لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۸

عبداللهیان: دیدگاه فرانسه در مورد سوریه به ایران نزدیک شده است


امیر عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران می‌گوید که فرانسه مخالف حضور ایران در کنفرانس صلح سوریه در ژنو است اما روسیه بر این مسئله اصرار دارد.
امیر عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران می‌گوید که فرانسه مخالف حضور ایران در کنفرانس صلح سوریه در ژنو است اما روسیه بر این مسئله اصرار دارد.
معاون عربی-آفریقایی وزارت خارجه ایران، می‌گوید که با وجود مخالفت فرانسه با حضور ایران در کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه در ژنو، دیدگاه این کشور در مورد سوریه به ایران نزدیک شده و در آینده نزدیک شاهد «تغییر کلی در مواضع فرانسه» خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران، که روز چهارشنبه هشتم خرداد، در حاشیه کنفرانسی مربوط به تحولات سوریه در تهران، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ می‌داد، اظهار داشت که ایران تاکنون دعوتنامه کتبی برای حضور در نشست ژنو دریافت نکرده، اما به‌صورت شفاهی دعوت شده‌است.

آقای عبداللهیان اضافه کرد: «هر زمان که دعوتنامه کتبی به دستمان برسد با در نظر گرفتن دستور کار ژنو در این‌باره [حضور در کنفرانس] تصمیم می‌گیریم اما در مذاکرات دیپلماتیکی که داشته‌ایم اعلام کردیم که با توجه به تمرکز و راهکار سیاسی در ژنو با نگاه مثبت هر گونه دعوتی را بررسی می‌کنیم.»

کنفرانس ژنو در پی رایزنی‌های دیپلماتیک مسکو و واشینگتن به‌منظور یافتن راه‌حلی سیاسی برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه برگزار خواهد شد و زمان احتمالی آن نیز نیمه ماه ژوئن میلادی است.

در این کنفرانس طرف‌های درگیر در سوریه حضور خواهند داشت، اما در رابطه با حضور برخی کشورهای خارجی مانند ایران که از حکومت بشار اسد حمایت می‌کند، هنوز اجماعی صورت نگرفته است، به‌‌طوری که فرانسه از یک‌سو مخالف حضور ایران است و از سوی دیگر روسیه بر این مسئله اصرار دارد.

با این حال امیر عبداللهیان می‌گوید که ایران توانسته است با فرانسه به توافقاتی دست یابد و دیدگاه‌های این دو کشور در رابطه با تحولات سوریه به هم نزدیک شده است.

او با اشاره به حضور یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه فرانسه در کنفرانس سوریه که در تهران برگزار شد، اظهار داشت: «گفت‌وگوهای خیلی خوب و مثبتی با مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه داشتیم و به جرأت می‌توانم بگویم ۸۰ درصد دیدگاه‌های ما و فرانسه در خصوص تمرکز در راهکار سیاسی در سوریه مشترک است این ملاقات فرصتی فراهم آورد تا تفاوت دیدگاه‌هایی را که وجود داشت مطرح کنیم و تصور می‌کنم در آینده نزدیک شاهد تغییر کلی در مواضع فرانسه نسبت به سوریه خواهیم بود.»

فرانسه که از شورشیان سوریه حمایت می‌کند در روزهای اخیر به همراه بریتانیا توانست اتحادیه اروپا را قانع کند که تحریم ارسال سلاح به سوریه را بار دیگر تمدید نکند، اقدامی که می‌تواند به مسلح کردن شورشیان در این کشور منجر شود.
XS
SM
MD
LG