لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۰

انتقاد نماینده روحانی از تصمیمات دولت احمدی‌نژاد در دوره انتقالی


حسن روحانی از اواسط ماه مرداد ریاست دولت ایران را از محمود احمدی‌نژاد تحویل می‌گیرد
حسن روحانی از اواسط ماه مرداد ریاست دولت ایران را از محمود احمدی‌نژاد تحویل می‌گیرد
نماینده حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران، می‌گوید که دولت آینده احتمال دارد برخی تصمیمات اخیر محمود احمدی‌نژاد در عزل و نصب مدیران و تنظیم قراردادها را منتفی اعلام کند.

در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم که روز جمعه، چهارم مرداد منتشر شد، اکبر ترکان ضمن انتقاد از محمود احمدی‌نژاد که آخرین روزهای ریاست خود بر دولت را می‌‌گذارند، اظهار داشت: «گزارش‌هایی به دستم رسیده که خوب نیست. گزارش رسیده است که مدیرکل و رئیس سازمان نصب می‌کنند، رئیس شورای ایرانیان را تغییر می‌دهند، اموال وزارتخانه‌ها را جابجا می‌کنند و تندتند قراردادهایی می‌بندند که بار مالی به دوش دولت گذاشته می‌شود.»

حسن روحانی از اواسط این ماه ریاست دولت ایران را برعهده می‌گیرد در حالی که اکبر ترکان ماموریت یافته تا روابط میان رئیس جمهور منتخب و دولت محمود احمدی‌نژاد در دوره انتقالی را تنظیم کند، اما آقای ترکان از روند امور راضی نیست.

او یادآوری می‌کند، سال ۱۳۸۴ زمانی که دولت در آستانه تغییر بود، محمود احمدی‌نژاد در نامه‌ای به محمد خاتمی، رئیس جمهور وقت، از او خواست که از تصمیمات «خلق‌الساعه» خودداری کند و تعهد مالی برای دولت آینده ایجاد نکند.

آقای ترکان سپس می‌گوید: «انتظارمان این بود که تا روز تنفیذ دولت حسن روحانی، احمدی‌نژاد که در سال ۸۴ از دیگران خواسته بود این کارها را انجام ندهند، خودش هم به این حرف عمل کند، اما رعایت نکرد.»

وی در نهایت هشدار داد که تمام تصمیمات اخیر آقای احمدی‌نژاد «به دقت مورد بررسی قرار گرفته و ابعاد آن سنجیده می‌شود و چه بسا که برخی از تصمیمات او منتفی اعلام خواهد شد».

آخرین عزل و نصب‌هایی که دولت محمود احمدی‌نژاد انجام داده متوجه ریاست شورای عالی ایرانیان خارج از کشور بوده است.

در حکمی که به امضای اسفندیار رحیم‌مشایی، جانشین رئیس جمهور در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور رسیده است، میثم طاهری از ریاست این شورا عزل شده و به جای او مرتضی دادخواه منصوب شده است، اما چنان‌چه خبرگزاری‌های تسنیم و مهر گزارش داده‌اند، علت این مسئله می‌تواند مخالفت آقای طاهری با تصمیمات حمید بقایی، سرپرست نهاد ریاست جمهوری، برای ایجاد تغییرات در ساختار این شورا باشد.

محمود احمدی‌نژاد به‌تازگی نیز زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی تهران در شمال پایتخت را به رادیو و تلویزیون دولتی ایران واگذار کرده است در حالی که یک روز قبل از چنین تصمیمی، این رسانه از آقای احمدی‌‌نژاد تقدیر به عمل آورده بود.

هم‌زمانی این دو رویداد حاشیه‌های بسیاری را به دنبال داشت تا جایی که اکبر ترکان گفت این تصور وجود دارد که احمدی‌نژاد به قصد جبران، تصمیم به واگذاری این زمین‌ها گرفته است.

متعاقب آن نیز مهدی غضنفری، وزیر صعنت و معادن، خواستار لغو این تصمیم احمدی‌نژاد شد تا دایره منتقدان اعضای هیات دولت را نیز دربرگیرد.

و در نهایت یکی دیگر از آخرین تصمیمات محمود احمدی‌نژاد واگذاری معادن شماره ۲ و ۳ گل‌گهر سیرجان به سازمان تامین اجتماعی است که دلیلی آن پرداخت دیون دولت به این سازمان عنوان شده است.

پیش از این نیز احمد توکلی، نماینده مجلس شورای اسلامی، از سیاست آقای احمدی‌نژاد در تغییر نرخ ارز و شیوه محاسبه آن به طریقی که بدهی‌های دولت به بانک مرکزی صفر شود، انتقاد شدیدی کرده بود.
XS
SM
MD
LG