لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۴

کاهش صادرات نفت ایران به «رکوردی تاریخی» دست یافت


خریداران آسیایی، که ‌مهم‌ترین مشتریان نفتی ایران به شمار می‌روند، در ماه مه ۱۲ درصد کمتر از ایران نفت خریده‌اند. (در تصویر: جزیره خارک یکی از مهم‌ترین پایانه‌های نفتی ایران)
خریداران آسیایی، که ‌مهم‌ترین مشتریان نفتی ایران به شمار می‌روند، در ماه مه ۱۲ درصد کمتر از ایران نفت خریده‌اند. (در تصویر: جزیره خارک یکی از مهم‌ترین پایانه‌های نفتی ایران)
خبرگزاری رویترز، پانزدهم خرداد ماه با استناد به منابع مطلع و نیز اطلاعاتی که از حمل و نقل دریایی به دست آورده است می‌گوید صادرات روزانه نفت ایران طی ده‌ها سال گذشته با چنین افتی روبه‌رو نبوده است که همینک روبه‌روست.

رویترز می‌نویسد که ایران در ماه میلادی «مه» (ماه گذشته) کمتر از ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام صادر کرده است، در حالیکه پیش از آغاز تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده و اتحادیه اروپا، صادرات، روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بود.

خریداران آسیایی، که ‌مهم‌ترین مشتریان نفتی ایران به شمار می‌روند، در ماه مه ۱۲ درصد کمتر از ایران نفت خریده‌اند.

همین کاهش واردات سبب شد که آمریکا به این کشورها و چند کشور دیگر معافیت‌های وارداتی بدهند.

مقام‌های آمریکایی که چهاردهم خرداد ماه این خبر را به خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌دادند در عین حال گفته‌اند که حتی واردات نفت ایران از سوی چین نیز با «کاهشی واقعی» روبه‌رو بوده است.

ایالات متحده در پی آن است که صادرات نفت ایران را به نیم میلیون بشکه در روز کاهش دهد که در آن صورت باز افت صادرات با رکوردی تازه روبه‌رو خواهد شد.

به نظر می‌رسد تولید نفت در دیگر کشورها و کاهش تقاضا نیز علاوه بر تحریم‌ها دامنگیر صادرات نفت ایران شده است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز گذشته گفت همینک میزان نفتی که دیگر کشورها به بازار عرضه می‌کنند، به آن اندازه هست که بتوان دایره تحریم‌ها علیه ایران را تنگ‌تر کرد.

آمریکا طی روزها گذشته نیز مکررا بر شرکت‌هایی تحریمی افزوده است، دو روز پیش نیز ریال و صنعت خودروسازی را به فهرست تحریم‌هایش افزود. اندکی پیش از آن نیز صنعت پتروشیمی ایران را هدف تحریم‌های خود قرار داد.

فشار بر صنعت نفت ایران -بر اساس نظر کارشناسان- لزوما تاثیر منفی بر بهای جهانی نفت نمی‌گذارد. فریدون خاوند، کارشناس اقتصادی رادیو فردا، پیشتر در همین مورد گفته بود «در شرایط فعلی و با توجه به وضعیت بازار نفت، حتی اگر کل جریان نفت ایران هم به بازارهای جهانی قطع شود، در عرضه و تقاضای انرژی و بهای آن اتفاق مهمی روی نخواهد داد. این چیزی است که از تازه‌ترین ارزیابی‌های محافل کارشناسی بین‌المللی به دست می‌آید».

افت صادرات نفت ایران به «۷۰۰ هزار بشکه» در ماه مه در حالی‌ست که ظرفیت تولید نفت ایران روزانه سه و نیم تا چهار میلیون بشکه تخمین زده می‌شود.

بر اساس آماری که دو سال پیش روزنامه سرمایه در ایران منتشر کرد، صادرات نفت ایران تا ده سال پیش از انقلاب ۵۷ تنها یک سال به مدت صدهزار بشکه کمتر از ۲ میلیون بشکه در روز بوده که آنهم تنها اندکی کمتر از کل ظرفیت تولید نفت در ایران بود.

این ارقام میانگین صادرات روزانه را در طول یک‌سال در بر می‌گیرند.

کم‌ترین میزان صادرات نفت پس از انقلاب در ایران -تا پیش از این- به سال ۱۳۶۰ باز می‌گردد که در آن زمان هم بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز بود که با این حساب نزدیک به دو برابر بیشتر از آن چیزی‌ست که ایران در ماه میلادی «مه» صادر کرده است.

صادرات روزانه نفت ایران در سال ۱۳۲۹ خورشیدی تقریبا هم‌اندازه با صادرات نفت ایران در ماه گذشته میلادی در سال ۱۳۹۲ است.
XS
SM
MD
LG