لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۸

جنگجویانی از «هفتاد کشور» در سوریه علیه بشار اسد می‌جنگند


 جنگجویان اسلامگرا نزدیک دمشق در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۳
جنگجویان اسلامگرا نزدیک دمشق در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۳
یک موسسه تحقیقاتی اعلام کرده است که ۳۰۰۰ تا ۱۱هزار نیروی خارجی از ۷۰ کشور جهان برای جنگ علیه نیروهای دولت بشار اسد به سوریه رفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مرکز بین‌المللی مطالعه رادیکالیسم، که با مشارکت پنج دانشگاه تشکیل شده و مرکزش در کینگز کالج لندن مستقر است، می‌گوید: «برآورد ما حاکی از این است که از اواخر سال ۲۰۱۱ تا دهم دسامبر ۲۰۱۳، ۳۳۰۰ تا ۱۱هزار نفر از کشورهای دیگر برای جنگ علیه دولت اسد، به سوریه رفته‌اند.»

این گزارش ‌می‌افزاید: «این آمار شامل کسانی می‌شود که هم‌اکنون نیز در سوریه هستند، به وطن خود بازگشته‌اند و دستگیر یا کشته شده‌اند.»

این مرکز تحقیقاتی یادآور شده است که برای دستیابی به این آمار، از ۱۵۰۰ منبع استفاده کرده است و این منابع شامل گزارش‌های رسانه‌ای، آمارهای دولتی، بیانیه‌های جهادی و شبکه‌های اجتماعی می‌شود.

برپایه این گزارش شهروندان کشورهای عربی و اروپایی، با نسبت ۸۰ درصد، بیشترین جنگجویان خارجی در سوریه را تشکیل می‌دهند.

این موسسه می‌گوید علاوه بر کشورهای اروپایی و عربی، افرادی از جنوب شرق آسیا، آمریکا، شمال آفریقا، بالکان و کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق نیز به سوریه رفته‌اند.

بیشتر این خارجی‌ها طبق این گزارش، به گروه النصره و دولت اسلامی عراق و شام، دو گروه مرتبط با تشکیلات القاعده، پیوسته‌اند.

مرکز بین‌المللی مطالع رادیکالیسم می‌گوید شهروندان اروپای غربی که بیشتر از فرانسه و بریتانیا هستند، حدود ۱۸ درصد افراد مسلح خارجی در سوریه را تشکیل می‌دهند.

برپایه این تحقیق کسانی که از خاورمیانه در سوریه جنگیده‌اند، ۷۰ درصد از خارجی‌های مسلح در سوریه را تشکیل می‌دهند.

برپایه برآورد این مرکز، شمار افرادی که از اروپای غربی به سوریه رفته‌اند از ماه آوریل تاکنون سه‌برابر شده است.

این مرکز افزوده است که احتمال می‌رود این روند با افزایش شمار لبنانی‌ها و عراقی‌های شیعه‌ای که در کنار نیروهای بشار اسد می‌جنگند و همچنین نقش ایران در این جنگ، مرتبط باشد.

این گزارش می‌افزاید: «به نظر می‌رسد این مساله باعث شده است که برخی سنی‌ها، جنگ در سوریه را مذهبی بدانند و به فکر کمک با یکدیگر برا ی مقابله با پیشروی شیعیان بیفتند.»

نتایج گزارش مرکز بین‌المللی مطالعه رادیکالیسم شامل افراد خارجی نمی‌شود که در کنار نیروهای بشار اسد، در حال نبرد هستند.
XS
SM
MD
LG