لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۹

اسد می‌گوید از روسیه سامانه موشکی اس ۳۰۰ دریافت کرده است


«اس-۳۰۰» سامانه موشکی زمین به هوا با برد دویست کیلومتر است که قابلیت ردیابی دارد و می‌تواند همزمان چند مورد را هدف قرار دهد.
«اس-۳۰۰» سامانه موشکی زمین به هوا با برد دویست کیلومتر است که قابلیت ردیابی دارد و می‌تواند همزمان چند مورد را هدف قرار دهد.
یک شبکه تلویزیونی در لبنان می‌گوید بشار اسد در گفت‌و‌گو با این شبکه گفته است که سوریه سامانه موشکی پیشرفته «اس-۳۰۰» از روسیه دریافت کرده است.

به گزارش روز پنجشنبه، ۹ خردادماه آسوشیتد پرس، شبکه تلویزیونی المنار، وابسته به حزب‌الله لبنان، می‌گوید بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، از دریافت سامانه موشکی «اس-۳۰۰» از روسیه خبر داده و افزوده است که این تسلیحات، بخشی از سیستم دفاع هوایی پیشرفته‌ای است که قرار است از سوی مسکو در اختیار دمشق قرار بگیرد.

المنار می‌گوید بشار اسد گفته است: «سوریه نخستین محموله سامانه موشکی ضدهوایی اس-۳۰۰ را از روسیه دریافت کرده است... تمامی توافق‌های ما با روسیه اجرایی خواهد شد و بخشی از آن نیز تاکنون اجرایی شده است.»

این شبکه به آسوشیتدپرس گفته است که گفت‌وگویی طولانی با بشار اسد داشته که قرار است آن را روز پنجشنبه به طور کامل پخش کند.

«اس-۳۰۰» سامانه موشکی زمین به هوا با برد دویست کیلومتر است که قابلیت ردیابی دارد و می‌تواند همزمان چند مورد را هدف قرار دهد.

المنار در حالی از تحویل بخشی از محموله تسلیحاتی روسیه به سوریه خبر داده است که پیشتر آمریکا و اسرائیل نسبت به این مسئله ابراز نگرانی کرده بودند. اسرائیل مدت‌ها در تلاش بود تا از روسیه را متقاعد کند از ارسال این جنگ‌افزار به سوریه دست بردارد.

با این‌حال مسکو می گوید قرارداد ارسال این تسلیحات پیشتر میان دو کشور بسته شده است و دلیلی برای تجدیدنظر در آن وجود ندارد.

۲۶ ماه است که سوریه درگیر جنگ داخلی است و در این مدت به گفته سازمان ملل بیش از ۷۰ هزار تن کشته شده‌‌اند.

اپوزیسیون سوریه: تا اتمام تهاجمات ایران و حزب‌الله به نشست صلح نمی‌آییم

در حال حاضر در پی رایزنی‌های دیپلماتیک مسکو و واشینگتن به منظور یافتن راه حلی سیاسی برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه، قرار است که احتمالا نیمه ماه ژوئن میلادی کنفرانسی در ژنو برگزار شود.

قرار بر این است که طرف‌های درگیر در سوریه در این کنفرانس حضور داشته باشند. با این‌حال «ائتلاف ملی سوریه»، اپوزیسیون اصلی این کشور روز پنجشنبه، ۹ خردادماه گفت تا زمانی که «ایران و حزب‌الله» به نیروهای نظامی سوریه کمک می‌کنند، در این گفت‌وگوهای صلح شرکت نخواهد کرد.

این ائتلاف گفته است: «مادامی که شبه‌نظامیان ایران و حزب‌الله به تهاجمات خود در سوریه ادامه می‌دهند، ائتلاف ملی در هیچ کنفرانس بین‌المللی‌‌ یا هیچ تلاش مشابه دیگری شرکت نخواهد کرد.»

حزب‌الله لبنان و ایران از همپیمانان سوریه به شمار می‌روند و مصر به حمایت از بشار اسد هستند.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، چهارم خردادماه گفت که حزب‌الله تا «پایان راه» در سوریه می‌ماند و تمامی عواقب آن را نیز می‌پذیرد.
XS
SM
MD
LG