لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

آمریکا ۹ کشور را از تحریم نفتی ایران معاف کرد


مقام‌های آمریکایی روز سه‌شنبه ۱۴ خرداد خبر دادند که دولت اوباما قصد دارد در زمینه تحریم واردات نفت از ایران به مدت شش ماه به چین، هند و هفت کشور دیگر معافیت بدهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این تصمیم از آنجا گرفته شده است که این ۹ کشور در همراهی با تحریم‌های جمهوری اسلامی، واردات نفت از ایران را به طور قابل توجهی کاهش داده‌اند.

مقام‌های آمریکایی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود در گفت‌وگو با این خبرگزاری با ذکر این‌که «واردات چین [از ایران]، به‌ویژه واردات نفت خام، کاهشی واقعی نشان می‌دهد» خبر دادند که معافیت یادشده قرار است روز چهارشنبه رسماً اعلام شود.

بنا بر این گزارش، مالزی، سنگاپور، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، سریلانکا، ترکیه و تایوان هفت کشور دیگری هستند که قرار است بانک‌های آنها از هر گونه مجازات مرتبط با تحریم‌ها توسط ایالات متحده معاف شوند.

وندی شرمن، مذاکره‌کننده اصلی هسته‌ای وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه در اظهارات خود به کمیته بانکداری سنای آمریکا گفت که موضوع ایران از محورهای اصلی گفت‌وگوهای باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، با همتای چینی خود شی جینپینگ خواهد بود.

شی جینپینگ قرار است اواخر هفته جاری برای شرکت در یک گردهمایی به آمریکا سفر کرده و با باراک اوباما دیدار کند.

خانم وندی شرمن در ادامه سخنان روز سه‌شنبه خود هم‌چنین با اشاره به این‌که تجارت چین با ایران هم‌اینک به میزان ۱۸ درصد کاهش پیدا کرده گفت که فشارهای آمریکا بر اقتصاد ایران مؤثر واقع شده است.

آمریکا در ماه دسامبر ۲۰۱۲ یک معافیت شش ماهه خرید نفت به مشتری‌های ایران داد که شامل کره جنوبی هم شد.

آمریکا به خاطر «کاهش چشمگیر واردات نفت ایران» در ماه ژوئیه آن سال نیز کشورهای خریدار نفت ایران را مشمول معافیت از تحریم‌ها کرده بود.

تحریم‌های آمریکا بانک مرکزی ایران را در لیست سیاه قرار داده‌است و شرکت‌ها و موسساتی را که با این بانک تعامل کنند با خطر تحریم و قطع دسترسی به سیستم مالی آمریکا مواجه کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی که روز ۲۵ بهمن ۹۱ منتشر شد، اعلام کرد که درآمد ایران در سال ۲۰۱۲ از محل صادرات نفت ۴۰ میلیارد دلار کاهش یافته است و پیش‌بینی کرده که صادرات نفت ایران باز هم کاهش خواهد یافت.

آمریکا این هفته هم‌چنین اقدام به تحریم «ستاد اجرایی فرمان امام خمینی» و شبکه‌ای متشکل از ۳۷ شرکت تجاری وابسته به آن کرد و اعلام کرد که واحد پول ملی و صنایع خودروسازی ایران را نیز تحریم می‌کند.

هدف از این تحریم‌ها وادار کردن ایران به توقف غنی‌سازی اورانیوم است که موجب نگرانی غرب و اسرائیل شده‌است. این نگرانی‌ها مربوط به احتمال استفاده از اورانیوم غنی‌شده در ساخت بمب اتم است؛ ایران این نگرانی‌ها را بی‌پایه می‌داند.
XS
SM
MD
LG