لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۹

مجاهدین خلق: عراق قصد دارد هفت گروگان اشرف را به ایران تحویل دهد


اعضای زخمی‌شده مجاهدین خلق در یکی از حملات نیروهای عراقی به اردوگاه اشرف.
اعضای زخمی‌شده مجاهدین خلق در یکی از حملات نیروهای عراقی به اردوگاه اشرف.
سازمان مجاهدین خلق می‌گوید هفت نفر از اعضای این سازمان که در حمله دهم شهریور به اردوگاه اشرف «به گروگان نیروهای عراقی درآمده‌اند» قرار است به جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شوند.

وب‌سایت‌های سازمان مجاهدین روز سه شنبه ۱۹شهریور نوشتند که: «بنا بر گزارش‌های رسیده هفت تن از ساکنان اشرف که در کشتار یکم سپتامبر در اشرف از سوی نیروهای عراقی گروگان گرفته شده‌اند توسط نیروهای وابسته به دفتر نخست‌وزیر عراق در نزدیکی فرودگاه بغداد نگهداری می‌شوند.»

این وب‌سایت‌ها با ذکر این‌که «این هفت تن از زمان گروگان‌گیری در اعتصاب غذا به‌سر می‌برند» می‌افزایند که حکومت عراق قصد دارد آنها را به ایران تحویل بدهد.

این خبر هم‌چنین می‌افزاید که تحویل این افراد به ایران قرار است «طی چند روز آینده» و از طریق «مرز العماره در جنوب عراق» انجام شود.

به نوشته سایت‌های این سازمان «این گروگان‌ها همگی از افراد حفاظت شده تحت کنوانسیون چهارم ژنو هستند و از سوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به عنوان پناهجو به‌رسمیت شناخته شده‌اند و به این خاطر باید از حقوق حفاظتی بین‌المللی برخوردار شوند.»

در ادامه اخبار این سایت‌ها آمده‌است که شورای ملی مقاومت ایران از رئیس جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا، دبیر کل سازمان ملل متحد و کمیساریای عالی پناهندگان که نسبت به امنیت این گروگان‌ها مسئولیت مستقیم دارد می‌خواهد با مشارکت فعال خود شرایط آزادی این گروگان‌ها را فراهم کند» و اجازه ندهد که این گروگان‌ها به ایران تحویل داده شوند.

روز یک‌شنبه دهم شهریور اخباری از بروز انفجار و حمله به اردوگاه اشرف، محل استقرار حدود صد تن از نیروهای سازمان مجاهدین خلق در عراق، گزارش شد.

سازمان مجاهدین خلق تعداد کشته‌شدگان این رویداد را ۵۲ نفر اعلام کرده و دولت عراق را مسئول این حمله می‌داند. ولی دولت عراق با تکذیب دست داشتن در این حمله، انفجار بشکه‌های نفت و گاز، یا درگیری داخلی افراد مجاهدین را از دلایل احتمالی این واقعه می‌داند.

پس از این رویداد دولت نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، دستور تخلیه «بدون تاخیر» بقیه ساکنان اردوگاه اشرف را صادر کرده است.

در صورت اجرای این دستور، ۴۲ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق که همچنان در اردوگاه اشرف به سر می‌برند به پایگاه «لیبرتی» (حریه) در نزدیکی فرودگاه بغداد منتقل خواهند شد.

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران درباره حمله صورت‌گرفته به اردوگاه اشرف گفته‌است که «ممکن است آنها با اراده حاکمیت عراق مقابله کرده باشند و عراق نیز از حاکمیت خود دفاع کرده باشد.»

به دنبال کشته شدن ده‌ها نفر از ساکنان اردوگاه اشرف، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در بيانيه‌ای از حمله به اين اردوگاه توسط گروهی که آنها را فرزندان «مجاهدان شهيد عراقی» ناميد، ابراز خوشحالی کرد.

علاوه بر سپاه پاسداران، احمد خاتمی از امامان جمعه موقت تهران و يکی از روحانيان تندروی ايرانی نيز از اين «حمله» ستايش کرده است.

محمد رضا نقدی، فرمانده بسيج ايران، گفته است «حمله به پادگان اشرف، ‌مهم‌تر از عمليات مرصاد بود» و وی نيز «مجاهدين عراقی» را عامل حمله به اردوگاه اشرف معرفی کرده است.
XS
SM
MD
LG