لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۶

موجودی صندوق توسعه: بهمنی می‌گوید ۴۰ میلیارد، احمدی‌نژاد ۵۰ میلیارد


در حالی که محمود احمدی‌نژاد به تازگی سرمایه صندوق توسعه ملی را «بالای ۵۰ میلیارد دلار» اعلام کرده است، رئیس بانک مرکزی می‌گوید ذخیره این صندوق تنها «نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار» است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمود بهمنی روز چهارشنبه، ۱۲ تیرماه، گفت: «میزان ذخایر ارزی نسبت به چند سال گذشته، یعنی حداقل پنج سال گذشته، ۶۰ تا ۶۵ درصد افزایش پیدا کرده و یکی از دلایل آن ایجاد حساب جدیدی به نام صندوق توسعه ملی (سال ۱۳۸۹) است. ما در حال حاضر نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار در آن حساب ذخیره داریم.»

وی در ادامه از اعلام مبلغ ذخایر ارزی کشور خودداری کرد و گفت این یک مطلب «محرمانه و بسته» است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که آقای احمدی‌نژاد در همین روز در گفت‌و‌گوی تلویزیونی سرمایه صندوق توسعه ملی را «بالای ۵۰ میلیارد دلار»، یعنی حداقل ۱۰ میلیارد دلار بیش از آن چه رئیس بانک مرکزی می‌گوید، اعلام کرد.

محمود احمدی‌نژاد همچنین ذخایر ارزی امروز ایران را در تاریخ بی‌نظیر خواند و گفت با احتساب ارزش ذخایر طلا، «بیش از صد میلیاد دلار» برآورد می‌شود.

ذخایر ارزی مجموعه دارایی‌هایی است که در خزانه بانک‌های مرکزی کشورها عمدتا به صورت ارزهای معتبر بین‌المللی (به خصوص دلار) یا در قالب طلا نگهداری می‌شود.

دولت در چندسال گذشته بارها تأکید کرده است که مبلغ موجود در صندوق ذخایر ارزی محرمانه است. با این‌ حال در مورد موجودی این صندوق روایت‌های متفاوتی وجود دارد.

وزیر اقتصاد کشور دی‌ماه سال ۱۳۹۰ گفت که در حساب ذخیره ارزی پولی نمانده است. وی با این حال فروردین‌ماه سال ۹۰ گفت موجودی این صندوق «صد میلیارد دلار» است.

این در حالی است که اردیبهشت‌ماه سال ۹۰ رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۰ نیز گفت که طبق آمار بانک مرکزی تا پایان سال ۸۹، «یک دلار در حساب ذخیره ارزی باقی نمانده است».

سازمان بازرسی کل کشور نیز مهرماه ۱۳۹۰ اعلام کرده بود که حساب ذخیره ارزی ایران به زیر صفر رسیده است.

اسفندماه سال ۹۰ نیز محمود احمدی‌نژاد اظهار کرد که به گفته بانک مرکزی «موجودی حساب ذخیره ارزی صفر است».

حال اما، در سال جاری وزیر اقتصاد و محمود احمدی‌نژاد هر دو اعلام کرده‌اند که این صندوق «صد میلیارد دلار» موجودی دارد.

در همین زمینه فریدون خاوند، کارشناس و استاد اقتصاد، اردیبهشت‌ماه سال جاری در گفت‌و‌گو با رادیوفردا در خصوص موجودی این صندوق گفت: «صندوق بین‌المللی پول حجم ذخایر ارزی ایران را در سال ۲۰۱۱ میلادی ۱۰۱ میلیارد دلار ارزیابی کرده بود، با این پیش‌بینی که این رقم در سال بعد از آن به ۸۹ و در سال جاری به ۸۴ میلیارد دلار کاهش پیدا می‌کند.»

به گفته آقای خاوند، واحد اطلاعات اقتصادی «اکونومسیت» نوامبر ۲۰۱۲ همین متغیر را «کمتر از ۷۰ میلیارد دلار» ارزیابی کرده است و «له‌زکو»، مهم‌ترین روزنامه اقتصادی چاپ پاریس، آن زمان گزارش کرد که ذخایر ارزی ایران احتمالا به «چهل میلیارد دلار» کاهش پیدا کرده است.
XS
SM
MD
LG