لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۷

وکیل اسنودن از باقی ماندن موکلش در فرودگاه مسکو خبر داد


آنتونی کوچرنا وکیل اسنودن در فرودگاه مسکو
آنتونی کوچرنا وکیل اسنودن در فرودگاه مسکو
در پی انتشار گزارش‌های ضدونقیض درباره وضعیت ادوارد اسنودن در روسیه، ایالات متحده بار دیگر خواستار استرداد این پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا و کارمند پیشین سی آی ای شد.

روز چهارشنبه دوم مرداد رسانه‌های روسیه گزارش دادند که سرانجام مقام‌های روس به این افشاگر آمریکایی مجوز خروج از فرودگاه مسکو را داده‌اند. اما کمی بعد وکیل اسنودن اعلام کرد وی هنوز این مجوز را دریافت نکرده است.

ادوارد اسنودن که تحت تعقیب آمریکا است و گذرنامه‌اش هم باطل شده، اطلاعاتی را مبنی بر شنود آژانس‌های امنیتی آمریکا از شهروندان این کشور و بسیاری از متحدان آمریکا افشا کرده است. اسنادی که پس از افشای آن خشم کشورهای اروپایی را برانگیخت.

روز چهارشنبه جان کری وزیر خارجه آمریکا از همتای روس خود سرگئی لاوروف خواست که اسنودن را به آمریکا مسترد کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که جان کری بار دیگر از روسیه خواسته که اسنودن را به آمریکا تحویل دهد تا در این کشور «به طور منصفانه» محاکمه شود.

با این حال، اسنودن گفته است که وی محاکمه‌ای عادلانه در پیش روی خود نمی‌بیند و از این که با یکی از بزرگترین و قدرتمندترین سازمان‌های اطلاعاتی جهان درافتاده احساس امنیت نمی‌کند.

اسنودن گفته است از آنجا که معتقد است نهادهای امنیتی آمریکا قانون اساسی و آزادی‌های مندرج در آن را زیرپا گذاشته‌اند دست به افشای این اطلاعات زده است. وی پیشتر پیمانکار فنی آژانس امنیت ملی آمریکا بود و به هنگ گنگ و سپس به روسیه گریخت و در فرودگاه مسکو بلاتکلیف ماند.

بولیوی، نیکاراگوئه و ونزوئلا از امکان دادن پناهندگی به اسنودن سخن گفته‌اند اما از آنجا که هیچ پرواز تجاری مستقیما نمی‌تواند اسنودن را به این کشورها انتقال دهد وی از روسیه تقاضای پناهندگی موقت کرده بود. با این حال ‌آنتونی کوچرنا، وکیل اسنودن رو چهارشنبه گفت که وی می‌خواهد به‌طور بلند مدت در روسیه اقامت گزیند.

وکیل اسنودن همچنین گفت که هنوز مسئله اعطای پناهندگی روسیه به وی حل نشده است. ‌آنتونی کوچرنا که به دیدن موکلش در فرودگاه مسکو رفته بود، اظهار داشت که فعلا وی در سالن ترانزیت این فرودگاه باقی خواهد ماند.

جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه در پی انتشار اخباری درباره صدور مجوز خروج اسنودن از فرودگاه مسکو گفت هرگونه اقدامی که به خروج این فرد از فرودگاه مسکو ختم شود عمیقا تاسف‌بار خواهد بود.
XS
SM
MD
LG