لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۹

روز اعتراض در مصر؛ مخالفان و حامیان مرسی به خیابان‌ها آمدند


مخالفان محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر، در میدان تحریر قاهره تجمع کرده‌اند
مخالفان محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر، در میدان تحریر قاهره تجمع کرده‌اند
مخالفان و هواداران محمد مرسی، رئیس جمهور برکنارشده مصر، در پاسخ به فراخوان‌های فرمانده ارتش این کشور و گروه اخوان المسلمین، روز جمعه، چهارم مرداد، به خیابان‌ها آمدند.

خبرگزاری الجزیره محل تجمع هواردان عبدالفتاح سیسی، فرمانده ارتش مصر را میدان تحریر قاهره عنوان کرده است در حالی که «هزاران نفر» از حامیان محمد مرسی در شهرک نصر قاهره که بزرگ‌ترین محله پایتخت محسوب می‌شود، گردآمده‌اند.

هنوز گزارشی از درگیری‌های احتمالی میان دو طرف و مواجهه میان نیروهای امنیتی مصر با مخالفان دولت کنونی این کشور منتشر نشده است، اما ارتش مصر روز پنج‌شنبه «ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته‌ای» برای اخوان المسلمین و حامیان محمد مرسی تعیین کرد که به مخالفت‌های خود با دولت موقت و ارتش پایان دهند.

فرمانده ارتش مصر پس از درگیری‌های خونینی که در واکنش به خلع قدرت از محمد مرسی و بازداشت او انجامید، از هواداران خود خواست که امروز، جمعه دست به تظاهرات سراسری بزنند و از این طریق به او «اختیار مقابله با خشونت و تروریسم» را بدهند.

این فراخوان اما واکنش گروه اسلام‌گرای اخوان المسلمین را در پی داشت. این گروه که رهبری ائتلافی را با عنوان «حمایت از مشروعیت و مخالفت با کودتا» در دست گرفته است، فراخوان عبدالفتاح سیسی را به منزله «اعلام جنگ داخلی» دانست و در برابر آن از هواداران خود خواست که آنها هم روز جمعه به خیابان‌ها بیایند.

تمدید بازداشت مرسی به دلیل «همکاری با حماس»

در تحولی دیگر، قاضی تحقیق پرونده محمد مرسی، روز جمعه و در آستانه تظاهرات مخالفان و حامیان رئیس جمهور برکنار شده مصر، حکم به تمدید ۱۵ روزه بازداشت او داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی مصر، منا، این قاضی اتهام آقای مرسی را «همکاری با حماس» در جریان انقلاب سال ۲۰۱۱ علیه حکومت حسنی مبارک عنوان کرده است.

این گزارش می‌گوید که مرسی به خاطر «همکاری خود با حماس و انجام فعالیت‌های ضد دولتی، حمله به مراکز پلیس، افسران ارتش، تحریک زندانیان، آتش زدن یک زندان، کمک به زندانیان برای فرار و کشتار عامدانه افسران، سربازان و زندانیان» تحت بازجویی قرار گرفته است.

محمد مرسی از ماه گذشته در پی برکناری خود از مقام ریاست جمهوری توسط ارتش در بازداشت به‌سرمی‌برد. مقامات آلمان، آمریکا، اتحادیه اروپا و دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار آزادی او شده‌اند.
XS
SM
MD
LG