لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۶

رویترز: احتمال ارسال سلاح از ایران به سومالی


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
یک گزارش محرمانه سازمان ملل که روز دوشنبه، دهم تیر، توسط خبرگزاری رویترز رؤیت شده می‌نویسد که محموله کشتی ایرانی حامل سلاح که در ماه ژانویه توسط مقامات یمن توقیف شد احتمالاً پس از یمن راهی سومالی بوده است.

نیروهای یمنی در تاریخ ۲۳ ژانویه کشتی «جهان ۱» را در نزدیکی سواحل یمن توقیف کردند. مقامات ایالات متحده و یمن می‌گویند که در این کشتی یک انبار بزرگ اسلحه، از جمله موشک‌های زمین به هوا، پیدا شده که از ایران برای شورشیان یمن قاچاق می‌شده است.

گزارش محرمانه سازمان ملل متحد که توسط گروه نظارت سازمان ملل بر سومالی و اریتره تنظیم شده از قول مقامات یمنی می‌نویسد که احتمال می‌رود مقصد سوخت دیزلی که این کشتی حمل می‌کرده سومالی بوده باشد.

گروه نظارتی یادشده که موضوع رعایت تحریم‌های شورای امنیت را زیر نظر می‌گیرد نسبت به ارسال جنگ‌افزار به گروه اسلام‌گرای الشباب در سومالی ابراز نگرانی کرده است.

این نگرانی به‌ویژه پس از آن‌ که شورای امنیت سازمان ملل بخشی از تحریم‌های تسلیحاتی علیه دولت ضعیف سومالی که مورد حمایت غرب است را برداشته افزایش یافته است.

گزارش یادشده به طور آشکار از ارسال سلاح توسط این کشتی به سومالی سخن نگفته، اما می‌نویسد که «خدمه کشتی در مصاحبه‌ای که با یک منبع دیپلماتیک در عدن انجام داده‌اند می‌گویند که سوخت دیزل این کشتی قرار بود به سومالی برسد».

برپایه این گزارش، یکی از دیپلمات‌های شورای امنیت گفته است که اگر موضوع ارسال سوخت دیزل به سومالی درست باشد، موضوع ارسال دیگر محموله‌های این کشتی ازجمله تسلیحات به همان مقصد را هم نمی‌توان منتفی دانست.

این گزارش همچنین می‌افزاید که مقامات امنیتی یمن نیز احتمال این‌ که مقصد این سوخت دیزل سومالی بوده باشد را تأیید کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، علیرضا میریوسفی، سخنگوی هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل، در واکنش به این خبر هرگونه ارتباط ایران با موضوع تأمین سلاح برای گروه الشباب را مردود دانست.

وی در این باره اظهار داشت: «اینها اتهاماتی بی‌پایه و دروغ‌هایی مضحک درباره جمهوری اسلامی ایران هستند.»

علیرضا میریوسفی افزود: «گزارشی که گفته می‌شود گروه نظارت بر سومالی درمورد حمل سلاح از ایران تنظیم کرده کاملاً بی‌پایه است و به هیچ وجه معقول نیست.»

با وجود تکذیب از سوی ایران، یک دیپلمات غربی اما به رویترز گفت که وجود ۱۶۷۱۶ بلوک از مواد منفجره سی۴ در انبار کشتی «جهان ۱» احتمال ارتباط ایران با الشباب را تقویت می‌کند، زیرا شورشیان حوثی یمن، برخلاف گروه الشباب، از سی۴ استفاده نمی‌کنند.

توقیف کشتی «جهان ۱» روز چهارم بهمن‌ماه توسط نیروهای یمنی با همکاری نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا صورت گرفت.

یمن پس از بررسی محموله این کشتی اعلام کرد که این محموله حاوی «نزدیک به ۴۰ تن تسلیحات» بود که می‌توانست جان «میلیون‌ها شهروند یمن» را به خطر بیندازد.

مقام‌های یمنی بارها ایران را به دخالت در امور داخلی این کشور متهم کرده و از ایران خواسته‌اند تا به «آموزش و حمایت مالی» از شورشیان حوثی یمن پایان دهد. ایران اتهام حمایت از حوثی‌ها را رد کرده است.

حوثی‌ها پیروان مذهب شیعه زیدی هستند و از سال ۲۰۰۴ برای مقابله با آن چه تبعیض علیه حقوق خود می‌خوانند، شش بار دست به مبارزه مسلحانه علیه دولت مرکزی زده‌اند. درگیری میان طرفین هزاران کشته برجای گذاشته است.

گروه الشباب سومالی که وابسته به القاعده است سعی دارد در سومالی حکومت را به‌ دست گرفته و قوانین اسلامی را بر آن کشور حاکم کند.
XS
SM
MD
LG