لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۴

فرمانده ارتش مصر خواستار تظاهرات سراسری در این کشور شد


فرمانده کل نیروهای مسلح مصر در سخنانی که به نظر می‌آید علیه اخوان‌المسلمین بیان شده، خواستار برپایی تظاهرات سراسری در این کشور در روز جمعه شد تا به گفته او به ارتش مصر این «اختیار و فرمان» را بدهد تا با خشونت‌های پس از برکناری محمد مرسی مقابله کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، ژنرال عبدالفتاح السیسی در سخنانی که از تلویزیون دولتی مصر پخش شد تاکید کرد از نقشه راه مورد حمایت ارتش که تضمین می‌کند انتخابات پارلمانی ظرف مدت شش ماه برگزار شود، عقب نشینی نخواهد کرد.
آقای السیسی در اظهارات خود از «تمام مصری‌های صادق و درستکار» خواست تا روز جمعه به خیابان‌ها بیایند.
فرمانده ارتش مصر افزود: «چرا بیایند؟ برای اینکه به من اختیار و فرمان مقابله با خشونت و تروریسم بالقوه را اعطا کنند.»
آقای السیسی، که در دولت موقت فعلی مصر، معاون نخست وزیر و وزیر دفاع است روز ۱۲
تیرماه، فرمان برکناری محمد مرسی، رییس جمهوری پیشین این کشور را صادر و عدلی منصور، رییس دادگاه قانون اساسی را به عنوان رییس جمهوری موقت معرفی کرد.
برکناری آقای مرسی به دنبال یک رشته تظاهرات سراسری علیه دولت وی صورت گرفت که به گفته معترضان، مصر را به سمت «دیکتاتوری اسلامی» می‌برد.
مصر از آن هنگام تاکنون صحنه تظاهرات مخالفان و به ویژه طرفداران آقای مرسی است. گروه اسلام‌گرای اخوان‌المسلمین که رییس جمهوری برکنار شده از اعضای آن بود، هدایت اعتراضات علیه آنچه «کودتای ارتش» خوانده را بر عهده دارد.
در جریان این اعتراضات تاکنون ده‌ها نفر کشته و تعداد بیشتری مجروح شده‌اند.
اخوان‌المسلمین، پلیس و نیروهای امنیتی مصر را مسئول این خشونت‌های مرگبار دانسته است، در حالی که پلیس مسئولیت را متوجه این گروه می‌داند.
یک عضو ارشد اخوان‌المسلمین، در واکنش به سخنان ژنرال السیسی گفته که این اظهارات اگرچه «تهدیدآمیز»‌ هستند اما مانع ادامه اعتراضات در حمایت از رییس جمهوری برکنار شده نخواهد شد.
عصام العریان در فیسبوک خود نوشت: «تهدید شما مانع تجمعات میلیونی ما نخواهد شد.»
دعوت فرمانده کل نیروهای مسلح مصر از مردم این کشور برای تظاهرات روز جمعه پس از آن صورت گرفت که انفجار یک بمب در برابر ساختمان اداره کل امنیت کشور در شهر منصوره، واقع در استان دقهلیه در شمال مصر، یک نفر را کشت و ده‌ها نفر را زخمی کرد.
دولت مصر،‌ این انفجار را «حمله تروریستی» دانسته است. اخوان‌المسلمین این حمله را محکوم کرده است.
XS
SM
MD
LG