لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۶

غیرقانونی بودن بازداشتگاه کهریزک تائید شد


عکس‌ها و گزارش‌هایی در معرفی «چهره‌های شاخص» و «حواشی» روز اول ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری در اغلب روزنامه‌های چهارشنبه هجدهم اردیبهشت‌ماه چاپ شده است.

روزنامه بهار از «نه»‎ اکثریت مجلس به نامه «هاشمی نَیا»ی نمایندگان حامی محمدتقی مصباح یزدی گزارش داده و نوشته است که «ثبت‌ نام هاشمی قوت گرفت، موتور تخریب روشن شد».

نماینده علی خامنه‌ای در کیهان در سرمقاله‌ای با عنوان «طبل‌های توخالی» بار دیگر اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی را مورد حمله قرار داده و درباره محمود احمدی‌نژاد و نامزد مورد حمایت او نیز نوشته است که آنها «بی‌بليت سوار قطار» شده‌اند و چند ماه دیگر باید پیاده شوند.

روزنامه‌های شرق و ابتکار «افشای اسناد پرونده ۴۵۰ میلیون یورویی معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد» از سوی سازمان بازرسی کل کشور را مورد توجه قرار داده‌اند.

روزنامه‌های جام جم، شرق و تهران امروز گزارش داده‌اند که پس از برگزاری جلسه غیرعلنی نمایندگان با مقام‌های دولتی درباره گرانی‌ها «ﻣﺠﻠﺲ ﺍﺯ ﺗﻮﺿﻴﺤﺎﺕ دولت ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﮔﺮﺍنی‌ﻫﺎ ﻗﺎﻧﻊ نشد».

روزنامه خراسان گزارش داده است که «هفتمين جلسه دادگاه کهریزک روز سه‌شنبه در حالی پايان يافت که حضور سهراب سلیمانی مديرکل زندان‌های استان تهران به عنوان مطلع در اين جلسه خبرساز شد»، چرا که او در اين جلسه «غير قانونی بودن بازداشتگاه کهريزک» را تاييد کرد.

روز اول ثبت نام نامزدها به روایت روزنامه‌ها

عکس‌ها و گزارش‌هایی در معرفی چهره‌های شاخص روز اول ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری در اغلب روزنامه‌های چهارشنبه هجدهم اردیبهشت‌ماه چاپ شده است.

روزنامه اعتماد در گزارشی با تیتر «كانديداهای شاخص آمدند، اصلی‌‌ها نيامدند» نوشته است که «نخستين روز ثبت نام از كانديداهای انتخابات رياست ‌جمهوری سپری شد و كامران باقری ‌لنكرانی نامزد جبهه پايداری، صادق واعظ‌‌‌زاده، حسن روحانی،محمد سعيدی‌كيا و مصطفی كواكبيان مشهور‌ترين چهره‌هايی بودند كه در تالار بزرگ وزارت كشور حضور خود در انتخابات آتی را رسميت بخشیدند».

این روزنامه نوشته است که «كامران باقری ‌لنكرانی كانديدايی كه به زعم جبهه پايداری فرد اصلح برای انتخابات رياست ‌جمهوری است نيز جزء نخستين كسانی بود» كه «همراه او برخی اعضای بلندپايه جبهه پايداری از جمله روح‌الله حسينيان و صادق محصولی» پای ميز ثبت‌ نام رفت و پس از ثبت نام نیز گفت که «برنامه‌های مدونی در امور مختلف مدون كرده‌ايم كه در حدود ۱۷۰ بند تهيه شده و همين روزها رونمايی می‌شود».

روزنامه اعتماد همچنین گزارش داده است که حسن روحانی با همراهی علی يونسی، علوی، سيد رضا اكرمی و همچنين محمدرضا نعمت‌زاده، رئيس ستاد انتخاباتی خود، اكبر تركان و محمدباقر نوبخت وارد وزارت كشور شد» و «با چهره‌ای خندان و نشان دادن دو انگشت به نشانه پيروزی بارها در برابر دوربين عكاسان لبخند ‌زد».

به نوشته این روزنامه، حسن روحانی پس از ثبت نام گفت که «با همه توان، سابقه و آبرويم آمده‌ام تا با دولت تدبير و اميد و گفتمان نجات اقتصاد كشور، احيای اخلاق جامعه و تعامل سازنده با جهان، راستی و درست‌كاری را به مردم عرضه كنم» و «اعتقاد دارم در چهار سال آينده هدف اصلی دولت در اقتصاد بايد بهبود وضعيت معيشت مردم باشد».

اعتماد همچنین نوشته است که «مصطفی كواكبيان هم آخرين چهره شناخته شده ديروز بود كه پيش از ظهر خود را به وزارت كشور رساند،همراهان او را برخی اعضای حزب مردم‌سالاری تشكيل می‌دادند» و گفت که «من بارها گفتم كه در انتخابات ۸۸ تقلب صورت نگرفت، ولی تخلفات زيادی انجام شد و امروز بايد جلو بداخلاقی‌ها گرفته شود».

روزنامه قانون در صفحه یک و در کنار عکس محمد سعیدی کیا، مصطفی کواکبیان، حسن روحانی، صادق واعظ‌‌زاده، و کامران باقری لنکرانی»،عکسی از قاسم شعله سعدی وکیلی که تا چندی پیش زندانی سیاسی بود، منتشر کرده است.

این روزنامه نوشته است که «قاسم شعله سعدی» نیز در حالی که «روی كراواتش نوشته شده بود اوين ۳۵۰» برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری به تالار وزارت کشور آمد و گفت که «اگر وارد صحنه انتخابات شوم خاتمی ‌نيز به نفع من كنار خواهد كشيد».

روزنامه قانون نوشته است که برخی از کسانی که برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری مراجعه کرده بودند «می‌خواستند ترياک را آزاد كنند و برخی‌ها نيز قصد دادن وام عشق داشتند. نزدیک به دو يا سه ساعت افراد مستقل كه خود را استاد دانشگاه و غيره می‌ناميدند برای اصحاب رسانه شعار می‌دادند و سخنرانی می‌كردند» و«هر چند وقت يک بار پيرمرد كفن‌پوشی كه خود را رئيس جمهوری ايران می‌دانست بلند می‌شد و فرياد سر می‌داد: من رئيس جمهور محترم جمهوری محترم اسلامی ‌ايران هستم».

حامیان مصباح یزدی در تدارک حملات تازه به هاشمی رفسنجانی

روزنامه بهار از «نه»‎ اکثریت مجلس به نامه «هاشمی نَیا»ی نمایندگان حامی محمدتقی مصباح یزدی گزارش داده و نوشته است که «ثبت ‌نام هاشمی قوت گرفت، موتور تخریب روشن شد».

به گزارش این روزنامه، شماری از نمایندگان عضو جبهه پایداری که نزدیکان محمدتقی مصباح‌ یزدی هستند «برای نامه‌ای که به هاشمی‌ رفسنجانی هشدار می‌دهد در انتخابات ریاست‌ جمهوری نامزد نشود امضا جمع می‌کنند» و روز سه‌شنبه «با اوج‌ گرفتن احتمال نامزد‌ شدن اکبر هاشمی‌ رفسنجانی بر شدت تلاش‌شان برای افزایش امضا پای نامه تهدید هاشمی افزودند».

روزنامه بهار «روح‌الله حسینیان و جواد کریم‌ قدوسی از اعضای جبهه پایداری در مجلس نهم را «سردمدار» جمع‌آوری امضا علیه هاشمی رفسنجانی معرفی کرده و نوشته است که آنها «در نامه خود خطاب به رئیس مجمع تشخیص‌ مصلحت نظام گفته‌اند که اگر نامزد انتخابات شود افشاگری‌ها علیه او و خانواده‌اش آغاز می‌شود».

این روزنامه نوشته است که «این نامه با استقبال دیگر نمایندگان روبه‌رو نشده است و اکثریت مجلس از امضای نامه خودداری کرده‌اند» و اعضای «فراکسیون اکثریت مجلس یا همان فراکسیون رهروان ولایت» نیز در گفت‌وگو با بهار «نه‌ تنها امضای این نامه را رد کردند که به دفاع از هاشمی پرداختند».

روزنامه بهار در عین حال از قول مهدی موسوی‌نژاد، نماینده دشتستان در مجلس و از موافقان نامه علیه هاشمی رفسنجانی نوشته است که این نامه «واکنش نمایندگان به اظهارات اخیر آیت‌الله هاشمی ‌رفسنجانی درباره مقام عظمی ولایت و مسئله فلسطین» است و «۹۰ نماینده با این نامه‌ درصدد پاسخ‌گویی منطقی و مستدل به اظهارات رئیس مجمع ‌تشخیص‌ مصلحت برآمده‌اند».

این روزنامه تاکید کرده که «خبرها از جبهه اصلاحات حاکی از این است که یکی از دو نامزد حداکثری این جریان در انتخابات یازدهم حضور خواهد داشت» و «هرچه خبرها موثق‌تر می‌شود و سایه حضور پررنگ‌تر، اظهارات علیه نامزد حداکثری اصلاح‌طلبان» نیز «از سوی اصول‌گرایان بیشتر می‌شود» تا آنجا که «گفته می‌شود سی‌دی‌ها و بیانیه‌هایی در صورت نامزدی هاشمی آماده توزیع است».

کیهان: هاشمی و خاتمی طبل توخالی‌اند، احمدی‌نژاد و تیمش «بی‌بلیت سوار قطار» شدند

نماینده علی خامنه‌ای در کیهان در سرمقاله‌ای با عنوان «طبل‌های توخالی» بار دیگر اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی را مورد حمله قرار داده و درباره محمود احمدی‌نژاد و نامزد مورد حمایت او و دولت نیز نوشته است که آنها «بی‌بليت سوار قطار» شده بودند و چند ماه دیگر باید پیاده شوند.

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در کیهان نوشته است که «آقای هاشمی رفسنجانی به اين علت که اطمينان دارد در صورت نامزدی برای رياست جمهوری يازدهم صلاحيتش تأييد خواهد شد، نامزد نمی‌شود» برای آن که «از سالن وزن‌کشی نامزدهای رياست جمهوری يازدهم، سنگين‌وزن بيرون نخواهد آمد»، و محمد خاتمی هم چون «در صورت نامزد شدن قطعاً رد صلاحيت خواهد شد، کانديدا نمی‌شود».

سرمقاله‌نویس کیهان بار دیگر محمد خاتمی رئیس جمهوری دوره اصلاحات را متهم به « وطن‌فروشی» در جریان اعتراضات پس از انتخابات سال ۸۸ کرده و نوشته است که او را به «مجازات سنگين» تهدید کرده است.

نماینده علی خامنه‌ای در کیهان همچنین «حلقه دولت» شامل اسفندیار رحیم مشایی و شماری از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد را «بی‌هويت‌ترين گروه سياسی» توصیف کرده و نوشته است که «نامزد يا نامزدهای مورد نظر دولت، حلقه انحرافی، برخلاف ادعاهای دهن‌پرکن و مبالغ نجومی و کلانی که از کيسه بيت‌المال برای مطرح کردن خود هزينه می‌کنند، ترديدی ندارند که به آخر خط رسيده‌اند و چند ماه ديگر بايد از قطاری که بی‌بليت سوار آن شده‌اند پياده شوند».

کیهان درباره تیم انتخاباتی دولت احمدی‌نژاد نوشته است که «هيچ ‌کدام آنها در قد و قواره‌ای نيستند که بدون دست‌اندازی به بيت‌المال و بهره‌گيری از کانون‌ قدرتی که به آن چسبيده‌اند فرصت ادامه حيات سياسی داشته باشند».

نماینده رهبر جمهوری اسلامی پیشاپیش نتیجه انتخابات را نیز پیش‌بینی کرده و نوشته است که «درباره موقعيت و جايگاه سه جريان مورد اشاره، به آسانی می‌توان ديد که هيچ يک از آنها در مقايسه با اقيانوس خروشان ملت در حد و اندازه‌ای نيستند که آرزوهای تاکنون بر باد رفته دشمنان بيرونی اسلام و انقلاب را برآورده کنند و به قول حضرت آقا در بيانات اخيرشان در ديدار دست‌اندرکاران انتخابات دشمن راه به جايی نمی‌برد و انتخابات پيش روی پرشورتر از هميشه برگزار خواهد شد».

انتشار اسناد پرونده ۴۵۰ میلیون یورویی

روزنامه‌های شرق و ابتکار «افشای اسناد پرونده ۴۵۰ میلیون یورویی معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد» از سوی سازمان بازرسی کل کشور را مورد توجه قرار داده‌اند.

به گزارش این روزنامه، «یک روز پس از آن که غلامحسین محسنی ‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، طرح موضوع فساد ۴۵۰ میلیون ‌یورویی توسط مصطفی پورمحمدی را صحیح ندانست، رئیس سازمان بازرسی کل کشور به وعده‌اش عمل کرد و اسناد مربوط به ماجرای ۴۵۰ میلیون‌یورویی را منتشر کرد».

روزنامه شرق نوشته است که بنا بر اسناد منتشر شده در پرونده ۴۵۰ میلیون یورویی دولت «پای حمید بقایی، معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد، ‌گیر است، اما او تاکنون دست داشتن در این پرونده را انکار کرده است».

این روزنامه یادآوری کرده که حمید بقایی معاون محمود احمدی‌نژاد پیشتر پرونده ۴۵۰ میلیون یورویی را «در حد یک ادعا» دانسته و خطاب به مصطفی پورمحمدی تاکید کرده بود که «بهتر است به جای این که اتهام بزنند، اول اثبات کنند قراردادی هست و اگر وجود داشت، تازه باید اثبات کنند که دارای اشکال قانونی است».

روزنامه شرق نوشته است که مصطفی پورمحمدی یک هفته پیش به خبرنگاران گفته بود که «ما اصرار نداشتیم این پرونده رسانه‌ای شود، ولی چون آقایان اصرار دارند، ابتدای هفته آینده گزارش این فساد از سوی سازمان بازرسی کل کشور به مقداری که آقایان مشکل‌شان حل شده و اطلاعات‌شان تکمیل شود، منتشر می‌شود» و پس از این بود که روز سه‌شنبه «سایت سازمان بازرسی کل کشور مستندات مربوط به این ماجرا را منتشر کرد تا نشان دهد که اسناد و مدارکی در چنته دارد و قرار است که آن را از طریق قضایی نیز پیگیری کند».

روزنامه ابتکار نیز در تیتر یک شماره چهارشنبه انتشار اسناد «پرونده ۴۵۰ میلیون يورويی» دولت از سوی سازمان بازرسی کل کشور را مورد توجه قرار داده و نوشته است که «اگرچه پيش از اين قرار بود مصطفی پورمحمدی در يک کنفرانس خبری اين موضوع را رسانه‌ای کند، اما ترجيح داد آن را نه از سوی پورمحمدی کانديدا، که از سوی سازمان بازرسی کل کشور به عنوان يک نهاد نظارتی در اختيار رسانه‌ها قرار دهد».

روزنامه ابتکار نوشته که بر اساس اسناد منتشر شده از سوی بازرسی کل کشور «در سال ۸۸ به پيشنهاد وزير مسكن و شهرسازی و تصويب رئيس جمهور مقرر می‌شود که برای برگزاری اجلاس سران كشورهای غيرمتعهد، سالن مناسبی در تهران احداث شود، وزارت مسكن و شهرسازی مبالغ قابل توجهی را هزينه می‌كند»، اما «بدون مطالعه و ارائه دليل منطقی، محل اجرای پروژه از تهران به كيش منتقل می‌شود»، و « در اين جزيره نيز پس از تحميل مبالغ سنگين به بيت‌المال، موضوع انتقال پروژه به شيراز و اصفهان، مطرح و مبالغ كلانی نيز هزينه می‌شود».

به گزارش این روزنامه، «دوباره تصميم به اجرای پروژه در تهران گرفته می‌شود»، اما این بار «پروژه نه در محل پيش‌بينی شده قبلی در تهران، بلكه جنب سالن اجلاس سران احداث می‌شود كه در نهايت مجموعه احداثی به موقع آماده نشده و به بهره‌برداری نمی‌رسد».

روزنامه ابتکار نوشته است که بر اساس اسناد منتشر شده از سوی سازمان بازرسی کل کشور «حميد بقايی، معاون اجرايی محمود احمدی‌نژاد «دستور تأمين مالی این پروژه تا سقف ۴۵۰ ميليون يورو» از طریق قرار گرفتن «در فهرست فاينانس چين» را به وزیر اقتصاد داده است.

این روزنامه نوشته است که در این پرونده همچنین «شركت فياک كيش که در تاريخ اول تیر ۱۳۸۹ توسط آقای يحيی فيوضی يوسفی و دخترش پانته‌آ هر دو مقيم آمريكا با سرمايه يک ميليون تومان به ثبت رسيده است» و «چهار روز بعد از تأسيس شركت بدون داشتن تجربه، رتبه، قرارداد و بدون اخذ مجوز ترک تشريفات مناقصه، مبلغ پنج ميليارد تومان از سوی سازمان منطقه آزاد كيش، به شركت فياک كيش بابت پيش‌پرداخت این پروژه تحويل شده است».

ﻣﺠﻠﺲ ﺍﺯ ﺗﻮﺿﻴﺤﺎﺕ دولت ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﮔﺮﺍنی‌ﻫﺎ ﻗﺎﻧﻊ ﻧﺸﺪ

روزنامه‌های جام جم، شرق و تهران امروز گزارش داده‌اند که پس از برگزاری جلسه غیرعلنی نمایندگان با مقام‌های دولتی درباره گرانی‌ها «ﻣﺠﻠﺲ ﺍﺯ ﺗﻮﺿﻴﺤﺎﺕ دولت ﻗﺎﻧﻊ ﻧﺸﺪ».

روزنامه تهران امروز نوشته است که «روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی با حضور دو وزير و رئيس كل بانک مركزی جلسه‌ای غيرعلنی برگزار كرد تا به بررسی دلايل و ريشه‌ گرانی‌های اخير بپردازد»، اما «پس از پايان اين جلسه چهار ساعته، نمايندگان از پاسخ‌های دولتی‌ها راضی نشدند».

ابراهیم نکو، عضو کميسيون اقتصادی مجلس، به روزنامه تهران امروز گفته است که «در مجموع نمايندگان به اين نتيجه رسيدند که تيم اقتصادی دولت در حال فرافكنی است و به مشكلات معيشتی مردم توجهی ندارد».

روزنامه جام جم نیز در تیتر یک گزارش داده است که «ﻣﺠﻠﺲ ﺍﺯ ﺗﻮﺿﻴﺤﺎﺕ ﺩﻭﻟﺖ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﮔﺮﺍنیﻫﺎ ﻗﺎﻧﻊ ﻧﺸﺪ»، و نوشته است که «ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺣﻀﻮﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺗﻴﻢ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩی ﺩﻭﻟﺖ ﺩﺭ ﺟﻠﺴﻪ ﻏﻴﺮﻋﻠﻨی ﻣﺠﻠﺲ ﺑﺮﺍی ﺑﺮﺭسی ﮔﺮﺍنی‌ﻫﺎ، ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻇﻬﺎﺭﻧﻈﺮﻫﺎی متعدد ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﺩﻻﻳﻞ ﺍﺑﺮﺍﺯ ﺷﺪﻩ ﺑﺮﺍی ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺍﺑﺮﺍﺯ ﻧﺎﺭﺿﺎیتی ﻛﺮﺩﻧﺪ».

به گزارش این روزنامه، «مهدی غضنفری، وزیر ﺻﻨﻌﺖ، ﻣﻌــﺪﻥ ﻭ ﺗﺠﺎﺭﺕ»، «صادق خلیلیان وزیر ﺟﻬﺎﺩ ﻛﺸــﺎﻭﺭﺯی، و «محمود بهمنی ﺭﺋﻴﺲ ﻛﻞ ﺑﺎﻧک ﻣﺮﻛﺰی» روز سه‌شنبه در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی موج تازه گرانی‌ها حاضر شدند.

این روزنامه نوشته است که «ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﻏﻴﺮعلنی ﺑﻮﺩﻥ ﺟﻠﺴﻪ، ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﻧﻈﺮ ﻛﺎﻣﻞ ﻭ ﺷﻔﺎﻑ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﺒﺎﺣﺚ ﺭﺩﻭﺑﺪﻝ ﺷــﺪﻩ خوﺩﺩﺍﺭی ﻛﺮﺩه‌اند»، ﺍﻣﺎ «ﺩﺭ ﺍﻇﻬﺎﺭﺍﺕ ﻭ ﮔﻔﺖ‌ﻭﮔﻮﻫﺎی ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﺎﻥ به ﺼﺮﺍﺣﺖ ﺍﺑﺮﺍﺯ ﻧﺎﺭﺿﺎیتی ﺍﺯ ﺩﻻﻳﻞ ﺍﻋﻼﻡ ﺷــﺪﻩ ﺩﻭﻟﺖ ﺑﺮﺍی ﮔﺮﺍنی‌ﻫﺎ ﺑﻪ ﭼﺸـﻢ میﺧﻮﺭﺩ»، و ﻋﺒﺪﺍﻟﺮﺿﺎ ﻣﺼﺮی، ﺳــﺨﻨﮕﻮی هیئت ﺭﺋﻴﺴﻪ ﻣﺠﻠـﺲ ﺩﺭ ﮔﺰﺍﺭﺵ رسمی ﻛﻪ از ﻣﺤﺘﻮﺍی ﺍﻳﻦ ﺟﻠﺴﻪ ﺑﻪ ﺭسانه‌ها داد «ﺑﺎ ﻃﻌﻨﻪ گفت ﻛﻪ ﺗﻴﻢ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩی دولت ﺗﻌﻬﺪﺍتی ﺑﺮﺍی ﺣﻞ ﮔﺮﺍنی‌ﻫــﺎ ﺑﻪ ﻣﺠﻠﺲ ﺍﺭﺍﺋــﻪ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﻣﺠﻠﺲ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺗﻌﻬﺪﺍﺕ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﺩﺍﺭﺩ».

روزنامه جام جم در عین حال از «اعتراف محمود بهمنی» درباره «قطع ارز مرجع واردات دارو» گزارش داده و از قول «یک عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس» نوشته است که «در این جلسه محمود بهمنی رئیس كل بانک مركزی از اختصاص نیافتن ارز مرجع برای واردات دارو خبر داد و در جواب به اعتراض نمایندگان گفت خداوند از كسی بیشتر از توانش تكلیف نمی‌خواهد».

مهدی سنایی عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس نیز طی یادداشتی در روزنامه شرق درباره جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی گرانی‌ها نوشته است که «شرایط اقتصادی کشور سبب شده تا نمایندگان از دو جهت احساس مسئولیت کنند؛ نخست این که با مشکلات مختلف و موضوعات شخصی مردم در حوزه‌های انتخابیه مواجه‌اند» و دیگر این که خواهان «در اختیار داشتن آمار واقعی اقتصادی کشور است».

این نماینده مجلس تاکید کرده است که در جلسه غیرعلنی مجلس «گزارش‌های ارائه شده توسط مقامات اجرایی در جلسه غیرعلنی هماهنگ نبود» و «عمل‌کردن دستگاه‌ها و ساختارهای اجرایی به ‌صورت "مجمع‌الجزایر" و نبودن رویکرد اقتصادی واحد سبب شده بسیاری از تصمیمات به شکل مسکن برای یک دوره زمانی خاص اتخاذ شود».

به نوشته مهدی سنایی، «نقدینگی بسیار بالا در جامعه، یکی از مشکلات محوری است» که « روز سه‌شنبه هم از سوی مسئولان دولتی» بر آن تاکید شد، و همچنین «اختلاف در خصوص اختصاص ارز مرجع به واردات دارو» نیز در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، چرا که «یکی از مشکلات این روزهای کشور است که ارتباط مستقیمی با سلامت روانی و جسمی جامعه دارد».

غیرقانونی بودن بازداشتگاه کهریزک تائید شد

روزنامه خراسان گزارش داد که «هفتمين جلسه دادگاه کهریزک روز سه‌شنبه در حالی پايان يافت که حضور سهراب سلیمانی مديرکل زندان‌های استان تهران به عنوان مطلع در اين جلسه خبرساز شد»، چرا که او در اين جلسه دادگاه «غيرقانونی بودن بازداشتگاه کهريزک» را تاييد کرد.

به نوشته این روزنامه، پدر محمد کامرانی یکی از کشته‌شدگان بازداشتگاه کهریزک نیز به خبرنگاران گفت که «سهراب سلیمانی مديرکل زندان‌های استان تهران غيرقانونی بودن کهريزک را تاييد کرده است».

روزنامه خراسان گزارش داده که در هفتمین جلسه دادگاه جنایات بازداشتگاه کهریزک «چهار نفر از بازداشت‌شدگان کهريزک به عنوان شاهد به اين جلسه چهار ساعته آمده بودند تا مقابل متهمانی بايستند و شهادت دهند که چهار سال پيش در مقام قاضی برای بازداشت‌شدگان کهريزک تعيين تکليف می‌کردند».

این روزنامه اسامی شاهدان و جزئیات شهادت آنها علیه مقام‌های قضایی متهم در جنایات بازداشتگاه کهریزک را منتشر نکرده، اما از قول عبدالحسین روح‌الامینی پدر محسن روح‌الامینی یکی دیگر از کشته‌شدگان بازداشتگاه کهریزک نوشته است که «بازداشتی‌ها حرف‌های جديدی برای ما نزدند، ما چهار سال است که در جريان اين پرونده هستيم و اين سخنان در دادگاه نظامی نيز مطرح شده بود. چهار سال است ما با اشک و آه زندگی می‌کنيم و خواسته‌مان احقاق حق است».

به نوشته روزنامه خراسان، سيامک مدير خراسانی قاضی پرونده و رئيس شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران نیز روز سه‌شنبه گفت که «احتمالا سه چهار جلسه ديگر رسيدگی به پرونده متهمان کهريزک خاتمه خواهد يافت».

سعید مرتضوی، حسن زارع دهنوی با اسم مستعار قاضی حداد، و علی‌اکبر حیدری‌فر به ترتیب دادستان، معاون دادستان و بازپرس وقت دادستانی تهران از متهمان قضایی پرونده جنایات بازداشتگاه کهریزک هستند.
XS
SM
MD
LG