لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۰

مادر ستار بهشتی خواستار نبش قبر فرزندش شد


در حالی که پزشکی قانونی ایران در گزارش نهایی خود در مورد مرگ ستار بهشتی در زندان اعلام کرده است که مرگ وی بر اثر ضربات وارده از سوی بازجو نبوده، مادر این وبلاگ‌نویس خواستار نبش قبر فرزندش شده است.

گوهر عشقی در گفت‌و‌گویی با وب‌سایت خبری «سحام‌نیوز»، نزدیک به مهدی کروبی، که ۲۰ تیرماه منتشر شد، اظهار کرد: «خطاب به دادگاه و مسئولین عالی‌رتبه قضایی اعلام می‌کنم که نبش قبر و معاینه جسد ستار زیر نظر پزشکان مورد اعتماد مردم و پزشکان سازمان ملل را خواستارم.»

وی افزود: «اگر آقایان ادعا می‌کنند که ستار در اثر شکنجه کشته نشده، درخواست نبش قبر فرزندم را حتما انجام بدهند، چرا که اگر ستار زیر شکنجه کشته نشده، چرا کفنش خونی بود؟ چرا سر و صورت او کبود بود؟ چرا جنازه را تحویل خودمان ندادند؟ چرا آن همه فشار روی ما آوردند؟ چرا ما را این همه تهدید می‌کردند؟ چرا از من به زور رضایت گرفتند؟»

ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس منتقد جمهوری اسلامی، بود که پلیس سایبری ایران او را آبان‌ماه سال گذشته بازداشت کرد و پس از گذشت چند روز در زندان درگذشت.

در حالی که خانواده وی معتقدند او در اثر شکنجه کشته شده است و جمعی از زندانیان هم‌بند با ستار بهشتی نیز شهادت داده‌اند که او شکنجه شده بود، پزشکی قانونی می‌گوید مرگ او در اثر شکنجه نبوده است.

به گزارش ۱۸ تیرماه خبرگزاری مهر، احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی، گفته است که گزارش نهایی کمیسیون پزشکی حاکی است که ضربات وارد شده به ستار بهشتی در بازداشت «نوعا کشنده نبوده و نمی‌تواند منجر به مرگ شده باشد».

وی توضیح داده است: «این ضربه‌ها به نقاط حساس بدن نیز وارد نشده بود. از سوی دیگر در آزمایشات سم‌شناسی نیز هیچ موردی مشاهده نشد که مرگ او را غیرطبیعی نشان دهد.»

آقای شجاعی تأکید کرده است که رسیدگی به این پرونده از سوی پزشکی قانونی به اتمام رسیده و اکنون تصمیم‌گیری بر عهده قضات است.

پنجم تیرماه گیتی پورفاضل، وکیل خانواده ستار بهشتی، گفته بود که مقصر اصلی مرگ آقای بهشتی یکی از مأموران وزارت اطلاعات بوده است.

گوهر عشقی نیز در گفت‌و‌گو با سحام‌نیوز در این زمینه گفته بود که پیشتر بازپرس پرونده در اداره بازپرسی فردی را به عنوان متهم اصلی و بازجوی ستار معرفی کرده بود و افزود: «متهم گفت من ستار را می‌زدم و ستار می‌خندید، آن قدر عصبی شدم که بیش از حد کتکش زدم و کشته شد.»

خانم عشقی خاطرنشان کرد: «وقتی یک متهم این طوری در حضور بازپرس اعتراف می‌کند، دیگر چه چیزی برای بازپرس هنوز مشخص نشده؟»

وکیل خانواده ستار بهشتی که پیشتر از عدم ارسال پرونده ستار بهشتی به دادگاه انتقاد کرده بود، گفته است که بازپرس پرونده قصد دارد برای این پرونده «زمان بخرد» تا با گذشت زمان حساسیت ماجرا کمتر شود.
XS
SM
MD
LG