لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۷

تماس تلفنی پوتین و اسد هم‌زمان با پیشروی نیروهای دولتی سوریه


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و همتای سوری‌اش٬ بشار اسد٬ روز پنجشنبه ۲۳ آبان در گفت‌وگویی تلفنی که پس از دو سال صورت گرفت، درباره برگزاری کنفرانس بین المللی صلح سوریه موسوم به ژنو ۲ و عملیات خلع سلاح اتمی این کشور، گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری روسی ایتارتاس٬ پوتین از اسد خواسته تا حکومتش برای کاهش رنج‌های غیر نظامیان هر آن چه در توان دارد انجام دهد.

او همچنین از آمادگی دمشق برای ارسال هیئتی به منظور مشارکت در کنفرانس بین المللی صلح ژنو، تمجید کرده است.

اشاره پوتین به کنفرانسی است که روسیه و آمریکا بر سر برگزاری آن، به توافق رسیده‌اند. اما ابهام در مساله حضور نمایندگان دولت و مخالفان سوریه، زمان برگزاری این کنفرانس را با وجود حمایت‌های بین المللی از آن، نامشخص کرده است.

پوتین همچنین از هدف قرار گرفتن مسیحیان و دیگر اقلیت‌های دینی در سوریه توسط به گفته وی تندروهای اسلامگرا که علیه نظام اسد در جنگ هستند، ابراز نگرانی کرده است.

بنا بر بیانیه کرملین، رئیس جمهوری روسیه در عین حال از همکاری سوریه با بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی که برای نابودی جنگ افزارهای شیمیایی سوریه بر پایه توفق آمریکا و روسیه فعالیت می‌کردند، اظهار خشنودی کرده است.

روسیه از بزرگ‌ترین پشتیبانان حکومت اسد به شمار می‌رود که طبق گزارش‌ها ضمن حمایت تسلیحاتی از دمشق٬ در برابر تلاش‌های غرب برای محکوم کردن بشار اسد مانع‌تراشی می‌کند.

پیشروی نیروهای اسد در حومه دمشق

از سویی، نیروهای هوادار بشار اسد، موفق شده‌اند بخش‌هایی از حومه جنوبی دمشق پایتخت سوریه را که بیش از یک سال است در کنترل مخالفان است، تصرف کنند.

چندی است که نیروهای دولتی سوریه با پشتیبانی نیروهای حزب الله لبنان و گروه‌های شیعه عراقی، پیروزی‌های قابل توجهی در حومه دمشق و حومه حلب علیه مخالفان کسب کرده‌اند.

تلویزیون دولتی سوریه و تلویزیون المنار٬ وابسته به حزب‌الله لبنان، صحنه‌های زنده‌ای از حضور نیروهای ارتش سوریه در خیابان‌هایی با ساختمان‌های تخریب شده در اثر بمباران نشان داده‌اند.

نیروهای حزب‌الله لبنان به نیروهای ارتش سوریه در بیرون راندن مخالفان اسد در منطقه حجیره واقع در حومه جنوبی بیروت، یاری رسانده‌اند.

رامی السید، یکی از فعالان سوری مقیم دمشق در این باره به خبرگزاری رویترز گفته است: «مناطق جنوبی که از بیش از یک سال پیش در کنترل مخالفان بودند، یکی پس از دیگری به دست نیروهای دولتی می‌افتند.»

به کنترل درآمدن حجیره توسط نیروهای دولتی سوریه یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که گروه‌های اسلامگرا در استان شمالی حلب وضعیت فوق العاده اعلام کرده و نیروهای خود را به این استان فرا خواندند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که نیروهای دولتی سوریه، شهرک‌هایی در جنوب شرقی حلب را از مخالفان باز پس گرفتند.

از حدود دو ماه پیش و پس از آنکه آمریکا و روسیه بر سر نابودی جنگ افزارهای شیمیایی سوریه توافق کردند، نیروهای دولتی این کشور عملیات خود را شدت بخشیده و پیروزی‌های قابل توجهی کسب کردند.
البته همچنان مناطق زیادی که اکثر آن‌ها بیابانی یا روستایی هستند، در کنترل مخالفان حکومت اسد قرار دارند.

طبق گزارش‌ها برتری نظامی اسد در سال جاری میلادی به میزان زیادی به کمک‌هایی که از ایران، نیروهای حزب‌الله لبنان و گروه‌های شیعه عراقی دریافت می‌کند، مرتبط است.

یک مسئول امنیتی از خاورمیانه که نخواسته نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفته است: «در ماه‌های اخیر، اسد تا حد زیادی نبرد در بسیاری از مناطق٬ از جمله دمشق و حومه آن را به همپیمانان شیعه خود واگذار کرد.»

او افزوده است: «کنترل حجیره توسط نیروهای دولتی نیز به همین طریق صورت گرفته است. تانک‌ها و توپخانه‌های ارتش سوریه منطقه را بمباران می‌کنند و پس از آن عراقی‌ها و حزب‌الله پیشروی می‌کنند و می‌جنگند. پس از آن نیروهای اسد وارد منطقه می‌شوند تا تصاویر آن‌ها ثبت شود.»

دستاوردهای اسد پیش از مذاکرات صلح پیشنهادی٬ او را در جایگاه امن‌تری قرار می‌دهد. این مذاکرات قرار است با هدف دستیابی به راه حلی به منظور پایان دادن به جنگ داخلی سوریه صورت بگیرد.
XS
SM
MD
LG