لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۹

ولايتی: با يک تيم هماهنگ وارد انتخابات می‌شويم


علی اکبر ولايتی، يکی از سه چهره ائتلاف ۱+۲ اصولگرايان برای انتخابات رياست جمهوری ۹۲، جزييات بيشتری درباره برنامه اين ائتلاف برای انتخابات آينده ارائه کرده و گفته است که نامزد نهایی ائتلاف «سه گانه» با کابینه و تيمی هماهنگ وارد صحنه انتخابات خواهد شد.

علی اکبر ولايتی،‌ مشاور امور بين الملل رهبر جمهور اسلامی ايران، در گفت و گو با «باشگاه خبرنگاران جوان» وابسته به صدا و سيما با اشاره به اين که «فردی قوی» در راس قوه مجريه کفايت نمی‌کند و «وجود بدنه‌ای قوی نيز برای تيم دولت ضروری است»‌ گفته است: «دولت قدرتمند مجموعه‌ای از افراد توانمند است که توسط يک مدير مقتدر اداره می‌شود از اين رو بنای ما سه نفر در اين ائتلاف اين است که در انتخابات آينده به صورت يک تيم همراه، هماهنگ و همدل خودمان را عرضه کنيم و در حقيقت مردم را برای رای دادن به يک تيم وارد صحنه انتخابات کنيم.»

وی در این گفت وگو که روز یکشنبه اول بهمن ماه منتشر شده تصریح کرده است: «وجود يک تيم کارآمد در ائتلاف سه‌گانه اصولگرايان يکی از تفاوت‌های مشخص و چشم‌گيری است که دراين مجموعه وجود دارد صرف‌نظر از اين که هر کدام از ما در دولت آينده شغلی داشته باشيم يا نداشته باشيم به اين موضوع اهميت ويژه‌ای قائل هستيم.»

غلامعلی حدادعادل، نماينده اصولگرای مجلس، محمدباقر قاليباف، شهردار تهران، و علی‌اکبر ولايتی ائتلافی برای انتخابات آتی رياست جمهوری تشکيل داده اند که به ائتلاف ۱+۲ مشهور شده است. اين سه نفر که از چهره‌های محافظه کار و اصولگرای سياست ايران به شمار می‌روند توافق کرده‌اند که در يازدهمين انتخابات رياست جمهوری ايران از يکديگر حمايت کنند و تنها يکی از آنان که شانس بيشتری دارد، نامزد نهايی انتخابات شود.

به گزارش رسانه های ایران، علی اکبر ولایتی هفته گذشته نیز گفته بود: «در نهايت هر کس که بر اساس اتفاق انتخاب شود در هنگام اعلام کانديداتوری تيم خود را برای تصدی پست رياست جمهوری و کابينه به مردم معرفی خواهد کرد.»

وی در خصوص نقش اين سه نفر در در تعيين نامزد نهايی به «باشگاه خبرنگاران جوان» گفته است: «وقتی سه نفر با هم ائتلافی را ايجاد می‌کنند و از ديگران هم برای پيوستن به آن دعوت به عمل می‌آورند به اين معناست که اين سه نفر آماده‌اند که به نفع مصالح اين ائتلاف حرکت کنند و حتی شغلی در دولت آينده نداشته باشند.»

پيشتر غلامعلی حدادعادل گفته بود که بر اساس نظرسنجی‌ها، اين سه نفر ۶۰ درصد آرای مردم در يازدهمين انتخابات رياست جمهوری ايران را به خود اختصاص خواهند داد.

اين در حالی است که گزارش هايی در خصوص تلاش اعضای ائتلاف ۱+۲ برای ترغيب ساير کانديداهای احتمالی اصولگرايان در انتخابات آينده رياست جمهوری برای پيوستن به اين ائتلاف منتشر شده است.

خبرگزاری فارس پیشتر گزارش داده بود که علی اکبر ولايتی با مصطفی پور محمدی، رييس بازرسی کل کشور، دیداری داشته و از وی برای مشارکت در اين ائتلاف دعوت کرده است.

اين خبرگزاری همچنين به نقل از يک «منبع آگاه» نوشته که محمد باقر قاليباف نيز با علی لاريجانی، رييس مجلس، ديدار کرده و از وی برای پيوستن به این ائتلاف دعوت به عمل آورده است.

علی اکبر ولايتی در اين زمينه گفته است: «هسته مرکزی ائتلاف سه‌گانه با بعضی از افراد ديدار داشته است که بهتر است لفظ داوطلب انتخابات رياست‌جمهوری را به اين افراد اطلاق نکنيم چون اگر قرار باشد اين دامنه باز باشد ۲۰ نفر به عنوان گزينه انتخابات رياست‌جمهوری مطرح می‌شوند در اين صورت ديگر ايجاد اتحاد ميان افراد مدعی رياست‌جمهوری کار آسانی نيست به طوری که در گذشته نيز اين موضوع اتفاق افتاده و تجربه موفقی نبوده است.»

در غياب اصلاح طلبان به نظر می رسد که گروه های اصولگرا تا دستيابی به توافق بر سر يک نامزد فاصله زيادی دارند.

در جريان انتخابات مجلس نهم گروه های اصولگرا تحت عنوان دو جريان «جبهه پايداری» و «جبهه متحد اصولگرايان» فعاليت کردند و تلاش های محمدرضا مهدوی کنی، رييس مجلس خبرگان نيز برای ايجاد ائتلاف بين اين دو نتيجه ای در پی نداشت. علی اکبر ولايتی در جريان انتخابات مجلس نهم سخنگوی جبهه متحد اصولگرايان بود.

اين در حالی است که جبهه پايداری هنوز برنامه خود برای انتخابات رياست جمهوری تدوين نکرده است. برخی از اعضای جبهه پايداری از سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی به عنوان فردی که می تواند کانديدای اين جريان باشد نام می برند. از سوی ديگر طرفداران محمود احمدی نژاد نيز هنوز کانديدای نهايی خود را اعلام نکرده اند.

رسانه های ايران تاکنون نام افرادی چون محسن رضايی، محمدرضا باهنر و منوچهر متکی را به عنوان ديگر نامزدهای احتمالی جناح اصولگرا در انتخابات آينده رياست جمهوری ايران مطرح کرده اند. از سفنديار رحيم مشايی، رييس سابق دفتر احمدی نژاد نيز به عنوان نامزد جريان مورد حمايت دولت نام می برند.

يازدهمين انتخابات رياست جمهوری ايران روز ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ برگزار خواهد شد.

این در حالی است که ميرحسن موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح طلب انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸، اکنون نزديک به دو سال است که در حصر به سر می برند.

نتايج انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ اعتراضانی در تهران و برخی از شهرهای ایران در پی داشت که به گفته مخالفان ده ها نفر در این اعتراضات کشته شدند.
XS
SM
MD
LG