لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

کره شمالی مانع از ورود کارگران کره جنوبی به یک کارخانه مشترک شد


کامیون‌های حامل کارگران کره جنوبی، به دنبال ممانعت مرزبانان کره شمالی ناچار به بازگشت شدند.
کامیون‌های حامل کارگران کره جنوبی، به دنبال ممانعت مرزبانان کره شمالی ناچار به بازگشت شدند.
در ادامه تنش‌ها در شبه‌جزیره کره، پیونگ یانگ روز چهارشنبه از ورود صدها کارگر کره جنوبی به یک شهرک صنعتی در شهر مرزی کره شمالی جلوگیری کرد. چین نیز در این روز خواستار «آرامش و خویشتنداری» دو کره شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،کره شمالی روز چهارشنبه، ۱۴ فروردین‌ماه، اجازه نداد که حدود ۴۸۰ شهروند کره جنوبی که در شهرکی صنعتی به شهر مرزی «کائه سونگ» در کره شمالی مشغول به کار هستند، از مرز عبور کنند.

طبق گزارش‌ها، پیونگ یانگ همچنین اعلام کرده است کارگران کره جنوبی که پیش از روز چهارشنبه وارد مجموعه صنعتی شده بودند، می‌توانند کره شمالی را ترک کنند.

مجموعه صنعتی کائه سونگ که از سال ۲۰۰۴ کار خود را آغاز کرده است، از حدود ۱۲۰ کارخانه متعلق به کره جنوبی ساخته شده است و در این مجموعه کارگران کره شمالی و کره جنوبی در کنار یکدیگر به کار مشغولند. این همکاری در حالی است که بیرون از این مجموعه، هرگونه ارتباط میان شهروندان دو کره نیازمند دریافت اجازه رسمی سئول و پیونگ یانگ است.

به نوشته آسوشیتدپرس، این مجموعه که در آن حدود ۸۶۰ کارگر کره جنوبی به کار مشغول هستند، برای بیش از ۵۰ هزار تن از ساکنان کره شمالی ایجاد شغل می‌کند.

مجموعه «کائه سونگ» سالانه حدود ۴۷۰ میلیون دلار کالا تولید می‌کند که این کالاها پس از تولید به کره جنوبی بازگردانده می‌شوند. سطح درآمد کارگران در کره شمالی نسبت به کره جنوبی پایین‌تر است که همین امر منجر به انتقال تجارت‌های کوچک کره جنوبی به این منطقه شده است.

کره شمالی سال ۲۰۰۹ نیز در اقدامی تلافی‌جویانه، به مدت سه روز فعالیت‌های این مجموعه را مختل کرده بود.

پیونگ یانگ در حالی این بار در فعالیت‌های این مجموعه اخلال ایجاد کرده است که به گفته آسوشیتدپرس، این اقدام به اقتصاد عمومی کره جنوبی آسیب چندانی نمی‌زند.

دولت کره جنوبی نسبت به این اقدام پیونگ یانگ ابراز ناخرسندی کرده و گفته است که این اقدام بیش از هر چیز به ضرر کره شمالی خواهد بود.

به گفته سئول، این مجموعه صنعتی در سال ۲۰۱۲ برای کره شمالی حدود ۸۱ میلیون درآمدزایی داشت.

در پی تمدیدتحریم‌های شورای امنیت علیه کره شمالی و همچنین رزمایش مشترک ایالات متحده و کره‌ جنوبی، پیونگ‌یانگ رویکرد تهاجمی به خود گرفته است.

کره شمالی ضمن اعلام آماده‌باش به واحدهای نظامی خود که پایگاه‌های آمریکا را هدف گرفته‌اند، لغو یک‌جانبه توافق‌های «ترک مخاصمه» با کره جنوبی و همچنین تهدید آمریکا به حمله پیش‌دستانه اتمی، روز ۱۳ فروردین‌ماه از تصمیم خود برای راه‌اندازی دوباره یک راکتور پلوتونیوم و مرکز غنی‌سازی اورانیوم «یونگ‌بیون» خبر داده است.

درخواست برای پادرمیانی چین

روز چهارشنبه، ۱۴ فروردین‌ماه، فرانسه از چین خواست تا از «نفوذ» خود بر کره شمالی استفاده کرده و برای حل بحران کره وارد عمل شود.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که هفته آینده به چین سفر خواهد کرد تا در مورد کره شمالی با این کشور گفت‌و‌گو کند.

چین نیز در این روز خواستار «آرامش و خویشتنداری» دو کره شد و در عین حال افزود که نخست وزیر این کشور روز ۱۳ فروردین‌ماه در دیدار با سفیر کره شمالی در پکن، نسبت به وضعیت شبه جزیره کره «به طور جدی» ابراز نگرانی کرده است.

پکن از دهه‌ها پیش تنها هم‌پیمان بزرگ کره شمالی و بزرگترین شریک تجاری این کشور است و نیازهای کره شمالی به انرژی را تامین می‌کند.
XS
SM
MD
LG