لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۵

پنج قدرت هسته‌ای: نگران برنامه هسته‌ای ایران و کره شمالی هستیم


ایران سال ۱۹۷۰ به عضویت پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای در آمد.
ایران سال ۱۹۷۰ به عضویت پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای در آمد.
نمایندگان پنج کشور دارنده تسلیحات هسته‌ای روز جمعه بار دیگر نسبت به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و کره شمالی ابراز نگرانی کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نمایندگان ایالات متحده، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا ۳۰ فروردین‌ماه در بیانیه‌ای اعلام کردند که پیگیری مداوم فعالیت‌های هسته‌ای از سوی ایران و همچنین آزمایش اخیر هسته‌ای کره شمالی که ۲۴ بهمن‌ماه ۱۳۹۱ صورت گرفت، به منزله به چالش کشیدن «جدی» پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) است.

پنج عضو دائم شورای امنیت در این بیانیه بار دیگر بر نگرانی خود نسبت به برنامه هسته‌ای ایران و کره شمالی تأکید کردند.

این کشورها بیانیه مزبور را در ژنو و به دنبال برگزاری نشست دو روزه مقدماتی مرتبط با گردهم‌آیی سال ۲۰۱۵ در راستای مرور پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای صادر کرده‌اند.

پنج کشور دارنده تسلیحات هسته‌ای روز جمعه در بیانیه خود بر اهمیت سیستم پادمانی سازمان انرژی اتمی و تأثیر آن بر جلوگیری از تکثیر تسلیحات هسته‌ای تأکید کرده و متعهد شدند که به تلاش برای یافتن راه حلی «دیپلماتیک و صلح‌آمیز» برای مشکلات پیش پای این پیمان ادامه دهند.

پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای در سال ۱۹۷۰ با هدف جلوگیری از دستیابی کشورهای به تسلیحات اتمی به اجرا در آمد.

تاکنون بیش از ۹۰ کشور این پیمان را به امضا رسانده‌اند که در میان آن‌ها نام پاکستان، هند و اسرائیل به چشم نمی‌خورد.

کره شمالی پیشتر از امضاکنندگان این پیمان بود که سال ۲۰۰۳ امضای خود را پس گرفت و کنار کشید. پیونگ‌یانگ از سال ۲۰۰۶ تاکنون سه آزمایش اتمی انجام داده است.

ایران سال ۱۹۷۰ به عضویت ان‌پی‌تی در آمد. با این‌حال غرب معتقد است که جمهوری اسلامی در پوشش برنامه هسته‌ای‌ خود اهداف نظامی را دنبال می‌کند.

کشورهای غربی در تلاش هستند که در کنار اعمال تحریم‌ها علیه ایران، به صورت مسالمت‌آمیز راه برون‌رفتی را برای بن‌بست هسته‌ای ایران پیدا کنند که نتیجه آن برگزاری چندین دوره مذاکره هسته‌ای با ایران بوده است.

جمهوری اسلامی همواره بر غیرنظامی بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تأکید کرده است و در عین حال دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را حق مسلم خود می‌داند.
XS
SM
MD
LG