لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۸

آزمایش‌های موشکی ایران در کمیته شورای امنیت «اختلاف‌برانگیز شد»


خبرگزاری رویترز به نقل از سفیر استرالیا در سازمان ملل می‌گوید که آزمایش‌های موشکی ایران باعث چند دستگی در میان اعضای یکی از کمیته‌های شورای امنیت شده و این پرسش را ایجاد کرده که این آزمایش‌ها نقض تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران بوده است یا خیر.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گری کوئینلان که ریاست کمیته تحریم‌های ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد را بر عهده دارد، روز دوشنبه، ۲۴ تیر، در گزارشی به این شورا اظهار داشت، برخی اعضای کمیته معتقدند آزمایش‌های موشکی ایران در سال گذشته نقض آشکار تحریم‌های بین‌المللی بوده و از این رو تمام کشورهای عضو سازمان باید تلاش‌ خود را در رابطه با تحریم موشک‌های بالیستیک ایران دوچندان کنند.

او اما در ادامه گزارش خود گفته است که برخی دیگر از اعضای کمیته تحریم‌های ایران با این نظر موافق نیستند و اقدامات تهران را ناقض تحریم‌های بین‌المللی نمی‌دانند.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های حاضر در جلسه روز گذشته شورای امنیت می‌نویسد، این روسیه و چین هستند که رویکردی متفاوت با دیگر اعضای کمیته در رابطه با آزمایش‌های موشکی ایران دارند و از این که چنین آزمایش‌هایی را ناقض تحریم‌ها بدانند «امتناع می‌کنند».

این دیپلمات‌ها همچنین گفته‌اند که این دودستگی مانع تشدید تحریم‌ها علیه تهران خواهد شد.

ایران تابستان سال گذشته در جریان رزمایش «پیامبر اعظم - ۷» چندین فروند از موشک‌های دوربرد، میان‌برد و کوتاه‌برد خود را شلیک کرد که از جمله آنها موشک‌های شهاب ۱ و ۳، زلزال، فاتح ۱۱۰، تندر و موشک بالیستیک ضد ناو خلیج فارس را می‌توان نام برد.

در عین حال تهران به‌واسطه برنامه اتمی خود با تحریم‌های شدید بین‌المللی مواجه شده که از مسائل اقتصادی تا نظامی را شامل می‌شود.

از این رو، ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی که از تحریم‌ها حمایت می‌کنند، با احتیاط بیشتری نسبت به رزمایش موشکی ایران برخورد می‌کنند و برخلاف چین و روسیه آن را ناقض تحریم‌ها می‌دانند.

در همین زمینه رزمری دی کارلو، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، به خبرنگاران گفت که دودستگی در کمیته تحریم‌های ایران بر سر «چنین مسائل بدیهی» ناامیدکننده است.

او افزود: «هیچ ابهامی درباره ممنوعیت‌هایی که شورای امنیت در رابطه با پرتاب چنین موشک‌هایی وضع کرده است وجود ندارد.»

رویترز می‌نویسد، در گزارش گری کوئینلان به شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین ادعا شده است که ایران با «قاچاق سلاح» نیز تحریم‌های بین‌المللی را نقض کرده است.

گزارش آقای کوئینلان می‌گوید: «بسیاری از اعضای کمیته [تحریم‌های ایران] اظهار داشته‌اند مستندات ارائه شده در این گزارش برای اثبات نقض تعهدات ایران کافی است، چنان‌ چه نشان می‌دهد ایران با قاچاق اسلحه در خاورمیانه تحریم‌ها را شکسته است.»

آقای کوئینلان اما تایید کرده است که برخی دیگر از اعضای این کمیته هم معتقدند که شواهد کافی برای چنین اتهامی علیه تهران کافی نیست و از این رو نمی‌توان نتیجه گرفت که تحریم‌ها نقض شده است.

ایران متحد اصلی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، محسوب می‌شود که درگیر جنگ داخلی گسترده با شورشیان است. غرب می‌گوید که ایران برای حکومت سوریه تسلیحات نظامی می‌فرستد، اما ایران این ادعا را رد می‌کند.
XS
SM
MD
LG