لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۰

وزیر دفاع آمریکا فروش تسلیحات جدید به اسرائیل را نهایی کرد


چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا(راست) موشه یعلون وزیر دفاع اسرائیل(وسط)
چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا(راست) موشه یعلون وزیر دفاع اسرائیل(وسط)
چاک هیگل وزیردفاع آمریکا دوشنبه دوم اردیبهشت در دیدار با همتای اسرائیلی خود موشه یعلون در تل آویو، با گفتن اینکه «ایران، هسته‌ای نخواهد شد»، قرارداد جدید فروش تسلیحات مدرن آمریکایی به اسرائیل را نهایی کرد.

چاک هیگل یکشنبه در ورود به اسرائیل گفته بود این معامله فروش جنگ‌افزار، «پیام روشنی به ایران» است.

وزیر دفاع آمریکا پس از ملاقات دوشنبه با ژنرال یعلون وزیر جدید دفاع اسرائیل، سخنان روز یکشنبه خود را تکرار کرد که «اسرائیل یک کشورمستقل است که به تنهایی درمورد دفاع از خود تصمیم می‌گیرد».

آقای هیگل در چارچوب نخستین سفر خارجی خود و در آغاز یک تور خاورمیانه‌ای از یکشنبه به اسرائیل رفته و در ادامه اقامت خود تا سه‌شنبه در این کشور، با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و نیز با شیمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل دیدار می‌کند.

چاک هیگل در نشست خبری دوشنبه در تل آویو گفت در مذاکراتی که در این روز با ژنرال یعلون داشته است، جزییات معامله تازه تسلیحاتی آمریکا مورد بحث بوده و تفاهم نهایی بر سر آن بدست آمده است.

آقای هیگل گفت این تسلیحات «نه تنها برتری نظامی اسرائیل نسبت به همسایگان و سایر کشورهای منطقه را حفظ خواهد کرد بلکه توان اسرائیل را ارتقاء می‌دهد».

آمریکا از جمله جنگنده‌های اف-۱۶، هواپیماهای سوخت‌رسان در هوا از مدل پیشرفته کی سی-۱۳۵، رادارهای ضد جنگنده‌های هوایی، راکت‌های ضد رادار، بمب‌های هوشمند و هواپیماهای عمودپرواز وی -۱۲۲ ویژه ترابری نیرو‌ها به ارتش اسرائیل می‌فروشد.

روزنامه نیویورک تایمز جمعه سی‌ام فروردین نوشته بود، در چارچوب معاملاتی ۱۰ میلیارد دلاری، آمریکا جنگنده و موشک‌های دوربرد و پیشرفته‌تر به عربستان و امارات متحده عربی نیز خواهد فروخت؛ معاملاتی که چاک هیگل در سفر روزهای آینده خود به این کشور‌ها، آن را نهایی خواهد کرد.

آقای هیگل در نشست خبری تل آویو گفت «آمریکا و اسرائیل با چالش‌های مشابهی در یک منطقه دشوار دست و پنجه نرم می‌کنند و مسئله ایران در صدر آنهاست».

موشه یعلون نیز گفت «تعهد بین دو کشور، در حمایت آمریکا از امنیت اسرائیل نمودار می‌شود و اسرائیل ادامه این تعهد آمریکایی را مانند "گنبدی آهنین" که جان مردم ما را نجات می‌دهد، می‌داند و قطعی شدن معامله جدید تسلیحاتی و از جمله هواپیماهای وی-۲۲ برای ما اهمیت بسیار دارد».

چاک هیگل یکشنبه در موزه «ید و شم» که موزه هولوکاست اسرائیل است، گفته بود دنیا دیگر نباید بگذارد فجایعی مانند کشته شدن شش میلیون یهودی تکرار شود و اسرائیل در خطر باشد.

وزیردفاع آمریکا یکشنبه تاکید کرده بود که آمریکا و اسرائیل دیدگاه واحدی درمورد خطرات ناشی از برنامه هسته‌ای ایران دارند و اختلاف ارزیابی آنها تنها درمورد زمان ضرورت احتمالی برای اقدام نظامی علیه سایت‌های هسته‌ای ایران است؛ هرچند که تاکید کرد اسرائیل حق دارد در راستای منافع خود، تصمیم مستقلی بگیرد.

آقای هیگل درباره سرنوشت سوریه نیز با مقامات اسرائیل گفت‌و‌گو می‌کند. ژنرال یعلون در نشست خبری تل آویو گفت اگر اسرائیل احساس کند سلاح‌های شیمیایی سوریه بدست نیروهای غیرمسئول و رادیکال‌های منطقه‌ای می‌افتد، وارد عمل خواهد شد.

سناتور پیشین هیگل با وجود آنکه یک جمهوری‌خواه بوده و هست اما به‌دلیل حمایتی که از سال ۲۰۰۸ از نامزدی باراک اوباما برای ریاست جمهوری آمریکا به عمل آورد، از سوی جمهوری‌خواهان مورد انتقاد زیاد روبرو شد که او را حتی ضداسرائیلی نامیدند و گفتند که درجریان تصویب تحریم‌ها علیه ایران او حمایت زیادی نکرده است.

تایید انتصاب چاک هیگل در سنای آمریکا به‌دلیل برداشت‌هایی که از برخی از اظهارات سال‌های پیشین وی در مورد اسرائیل شده بود، با تاخیر زیاد‌تر از معمول روبرو شد.

حامیان سرسخت اسرائیل در کنگره و سایرنهادهای آمریکایی مدعی بودند که چاک هیگل نظر به اظهارات و عملکردش در زمانی که سناتور بوده است، نمی‌تواند مدافعی شایسته برای همپیمانی آمریکا و اسرائیل باشد.

مقاماتی در اسرائیل نیز در آغاز معرفی چاک هیگل از سوی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا آشکارا از این امر ابراز ناخشنودی و نگرانی کرده بودند.

سناتور هیگل در ادای شهادت‌های خود در سنای آمریکا بار‌ها گفت که با وجود اختلاف سلیقه‌هایی که با برخی از ارزیابی‌های اسرائیل از جمله درمورد «خطرات ناشی از برنامه هسته‌ای ایران» دارد، اما مدافع اسرائیل بوده و خواهد بود.

چاک هیگل پس از اسرائیل به اردن، مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی می‌رود و در کنار گفت‌و‌گو درباره بحران سوریه، فروش تسلیحات جدید آمریکایی به عربستان و امارات را نیز نهایی خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG