لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۶

لاوروف: بخت مناسبی برای توافق میان ایران و ۱+۵ وجود دارد


سرگئی لاوروف وزير امور خارجه روسيه می‌گويد که «بخت مناسبی» برای ايران و ۱+۵ به منظور توافق بر سر «يک سند مشترک» وجود دارد. همزمان، معاون وزیر امور خارجه ایران، مذاکرات پیش رو در ژنو را «بسیار سخت» خوانده است.
به گزارش خبرگزاری روسی اينترفکس، سرگی لاوروف که اخيرا در دهلی نو با کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی و امنيتی اتحاديه اروپا، درباره بحران اتمی ايران ديدار و گفت‌وگو کرده است، روز شنبه ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان) در مصاحبه با يکی از شبکه‌های تلويزيونی روسيه با اشاره به ديدارش با خانم اشتون گفت: «تصور مشترک ما اين است که بخت مناسبی وجود دارد که نبايد از دست داده شود.»
وزير امور خارجه روسيه توضيح داد: «نقاط مشترک مشخص شده‌اند و اختلافات اساسی بر سر مسائلی که بايد با اقدامات عملی حل بشوند، وجود ندارد. مسئله، فرمول بندی درست درکی است که در زبان ديپلماتيک به دست آمده تا آن را به يک سند مشترک واقعی به جای چيزی که از بيرون تحميل می‌شود، تبديل کنيم.»
به نظر می‌آيد اشاره وزير امور خارجه روسيه به فشار اسرائيل بر کشورهای عضو ۱+۵ شامل آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين، روسيه و آلمان باشد که هفته گذشته، گفت‌وگوهای فشرده‌ای را با ايران بر سر برنامه اتمی جنجالی آن در ژنو سوييس انجام دادند.
گفت‌وگوهايی که بر اساس گزارش‌ها، مخالفت فرانسه با پيش‌نويس پيشنهادی آمريکا که توسط ايران هم پذيرفته شده بود، مانع توافق نهايی بر سر آن شد.
اما سرگی لاوروف با امتناع از پاسخگويی درباره دلايل مخالفت فرانسه با اين پيش‌نويس گفت: «من درباره روش‌های شخصی اعضای ۱+۵ نظر نمی‌دهم. آنها قطعا درون خود اختلافات جزيی دارند اما موضع مشترک ما اين است که مبنای اساسی برای دستيابی به يک توافق ديپلماتيک وجود دارد.»
اين در حالی است که بنيامين نتانياهو در آستانه سفر فرانسوا اولاند، رييس جمهوری فرانسه به اسرائيل، از پاريس خواست که در ادامه مذاکرات اتمی با ايران «قرص و محکم» بايستد.
نخست‌وزير اسرائيل روز جمعه، بيست و پنجم آبان، در مصاحبه با روزنامه فرانسوی «فيگارو» گفت که «نبايد در برابر ايران تسليم شد؛ من اميدوارم که فرانسه همچنان موضع سرسختانه در مذاکرات روزهای آينده در ژنو را ادامه دهد.»
بدبينی اسرائيل در حالی است که دولت آمريکا رايزنی وسيعی را با کنگره اين کشور آغاز کرده تا مانع تصويب تحريم‌های جديد عليه ايران شود که به گفته باراک اوباما، ریيس جمهوری و جان کری، وزير امور خارجه ايالات متحده، شانس دستيابی به يک تفاهم ديپلماتيک با ايران را کاهش و خطر جنگ را افزايش می‌دهد.
اما يک مقام بلندپايه دولت باراک اوباما، در موضعی نزديک به وزير امور خارجه روسيه، به خبرگزاری فرانسه گفته که در دور بعدی مذاکرات ايران با گروه ۱+۵ در ژنو امکان رسيدن به توافق وجود دارد.
اين مقام آمريکايی که خواست نامش فاش شود، در اين باره گفت: «ما هفته آينده به شدت تلاش خواهيم کرد. نمی‌دانم که به توافق می‌رسيم يا نه. به نظرم کاملا امکان دارد که بتوانيم به توافق برسيم٬ اما همچنان موضوعات دشواری برای مذاکره وجود دارد.»
شنبه ۲۵ آبان، خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، نيز مصاحبه‌ای با وزير امور خارجه ايران انجام داده و به نقل از آقای ظريف نوشته که «چارچوب کاری برای تيم مذاکراتی ايران کاملا مشخص است و هر اقدامی که در اين باره انجام دهيم با نظر مقام معظم رهبری انجام می‌شود.»
او گفته که «حق غنی سازی ايران بر اساس ان.پی.تی حقی غيرقابل انفکاک و خط قرمز ماست.»
عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه و از اعضای ارشد تيم مذاکره‌کننده ايران هم در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، پيش‌بينی کرده که مذاکرات «بسيار سخت» باشد و هشدار داده «بدون تامين حقوق مردم ايران توافقی حاصل نخواهد شد.»
دور جدید گفت‌وگوهای معاونان وزیران امور خارجه ايران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ بين روزهای ۲۰ تا ۲۲ نوامبر (۲۹ آبان تا اول آذر) در ژنو سوييس برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG