لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۱

ولایتی: نهایتا یک نفر از ائتلاف ما نامزد می‌شود


علی اکبر ولایتی، یکی از سه چهره ائتلاف سه نفره اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۲، گفته است این سه نفر توافق کرده‌اند که در نهایت فقط یکی از آنان نامزد انتخابات شود و دو نفر دیگر از او حمایت کنند.

به گفته این چهره کهنه‌کار جمهوری اسلامی، او و محمدباقر قالیباف و غلامعلی حداد عادل که این ائتلاف را تشکیل داده‌اند، بنا دارند هنگام نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران، کابینه خود را معرفی کنند.

به نوشته خبرگزاری مهر آقای ولایتی به تلویزیون خبری المیادین که از لبنان پخش می‌شود، گفته است قصد این ائتلاف تلاش برای «وحدت اصولگرایان» است.

آقای ولایتی در حال حاضر مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌المللی است. او پیش‌ا ز این‌ها سال‌ها در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ شمسی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی بود.

این نخستین اظهارنظر علنی علی اکبر ولایتی درباره این ائتلاف است. طبق گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان، غلامعلی حدادعادل، علی‌اکبر ولایتی و محمدباقر قالیباف، سه چهره عمده اصولگرا، در هفته‌های گذشته با یکدیگر ائتلافی تشکیل داده‌اند که به ائتلاف ۱+۲ معروف شده است.

انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است خردادماه سال آینده یعنی حدود ۵ ماه دیگر برگزار شود. با این حال هنوز اصولگرایان به ایده مشترکی درباره نامزد این جناح سیاسی در انتخابات آینده نرسیده‌اند.

در همین حال برخی از اصولگرایان می‌گویند محمود احمدی‌نژاد و نزدیکانش برای شرکت در انتخابات آینده با معرفی نامزد، آماده می‌شوند.

پیش از این گمانه زنی‌هایی درباره احتمال نامزدی اسفندیار رحیم‌مشایی مطرح شده است و از جمله حسن غفوری‌فرد گفته است آقای مشایی برای نامزدی در این انتخابات برنامه‌ریزی می‌کند.

غلامعلی حدادعادل نیز گفته است که «نظرسنجی‌ها» نشان می‌دهد او همراه با آقای قالیباف و آقای ولایتی، «۶۰ درصد» از آرای مردم در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران را به خود اختصاص خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای حدادعادل گفته است: «وقتی در نظر سنجی ها مشخص شد که ۶۰ درصد آراء متعلق به این سه نفر است، تصمیم گرفتیم ائتلاف کنیم و در نهایت دو نفرمان تصمیم بگیریم برای خدا، کاندیدای ریاست جمهوری نشویم.»

آقای حدادعادل در هشتمین انتخابات مجلس شورای اسلامی یک میلیون و ۱۱۹ هزار رای به دست آورد.

از بین چهره‌های این ائتلاف سه‌نفره، آقای قالیباف و آقای ولایتی پیشتر در انتخابات سال ۸۴ نیز نامزد بودند که محمود احمدی‌نژاد پیروز آن شد.

علی اکبر ولایتی پس از ورود اکبر هاشمی رفسنجانی به آن انتخابات، از نامزدی خود انصراف داد و گفت به نفع آقای هاشمی کنار می‌رود. محمدباقر قالیباف در صحنه باقی ماند و در دور اول آن با بیش از ۴ میلیون رای، پس از اکبر هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی‌نژاد و مهدی کروبی، چهارم شد.

در سال ۸۴ نیز اغلب اصولگرایان در پی تشکیل یک ائتلاف و نهایتا کناره‌گیری نامزدها به نفع یک نامزد اصولگرا بودند اما به گفته چهره‌های اصولگرا و فعالان سیاسی، محمود احمدی‌نژاد به این رویه رضایت نداد و بدون شرکت در جلسات انتخاباتی اصولگرایان، برنامه انتخاباتی خود را پیش برد.

در آن انتخابات اصولگرایان در گروه‌های جداگانه از نامزدی اکبر هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی‌نژاد، محمدباقر قالیباف، علی لاریجانی، علی اکبر ولایتی و محسن رضایی حمایت کردند. آقای رضایی چند روز مانده به انتخابات از نامزدی خود انصراف داد.

در گزارش‌ها همچنین از مصطفی پورمحمدی، محسن رضایی، محمدرضا باهنر، منوچهر متکی نیز به عنوان نامزدهای احتمالی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری آینده در خرداد ۹۲ نام برده شده است.

انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸ که به ریاست جمهوری مجدد محمود احمدی‌نژاد منجر شد، اعتراض‌های گسترده‌ای در ایران و همچنین از سوی گروه‌هایی از اصلاح‌طلبان بر انگیخت. در جریان سرکوب این اعتراض‌ها که تا بهمن سال ۸۹ ادامه پیدا کرد، عده‌ای از معترضان کشته شدند و صدها نفر نیز بازداشت شدند.

شماری از فعالان سیاسی و مدنی و روزنامه‌نگاران پس از این اعتراض‌ها بازداشت و محاکمه شدند و گروهی از آنان همچنان در زندان هستند.

همچنین میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد و مهدی کروبی پس از دعوت به راهپیمایی در ۲۵ بهمن ۸۹ در حبس خانگی قرار گرفته‌اند و در بیش از ۶۰۰ روز گذشته در این حبس بوده‌اند و به جز دیدارهای کم‌شمار و کنترل‌شده با بستگان خود، تماسی با بیرون نداشته‌اند.
XS
SM
MD
LG