لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۱

انتقاد گزارشگران بدون مرز از وضعیت آزادی بیان در دولت روحانی


سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای با یاد آوری وعده‌های حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در دوره مبارزات انتخاباتی، به بیان شرایط پس از انتخابات پرداخته و نوشته است که دولت در صد روز نخست فعالیت خود، بیلانی نا‌امید کننده از اقدام‌هایش در عرصه اطلاع رسانی ترسیم کرده است.

بیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز، با اشاره به اینکه حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود، بار‌ها خواست «آزادی زندانیان سیاسی» و «آزادی بیان و مطبوعات» را تکرار کرده بود، تاکید کرده است که بر اساس همین وعده‌ها بود که وی از حمایت گسترده اصلاح طلبان و تحول خواهان برخوردار شد.

سازمان گزارشگران بدون مرز، در ادامه بیانیه خود، به بیان رخدادهای پرداخت که در صد روز نخست ریاست جمهوری روحانی برای روزنامه نگاران، وب نگاران و روزنامه‌ها افتاد.

این بیانیه به بازداشت علی اصغر غروی در روز ۲۰ آبان به خاطر نوشتن مقاله «امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی» در روزنامه بهار، دستگیری سعید‌پور عزیز مدیر مسئول این روزنامه در روز ۱۳ آبان پس از احضار به دادسرای اوین، بازداشت مصطفی فقیهی مدیر سایت اطلاع رسانی انتخاب در روز ۱۵ مهر ماه، دستگیری سه دانشجو و وب نگار منتقد در اصفهان به نام‌های سعید لعالی، امیر یاری و محمد پولادی در تاریخ۶ آبان ١٣٩٢ و بازداشت فریبا پژوه همکار بسیاری از روزنامه‌های اصلاح طلب توسط ماموران وزارت اطلاعات در روز ۱۹ تیرماه، اشاره کرده است.

سازمان گزارش گران بدون مرز سپس به محکومیت‌ها در صد روز نخست ریاست جمهوری آقای روحانی پرداخته و در این زمینه به محکومیت برادران کردپور٬ مسعود و خسرو٬ مدیر و همکار سایت اطلاع‌رسانی موکریان، از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به ترتیب به شش و سه سال و نیم زندان و محکومیت مهناز محمدی مستند ساز و سینماگر و پگاه اهنگرانی، بازیگر وبلاگ‌نویس از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران به ترتیب به پنج سال و ۱۸ ماه زندان اشاره کرده است.

این بیانیه همچنین افزوده است که شعبه ١۵ دادگاه انقلاب اسلامی، هفت همکار سایت مجذوبان نور را با اتهاماتی چون «تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبر و معاونت در اخلال در نظم عمومی» به حبس‌های از هفت تا ۱۰ سال زندان محکوم کرده است.

درباره توقیف مطبوعات، گزارشگران بدون مرز به توقیف هفته‌نامه سیمره٬ یکی از نشریات قدیمی و پر خواننده استان لرستان در تاریخ ۷ آبان، به خاطر یک مطلب طنز و توقیف روزنامه بهار در تاریخ ۶ آبان به دلیل درج مقاله «امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی» اشاره کرده است.

این بیانیه همچنین به وضعیت «غیر قابل تحمل» برخی روزنامه نگاران و وب نگاران زندانی پرداخته است و در این زمینه از محمد صدیق کبودوند، آرش هنرور شجاعی، ابولفضل عابدینی نصر، حسین رونقی ملکی، سعید مدنی، سعید متین‌پور، کیوان صمیمی بهبهانی، افسین کرم‌پور، حمیدرضا مرادی، و محمدرضا پورشجری، نام برده که نیاز به درمان در خارج از زندان دارند.

سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین از بیش از هزار روز حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و زهرا رهنورد٬ همسر آقای موسوی یاد و تاکید کرده است که در پی این حصر٬ این افراد به عارضه‌های مختلف جسمی دچار شده‌اند.

این بیانیه در ادامه به مواردی همچون تهدید و احضار روزنامه نگاران در داخل و خانواده روزنامه نگارانی که در رسانه‌های خارج از کشور کار می‌کنند، مصون ماندن عاملان قتل ستار بهشتی وبلاگ نویس منتقدی که پس از بازداشت توسط پلیس فتا جان خود را از دست داد و همچنین ادامه فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنتی در ایران اشاره کرده است.
XS
SM
MD
LG