی در دولت‌های مهدی بازرگان و محمدعلی رجایی، وزیر کشور بود و پس از کشته‌شدن محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر در شهریور ۱۳۶۰ در جریان انفجار دفتر نخست‌وزیری، کفیل نخست‌وزیری شد.
XS
SM
MD
LG