لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

کره‌ شمالی موشک‌ با «برد قابل توجه» به ساحل شرقی‌ منتقل کرده است


دو سرباز کره شمالی و کره جنوبی، رو به روی یکدیگر، در نوار مرزی دو کشور.
دو سرباز کره شمالی و کره جنوبی، رو به روی یکدیگر، در نوار مرزی دو کشور.
وزير دفاع کره جنوبی روز پنجشنبه، ۱۵ فروردين، اعلام کرد که کره شمالی موشکی با «برد قابل توجه» به ساحل شرقی‌اش منتقل کرده است، ولی وی افزود هنوز نشانه‌ای وجود ندارد که بيانگر آماده شدن پيونگ يانگ برای يک درگيری گسترده باشد.

اين گزارش ساعاتی پس از آن منتشر می‌شود که ارتش کره شمالی اعلام کرد که مجوز نهايی را برای حمله به خاک آمریکا با سلاح‌های هسته‌ای «کوچکتر، سبک‌تر و متنوع» دريافت کرده است. اين تازه‌ترين تهديد پيونگ يانگ عليه آمريکا طی هفته‌های اخير است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس،اشاره کره شمالی به سلاح‌های کوچکتر می‌تواند اشاره‌ای باشد به اينکه پيونگ يانگ توانسته که فناوری خود را بهبود بخشد يا اينکه اساسا چنين ادعايی يک بلوف است.

کيم کوان جينگ، وزير دفاع کره جنوبی، روز پنجشنبه گفت که اطلاعی درباره نيت کره شمالی از جابجايی موشکی خود ندارد ولی اين اقدام می‌تواند «برای انجام یک آزمايش يا تمرين باشد».

وی گزارش رسانه‌های ژاپنی مبنی بر اينکه اين موشک از نوع «KN-80» و دوربرد بوده است را تکذيب کرد. اين موشک در صورت به کارگيری قادر است که خاک آمريکا را هدف قرار دهد.

آقای کيم که در يک کميته پارلمانی سخن می‌گفت، اعلام کرد که موشک کره شمالی که به ساحل شرقی این کشور منتقل شده است، «برد قابل توجهی» دارد ولی قادر نيست که خاک آمريکا را هدف قرار دهد.

آسوشيتدپرس می‌نويسد که اظهارات وزير دفاع کره جنوبی درباره «برد قابل توجه» اين موشک می‌تواند اشاره‌ای باشد به موشکی به نام «موسودان»، که گفته می شود حدود سه هزار کيلومتر برد دارد. اين برد می‌تواند اهدافی را در خاک کره جنوبی، ژاپن و همچنين پايگاه‌های آمريکا در اين دو کشور را مورد حمله قرار دهد. با اين حال ترديدهای زيادی درباره دقت اين نوع موشک‌ها وجود دارد.

پنتاگون، وزارت دفاع آمريکا، اعلام کرده است که يک سيستم دفاع موشکی را به جزيره گوام خواهد فرستاد تا پوشش هوايی منطقه را در صورت يک حمله احتمالی تقويت کند.

برخی از کارشناسان گفته‌اند کره شمالی اعلام نکرده است که توانايی موشکی با برد بلند يا دقت بالا دارد. پاره‌ای ديگر از کارشناسان می‌گويند که موشک‌های با برد بلند اين کشور که در رژه سال گذشته در پيونگ يانگ رونمايی شدند ساختگی بوده‌اند.

وزير دفاع کره جنوبی گفته است که اگر کره شمالی قصد داشت تا وارد يک درگيری گسترده نظامی شود بايد نشانه‌هايی چون بسيج واحدهای نظامی از جمله فراخوان نيروهای ذخيره ديده می‌شد، ولی فرماندهان نظامی کره جنوبی چنين آمادگی‌هايی را نديده‌اند.

کره شمالی تمرين‌های نظامی مشترک آمريکا و کره جنوبی را شديدا مورد انتقاد قرار داده و خشم خود را نسبت به تشديد تحريم‌های سازمان ملل پس از آزمايش موشکی اين کشور در ماه فوريه ابراز کرده است.
XS
SM
MD
LG