لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۸

دولت عراق دستور «تخليه» ساکنان اردوگاه اشرف را صادر کرد


نیروهای نخست وزیری عراق بیرون از اردوگاه اشرف .
نیروهای نخست وزیری عراق بیرون از اردوگاه اشرف .
گزارش‌ها حاکی است که دولت نوری المالکی، نخست وزير عراق، دستور تخليه «بدون تاخير» ساکنان اردوگاه اشرف را صادر کرده است. در جريان درگیری به اردوگاه اشرف در يکشنبه ۱۰ شهريورماه ۵۲ نفر کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، علی الموسوی، سخنگوی نوری المالکی گفته است:دولت عراق از حق صدور تخليه ساکنان اردوگاه اشرف برخوردار است.

سخنگوی نخست وزير عراق اضافه کرده است: دستور تخليه ساکنان (اردوگاه اشرف) صادر شده است.

به دنبال کشته شدن ۵۲ نفر از اعضای سازمان مجاهدين خلق در اردوگاه اشرف، عراق دستور تحقيق در مورد اين حادثه را صادر کرده است.

این در حالی است که سازمان مجاهدین خلق دولت عراق را به دست داشتن در حمله به این اردوگاه متهم می کند. سازمان ملل متحد و کشور های غربی کشتار ساکنان اشرف را محکوم کرده و خواستار تحقيق در اين زمينه شده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دفتر سازمان ملل متحد در عراق نيز روز شنبه در بيانيه‌ای اعلام کرده است: «دولت عراق دستور تخليه ساکنان اردوگاه اشرف را بدون تاخير اجرا خواهد کرد.»

طبق اين گزارش در صورت اجرای اين دستور، ۴۲ نفر از اعضای سازمان مجاهدين خلق که همچنان در اردوگاه اشرف به سر می برند به پايگاه «ليبرتی» يا اردوگاه «حريه» منتقل خواهند شد.

پیشتر اعلام شده بود که صد نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق در اردوگاه اشرف به سر می بردند. سازمان مجاهدين خلق می گويد که شماری از ساکنان اردوگاه اشرف در جريان حمله يکشنبه ۱۰ شهريور ماه ناپديد شده‌اند.

در همين زمينه، وزارت خارجه آمريکا روز جمعه ضمن تاکيد بر ضرورت تحقيق درباره حادثه مرگبار در اردوگاه اشرف، خواستار انتقال بازماندگان در اردوگاه اشرف به اردوگاه ليبرتی شده بود.

ماری هارف، يکی از سخنگويان وزارت خارجه آمريکا از سازمان مجاهدين خلق خواسته است برای انتقال باقی‌مانده اعضای خود به اردوگاه ليبرتی (حريت) تمام آنچه لازم است انجام دهد.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین از همه طرف‌ها خواسته بود تا با سازمان ملل متحد برای انتقال ساکنان باقی مانده در اردوگاه اشرف و تامين امنيت آنها همکاری کنند.

روایت سازمان مجاهدين خلق و دولت عراق از حوادث خونين روز يکشنه اردوگاه اشرف متفاوت است. در حالی که سازمان مجاهدين خلق ايران نيروهای وابسته به نخست وزيری عراق را متهم به دست داشتن در حمله به اردوگاه اشرف می کند، دولت عراق پيشتر گفته بود که ساکنان اردوگاه به پست ورودی اردوگاه حمله کرده و نيروهای امنيتی مجبور به تيراندازی به سوی آنها شده بودند.

به دنبال کشته شدن ده‌ها نفر از ساکنان اردوگاه اشرف، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در بيانيه‌ای از حمله به اين اردوگاه توسط گروهی که آنها را فرزندان «مجاهدان شهيد عراقی» ناميد، ابراز خوشحالی کرد.

علاوه بر سپاه پاسداران، احمد خاتمی از امامان جمعه موقت تهران و يکی از روحانيان تندروی ايرانی نيز از اين «حمله» ستايش کرده است.

محمد رضا نقدی، فرمانده بسيج ايران، گفته است «حمله به پادگان اشرف، ‌مهم‌تر از عمليات مرصاد بود» و وی نيز «مجاهدين عراقی» را عامل حمله به اردوگاه اشرف معرفی کرده است.

پيشتر حدود سه هزار نفر از نيروهای سازمان مجاهدين خلق که در اردوگاه اشرف مستقر بودند به پايگاه ليبرتی (حريه) در حوالی بغداد منتقل شدند.
XS
SM
MD
LG