لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۸

کمیته سنای آمریکا با طرح «حمله محدود» به سوریه موافقت کرد


اعضای دولت بیشتر وقت خود را در روز سه‌شنبه با گفت‌وگو با سناتورها گذراندند (جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نفر اول از سمت راست و مارتین دمپسی، رئیس ستاد کل ارتش- نفر دوم)
اعضای دولت بیشتر وقت خود را در روز سه‌شنبه با گفت‌وگو با سناتورها گذراندند (جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نفر اول از سمت راست و مارتین دمپسی، رئیس ستاد کل ارتش- نفر دوم)
رهبران کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، سه‌شنبه دوازدهم شهریور ماه اعلام کردند، با دولت به توافق رسیده‌اند و از طرحی که برای اقدام نظامی محدودی در سوریه پیش‌بینی شده، حمایت کنند.

به گفته شبکه‌های خبری آمریکا این طرح مهلتی ۶۰ روزه را به دولت و ارتش می‌دهد، مهلتی که می‌تواند تا ۳۰ روز دیگر تمدید شود و حضور نیروهای زمینی در خاک سوریه را در بر نمی‌گیرد.

این کمیته روز سه‌شنبه برای بررسی تصمیم باراک اوباما در باره اقدام نظامی علیه سوریه تشکیل جلسه داده بود و بنابر گزارش‌ها، در شامگاه سه‌شنبه سناتورها در مورد پیش‌نویس این قطعنامه موافقت کردند.

پیشتر جان بینر، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا و اریک کانتور، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در همین مجلس، در روز سه‌شنبه از طرح باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای اقدام نظامی در سوریه حمایت کردند.

حمایت از اوباما که از حزب دمکرات است در حالی صورت می‌گیرد که جمهوری‌خواهان آمریکا معمولا با او در موارد گوناگون اختلاف نظر دارند و این اختلاف‌ها بارها خبرساز شده است.

اما به نظر می‌رسد در مورد اقدام نظامی در سوریه، منتقدان باراک اوباما در حزب جمهوری‌خواه با او سر مخالفت نداشته باشند.

سناتور جان مک‌کین، رقیب باراک اوباما در نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری که در آن به پیروزی رسید، نیز از «اقدام نظامی» در سوریه حمایت کرده است.

سناتور لیندسی گراهام، دیگر سناتور جمهوری‌خواه نیز با مک‌کین همراه شده است.

البته این دو، خواستار طرح نظامی «فراگیرتری» در مقایسه با «اقدامی محدود» شده‌ بودند.

اکثریت سنای آمریکا را دمکرات‌ها و اکثریت مجلس نمایندگان را جمهوری‌خواهان تشکیل می‌دهند، این هر دو مجلس نهاد «کنگره» آمریکا را تشکیل می‌دهد که باراک اوباما از آن خواسته است موافقت نهایی خود را برای حمله به سوریه اعلام کند.

برای تصمیم‌گیری در این مورد بود که کمیته روابط خارجی سنا برای شنیدن سخنان مقام‌های ارشد دولتی در مورد سوریه جلسه‌ای تشکیل داد.

در این جلسه جان کری، وزیر خارجه، چاک هیگل، وزیر دفاع، و ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد کل ارتش آمریکا، از سوی دولت سخن گفتند.

جلسه روز سه شنبه کمیته روابط خارجی مجلس سنا پیش از نشست کنگره در روز نهم سپتامبر، هفته آینده، برگزار می شود که قرار است درباره تصمیم اوباما به اقدام نظامی در سوریه بحث و رای گیری کند.

جان کری در این جلسه گفت اگر آمریکا دست به اقدامی نظامی در سوریه نزند «جعبه پاندورایی» را باز می‌کند (روایت افسانه‌ای از جعبه‌ای با همه بلاها)، که «عواقب خطرناکی» برای آن کشور خواهد داشت.

سناتور رابرت مندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا نیز گفته است شواهدی در دست است که گاز سارین علیه غیرنظامیان در دمشق استفاده شده و مشخص است که مخالفان آن را به کار نبرده‌اند.

سناتور مندز می‌گوید واضح است که حکومت سوریه از این سلاح استفاده کرد؛ و اکنون مسئله فرستادن پیامی به بشار اسد، حزب الله لبنان، ایران، کره شمالی و امثال آن است که آمریکا استفاده از سلاح شیمیایی را تحمل نخواهد کرد.

باراک اوباما روز گذشته گفت اطمینان دارد از کنگره اجازه انجام دادن اقدامی نظامی در سوریه را می‌گیرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند راسا دست به اقدام نظامی بزند ولی باراک اوباما ترجیح داده است در این مورد به رای کنگره رجوع کند.

دولت فرانسه از طرح آمریکا حمایت کرده است و پارلمان آن کشور نیز قرار است در این مورد روز چهارشنبه جلسه فوق‌العاده تشکیل دهد، اما پارلمان بریتانیا به دولت آن کشور اجازه دخالت نظامی را در سوریه نداده است.
XS
SM
MD
LG