لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۵

ولايتی: نامزد ائتلاف سه‌گانه با توجه به دیدگاه رهبر مشخص می‌شود


علی اکبر ولايتی، يکی از سه نامزد« ائتلاف برای پيشرفت» يا ائتلاف سه گانه برای انتخابات رياست جمهوری ايران، روز يکشنبه ۱۸ فروردين ماه گفته است:‌ زمان اعلام نامزد نهايی اين ائتلاف نزدیک نیست و کاندیدای نهایی با توجه به« ديدگاه» آيت الله علی خامنه ای،‌ رهبر ايران، و تشخيص سه عضو ائتلاف تعيين خواهد شد.

علی اکبر ولايتی، مشاور بين الملل رهبر ايران، محمدباقر قاليباف، شهردار تهران، و غلامعلی حداد عادل، نماينده مجلس، ائتلاف برای پيشرفت يا ائتلاف سه گانه را تشکيل داده اند.

به گزارش خبرگزاری فارس ، علی اکبر ولايتی در نشست مطبوعاتی نامزدهای دوره يازدهم انتخابات رياست جمهوری گفته است:«نفر نهايی کانديد ائتلاف پيشرفت با توجه به ديدگاه مقام معظم رهبری و با تشخيص ۳ نفر اعضای اين ائتلاف مشخص می‌شود.»

اين در حالی است که پيشتر حسين مظفر، ریيس ستاد انتخاباتی ائتلاف سه گانه گفته بود که نامزد نهايی اين ائتلاف براساس نظر سنجی انتخاب خواهد شد که واکنش های گسترده ای را در بين اصولگرايان در پی داشت.

اصولگرایان منتقد ائتلاف سه گانه معتقد بودند براساس اظهارات رهبر ایران می بایست نامزد «اصلح»‌ به عنوان نامزد نهایی معرفی شود.

گزارش ها حاکی است که علی اکبر ولایتی در مورد مشخص شدن نامزد نهایی ائتلاف سه گانه گفته است:«زمان آن نزديک نيست.»

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چه زمانی عناصر کليدی کابينه را معرفی خواهيد کرد، گفته است:« قرار نيست که اعضای کابينه را معرفی کنيم. قرار است که تيم‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سياسی و اجتماعی را به عنوان همکار معرفی کنيم .»

ائتلاف با دیگر جریان ها

علی اکبر ولايتی همچنین روز يکشنبه تاکيد کرده است که «ائتلاف برای پيشرفت» برنامه ای برای اجماع با ائتلاف پنچ گانه ندارد.

با این حال تاکنون ديگر گروه های اصولگرا از همکاری و ائتلاف با «ائتلاف سه گانه» خودداری کرده اند.

محمدرضا باهنر ، از نامزدها ائتلاف پنج گانه برای انتخابات رياست جمهوری پيشتر در اين زمينه گفته بود که « نبايد همه اصولگرايی را منحصر در اين ائتلاف بدانيم.»

علی اکبر ولايتی همچنين در رابطه با اين که آيا افرادی به ائتلاف پيشرفت اضافه می‌شوند يا خير، گفت: «افرادی که شرايط لازم را داشته باشند می‌توانيم به ائتلاف اضافه کنيم و تاکنون نيز درخواست‌هايی داشته‌ايم ولی شرايط را نداشتند.»

منوچهر متکی، يحيی آل اسحاق، محمد حسن ابوترابی،‌ محمدرضا باهنر و مصظفی پور محمدی در ائتلاف پنچ گانه حضور دارند که در نهايت يک نفر نيز از بين آنها برای انتخابات رياست جمهوری انتخاب خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اکبر ولايتی همچنين کناره گيری خود در انتخابات سال۱۳۸۴ به نفع اکبر هاشمی رفسنجانی را «مرتبط با توصيه آيت الله آقا مجتبی تهرانی» خوانده است.

يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران در ۲۴ خردادماه سال جاری برگزار می شود و تاکنون شماری از چهره های اصولگرای آمادگی خود را يرای شرکت در انتخابات رياست جمهوری اعلام کرده اند.

محسن رضايی، دبير مجمع تشخيص مصلحت هم آمادگی خود را برای نامزدی در انتخابات رياست جمهوری اعلام کرده است. وی در انتخابات رياست جمهوری دوره گذشته نيز حضور داشت.

در همين زمينه، رسانه های اصولگرای مخالف دولت محمود احمدی نژاد، از اسفنديار رحيم مشايی به عنوان نامزد مورد حمايت دولت ياد می کنند.

از سوی ديگر هنوز نامزد نهايی اصلاح طلبان مشخص نشده است. در حالی که گروه های مختلف اصلاح طلبان از محمد خاتمی،‌رييس جمهوری سابق ايران برای حضور در انتخابات رياست جمهوری دعوت کرده اند، هنوز وی به طور رسمی به اين در خواست ها پاسخی نداده است.
XS
SM
MD
LG