لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۴

اسرائیل دست داشتن در «مسمومیت» یاسر عرفات را رد کرد


ياسر عرفات روز ۱۱ نوامبر ۲۰۰۴ و در سن ۷۵ سالگی در فرانسه درگذشت.
ياسر عرفات روز ۱۱ نوامبر ۲۰۰۴ و در سن ۷۵ سالگی در فرانسه درگذشت.
اسرائيل روز پنجشنبه گزارش‌های منتشره درباره دست داشتن اين کشور در مسموميت ياسر عرفات با ماده پرتوزا «پلونيوم» را تکذيب کرد. همسر آقای عرفات می‌گويد که آزمايش‌های صورت گرفته در سوئيس حاکی از مسموميت رهبر پيشين جنبش فتح در سال ۲۰۰۴ با اين ماده است.

سيلوان شالوم، وزير انرژی اسرائيل که در سال ۲۰۰۴ وزير امور خارجه و يکی از اعضای کابينه امنيتی اين کشور بود به راديو اسرائيل گفت: «ما هرگز تصميم نگرفتيم که از نظر فيزيکی به وی آسيب بزنيم».

وی اظهار داشت: «از نظر من، اين توفانی در يک فنجان چای است. اما حتی اگر اين‌گونه (مسموميت) باشد، مسلما کار اسرائيل نبوده است. شايد يک کسی در داخل کشور چنين قصدی داشته يا اين کار را کرده باشد».

همزمان با اين اظهارات، يک عضو ارشد جبهه آزاديبخش فلسطين، فتح، خواستار تحقيقات بين‌المللی درباره علت مرگ ياسر عرفات شد.

واصل ابويوسف به خبرگزاری رويترز گفته است: «اين موضوع لزوم تشکيل يک نهاد قضايی بين‌المللی برای بررسی اين موضوع و به پای ميز محاکمه کشاندن عوامل آن را دو چندان می‌سازد».

وی اظهار داشت: «تنها کشوری که از مرگ وی سود می‌برد رژيم اشغالگر (اسرائيل) است».

اين فراخوان پس از آن صورت گرفت که تلويزيون الجزيره روز سه‌شنبه یک گزارش علمی دانشمندان سوئيسی را منتشر کرد که بر پايه نمونه‌برداری از استخوان ياسر عرفات در مقبره وی، تهيه شده بود. اين نمونه‌برداری که نوامبر سال گذشته صورت گرفت حاکی از وجود ميزان بالای ايزوتوپ پلونيوم در بدن وی است.

پارسال نيز که شبکه تلويزيونی الجزيره برای نخستين بار وجود پلونيوم در لباس ياسر عرفات را گزارش کرد، صائب عريقات، مذاکره ارشد فلسطينی، خواستار برپايی يک دادگاه بين‌المللی برای رسيدگی به مرگ وی شد.

به گزارش شبکه الجزيره، دانشمندان سوئيسی که آزمايش‌های تازه را بر روی نمونه استخوان ياسر عرفات انجام داده‌اند می‌گویند که مرگ وی احتمالا ناشی از ماده سمی پلونيوم است.

گزارش ۱۰۸ صفحه ای اين دانشمندان که بر روی سايت الجزيره منتشر شده است، می‌گويد نتيجه تحقيقات، «اين گمانه‌زنی که مرگ ياسر عرفات ناشی از پيامدهای استفاده از ماده سمی پلونيوم – ۲۱۰ است را پشتيبانی می‌کند».

ياسر عرفات روز ۱۱ نوامبر ۲۰۰۴ و در سن ۷۵ سالگی در فرانسه درگذشت، ولی پزشکان نتوانستند علت مرگ وی را به صورت مشخص اعلام کنند. به دليل خواست بيوه عرفات، بر روی بدن اين رهبر فلسطينی هيچگونه کالبدشکافی صورت نگرفت.

در نوامبر سال ۲۰۱۲ محل دفن آقای عرفات نبش قبر شد و از جسد او نمونه برداری صورت گرفت. هدف از اين اقدام نيز بررسی احتمال مسموميت وی بود. اين احتمال پس از آن قوت گرفت که الکساندر ليتويننکو، جاسوس پيشين روس و منتقد کرملين، در سال ۲۰۰۶ در لندن به دليل اين نوع مسموميت درگذشت.

سها، همسر ياسر عرفات، در گفت‌وگو با شبکه الجزيره مسموميت همسرش را «يک جنايت سياسی» و «ترور يک رهبر بزرگ» توصيف کرد.

وی اظهار داشت: «من نمی‌دانم چه کسی اين کار را انجام داده است، ولی چنين اقدامی وحشتناک است».
XS
SM
MD
LG