لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۹

استرالیا هفت خانواده پناهجوی ایرانی را به جزیره نائورو فرستاد


کوین راد، نخست وزیر استرالیا
کوین راد، نخست وزیر استرالیا
استراليا چهارشنبه، ۳۰ مرداد اعلام کرد که اين کشور آغاز به فرستادن خانواده‌های پناهجو به جزيره دورافتاده نائورو کرده است.

استرالیا هفت خانواده پناهجوی ايرانی را که شامل ۲۶ نفر از جمله ۱۲ کودک نيز می‌شود، به جزيره نائورو فرستاده است.
به گزارش گاردين، مقامات استراليايی گفتند که «اگر خانواده‌هايی را که با کودکانشان تقاضای پناهندگی کردند به اين جزيره نفرستيم، قاچاقچيان انسان استراتژی خود را تغيير خواهند داد».

به گفته این مقامات اگر دولت استرالیا برای کودکان استثناء قائل شود، باعث تشویق قاچاق‌بران خواهد شد.
دولت استراليا برای جلوگيری از ورود پناهجو به خاک اين کشور گروه‌هايی از پناهجويان را به جزاير دورافتاده اقيانوس آرام از جمله نائورو می‌فرستد و در قبال آن پولی به حکومت‌های اين جزاير پرداخت می‌کند.
فرستادن خانواده‌های ايرانی به اين جزيره در حالی صورت می‌گيرد که پناهجويان مستقر در اردوگاه پناهندگی جزيره نائورو «که بخش اعظم آنها ايرانی هستند» جمعه شب، ۲۸ تير، دست به شورش زده و ساختمان‌های اداری مرکز پناهندگی را به آتش کشيدند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، تعداد زيادی از مردم محلی برای خواباندن اين شورش در حالی که «ساطور و لوله‌های فولادی» در دست داشتند به کمک نيروهای پليس آمدند.
کوين راد، نخست وزير استراليا در اواخر ماه تير خبر داد که کشورش از اين پس تمام پناه‌جويانی را که با قايق و از طريق آب‌های اقيانوس خودشان را به اين کشور برسانند، به جزايری مانند پاپوآ گينه‌نو و نائورو در اقيانوس آرام خواهد فرستاد.
کشور نائورو که اين پناهجويان در آن مستقر هستند با ۹۴۰۰ نفر جمعيت و ۲۱ کيلومتر مربع مساحت، کوچک‌ترين جمهوری جهان به شمار می‌رود.
در همين حال به گزارش رويترز، کميته حقوق بشر سازمان ملل دولت استراليا را متهم به بدرفتاری با ۴۶ پناهجو از کشورهای سريلانکا، ميانمار و کويت کرد. اين نهاد سازمان ملل از استراليا خواست به اين افراد خسارت پرداخت کند.
کميته حقوق بشر سازمان ملل افزود که اين افراد به مدت طولانی زندانی شده و با آنها برخورد غيرانسانی شده است.
XS
SM
MD
LG