لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۴

تشکیل کمیته بازنگری در وضعیت دانشجویان اخراجی و استادان بازنشسته


جعفر توفیقی، سرپرست وزارت علوم
جعفر توفیقی، سرپرست وزارت علوم
جعفر توفیقی، سرپرست وزارت علوم روز چهارشنبه، بیستم شهریور، از تشکیل کارگروهی در این وزارتخانه برای بررسی شکایات اساتید به اجبار بازنشسته شده، دانشجویان محروم از تحصیل و کارمندان اخراجی، خبر داد.
آقای توفیقی که در حاشیه جلسه هیات دولت سخن می‌گفت، تاکید کرده‌است، ‌از زمانی که این کارگروه در وزارت علوم تشکیل شده، «به طور مستمر» شکایاتی شامل شکایات اساتیدی که به اجبار بازنشسته شده، دانشجویانی که از تحصیل محروم شده و کارمندانی که اخراج شده‌اند، ‌دریافت داشته است.
به گفته سرپرست وزارت علوم، این کمیته به صورت «جدی» شکایت‌ها را رسیدگی می‌کند و به تدریج نتایج رسیدگی کمیته به شکایات اعلام می‌شود.
در سال‌هایی که محمود احمدی‌نژاد ریاست دولت را بر عهده داشت شماری از اساتید دانشگاه‌ها به اجبار بازنشسته یا اخراج شدند و شماری از دانشجویان به دلایل عمدتا سیاسی از تحصیل محروم شدند که تحت عنوان «دانشجویان ستاره دار» شناخته می‌شوند.
حسن روحانی در زمان رقابت‌های انتخاباتی دوره یازدهم گفته بود: «آنهایی که به خاطر اظهارنظر از دانشگاه کنار گذاشته شده‌اند باید به دانشگاه‌ها برگردند.»
جعفر توفیقی، سرپرست وزارت علوم نیز در هفته‌های اخیر چندبار تاکید کرده بود، «استادانی که بر خلاف مقررات بازنشسته شده‌اند می‌توانند به دانشگاه‌ها برگردند.»
آقای توفیقی در دولت محمد خاتمی، مسوولیت وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری را بر عهده داشت. پس از رای نیاوردن جعفر میلی منفرد، ‌گزینه حسن روحانی برای این وزارتخانه، آقای توفیقی به عنوان سرپرست وزارت علوم در دولت یازدهم معرفی شد.

سرپرست وزارت علوم روز چهارشنبه بار دیگر تاکید کرد که او تنها گزینه حسن روحانی برای معرفی به مجلس شورای اسلامی برای تصدی این وزارتخانه است.

او در عین حال زمان معرفی را پس از بازگشایی دانشگاهها و آغاز سال تحصیلی اعلام کرد.
آقای توفیقی، هفته گذشته هم در اظهارنظری تاکید کرده بود که در سال تحصیلی جاری، دانشجوی ستاره‌دار نخواهیم داشت.
دانشجوی ستاره‌دار اصطلاحی‌ است که از دولت اول محمود احمدی‌نژاد رایج شد و به آن دسته از دانشجویانی اشاره دارد که به‌ خاطر مسائل سیاسی و اعتقادی با مشکلاتی در رابطه با ادامه تحصیل مواجه شده‌اند.

این دانشجویان زمانی که برای ثبت نام به دانشگاه‌های خود مراجعه می‌کردند، متوجه یک یا چند ستاره می‌شدند که در پرونده‌شان درج شده بود.
با اینکه آقای توفیقی خود را تنها گزینه حسن روحانی برای معرفی به مجلس معرفی کرده است، اما به نظر می‌رسد اصولگرایان تندرو در مجلس شورای اسلامی با این انتخاب موافق نباشند.
پس از انتصاب وی به عنوان سرپرست این وزارتخانه، خبرگزاری فارس و دیگر رسانه‌های جناح منتقد دولت، ‌فیلمی از تحصن اساتید دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۸ منتشر کردند که در این فیلم، آقای توفیقی به صراحت از تقلب در انتخابات دهم ریاست جمهوری صحبت و از میرحسین موسوی، کاندیدای معترض به نتیجه انتخابات، حمایت می‌کند.
فاطمه آلیا، نماینده مجلس و عضو شورای مرکزی جبهه پایداری، در همین ارتباط به خبرگزاری فارس گفته که جعفر توفیقی «نه تنها اصلاح‌طلب است، بلکه در فتنه نیز رویکرد جانبداری داشته» و افزوده است: «به نظر می‌رسد دولت پیام مجلس را دریافت نکرده است.»
طرفداران رهبر جمهوری اسلامی و جناح اصولگرا به حامیان میرحسین موسوی، مهدی کروبی و معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸ «فتنه‌گر» می‌گویند.
پس از برکناری صدرالدین شریعتی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی، فشار‌ها و انتقاد‌ها به آقای توفیقی دو چندان شده‌است. دانشگاه علامه طباطبایی از جمله دانشگاه‌هایی است که بیشترین موارد بازنشسته کردن اجباری و اخراج اساتید و محرومیت دانشجویان از تحصیل، در آن اتفاق افتاده بود.
جعفر توفیقی، برکناری آقای شریعتی از ریاست دانشگاه علامه طباطبایی را «مطالبه اعضای هیات علمی» این دانشگاه عنوان کرده‌بود.
XS
SM
MD
LG