لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۹

آخرین سخنان هاشمی رفسنجانی در مقام رئیس خبرگان


پس از ماه‌ها گمانه‌زنی، سرانجام روز سه‌شنبه اکبر هاشمی رفسنجانی از ریاست مجلس خبرگان برکنار شد. آقای رفسنجانی در سخنرانی افتتاحیه اجلاس خبرگان اما مطالبی را مطرح کرد که اگر مهم‌تر از خبر بر‌کناری‌اش نباشد، بی‌ارزش‌تر نیست.

آقای رفسنجانی در سخنرانی خود با اشاره به این که شخصا چند بار به آقای مهدوی کنی پیشنهاد قبول ریاست مجلس خبرگان را کرده است و آقای کنی هربار با اشاره به کسالت خود از قبول آن سر باز زده، گفت اگر آقای مهدوی کنی حاضر به قبول مسئولیت باشد وی از نامزدی خود صرف نظر می‌کند تا به گفته او رفع اختلاف شود و از ناحيه اسم او اين نهاد آسيب نبيند.

همزمان اما آقای رفسنجانی به توطئه برکناری‌اش اشاره کرد و گفت که او از دو سه ماه پيش احساس كرده است که برای رياست خبرگان مسائلی سازمان‌دهی شده است.

او در سخنرانی افتتاحیه اجلاس خبرگان گفت: «هم‌اکنون داریم می‌بینیم اخلاق اسلامی آسیب دیده است، دروغ‌ها خیلی شایع شده است؛ از سطوح رسمی و غیررسمی دروغ، فریب، تهمت، شعارهای بی‌محتوا دادن .... همه خلاف اسلام است.»

آقای رفسنجانی به اوضاع نابه‌سامان و فسادآلود جامعه هم اشاره کرد و گفت: «خانواده‌ها اکنون آسیب‌پذیر شده است. بحث دختران فراری که سعی می‌کنیم کمتر بگوییم تبدیل به مسئله جدی شده است. خیابان‌ها آن چنان که باید باشد نیست.»

او همچنین افزود که نمی‌خواهد خیلی بیشتر حرف بزند، چون باید ملاحظات زیادی بکند.

آقای رفسنجانی همزمان تاکید کرد که نمی‌توان از جامعه‌ای که پر از بیکاری، بداخلاقی، تورم و اختلاف است برای دنیا الگو ساخت.

آقای رفسنجانی در سخنرانی خود با گفتن این که «اگر اسلام باشد احتیاجی به این نیروهای پلیس نیست» فضای سرکوب در جامعه را به نقد کشید و گفت که «با زور و ترساندن مردم کار پیش نمی‌رود».

آقای رفسنجانی در سخنرانی خود گفت که «هنر این نیست که ما خودمان با خودمان مشکلی نداشته باشیم، بلکه ما باید به فکر جوان‌ها باشیم» و اضافه کرد که این حکومت «برای این نبوده که خودمان یک دوره حکومت کنیم، بلکه باید به فکر نسل جوان بود و همه می‌دانیم نسل جوان مشکلاتی دارد».

اکبر هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنرانی خود به مسئولیت آقای خامنه‌ای در پیدایش این اوضاع اشاره کرد و گفت که مردم با اصل ولایت فقیه مشکل ندارند، ولی مشکل این است که «برخی افراد و نهادها از رهبری زیادی خرج می‌کنند، ولو این که خلاف کرده باشند. خیلی‌ها می‌خواهند رهبری را در جریان کوچکی محبوس کنند»،‌ در حالی که به گفته آقای رفسنجانی رهبری مال همه است و خود رهبری است که می‌تواند وحدت ایجاد کند.

آقای رفسنجانی با گفتن این که برخی چیزها به پای رهبری گذاشته می‌شود اضافه کرد که «اگرچه خود رهبری مواظب است و تذکر می‌دهد، اما به تذکرهای رهبری هم کسی توجهی ندارد».

به رغم انتشار مطالب زیادی در ماه‌های گذشته درباره تلاش مخالفین هاشمی رفسنجانی برای برکناری او از این مقام هنوز معلوم نیست پشت پرده چه گذشته است و چه کسی گرداننده اصلی برکناری اکبرهاشمی رفسنجانی بوده است.

بسیاری از تحلیل‌گران با استناد به گفته‌های علی سعیدی، نماینده آقای خامنه‌ای در سپاه پاسداران، برکناری آقای رفسنجانی را هدایت شده از سوی آقای خامنه‌ای می‌دانند، چون به باور آنان آقای خامنه‌ای در اوضاع بحرانی کنونی می‌خواهد خیالش از ناحیه شخص دوم نظام، شخصی که می‌توانست در شرایطی بحرانی ادامه رهبری او به عنوان ولی فقیه را به مخاطره افکند، راحت باشد.

علی سعیدی، نماینده آقای خامنه‌ای در سپاه، هفته گذشته ریاست آقای مهدوی کنی بر مجلس خبرگان را زیبنده و انتخابی شایسته و بایسته خوانده بود.

موضوع کنار گذاشتن آقای هاشمی رفسنجانی از این مقام پیشاپیش در اجلاس گذشته مجلس خبرگان در شهریورماه سال جاری هم مطرح شده بود.

قاسم روان‌بخش، دبیر سیاسی هفته‌نامه پرتو سخن و از شاگردان مصباح یزدی، از جمله کسانی بود که پیشاپیش برگزاری اجلاس گذشته خبرگان در شهریورماه با انتقاد شدید از هاشمی رفسنجانی از «استیضاح او توسط اعضای خبرگان» خبر داده بود.

قاسم روان‌بخش با متهم کردن هاشمی رفسنجانی و خانواده او به راه‌اندازی آن چه «فتنه سبز» می‌خواند گفته بود: «اعلام می کنم که هاشمی رفسنجانی شایستگی ریاست بر مجلس خبرگان رهبری را ندارد.»

احمد خاتمی، روحانی تندرو و امام جمعه تهران و عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، هم در آستانه اجلاس خبرگان در شهریورماه گفته بود که «آینده سیاسی هاشمی به تصمیم مقام معظم رهبری و نتیجه انتخابات هیئت رئیسه مجلس خبرگان منوط» است.

سخنرانی آقای هاشمی رفسنجانی در اجلاس خبرگان از یک سو تاکید دوباره بر مواضع او در ماه‌های گذشته بود و از سوی دیگر هشداری حاوی ناگفتنی‌های زیادی که به گفته خود او بنا به ملاحظاتی فعلا مسکوت می‌مانند.
XS
SM
MD
LG