لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۰

تعلیق کمک‌های نظامی غیرمرگبار آمریکا و بریتانیا به شورشیان سوریه


از اعضای ارتش آزاد سوریه
از اعضای ارتش آزاد سوریه
آمریکا و بریتانیا، کمک‌های نظامی غیر مرگبار خود را که به ارتش آزاد سوریه ارائه می‌دادند، به حال تعلیق در آوردند. این گروه مسلح مخالف بشار اسد از حمایت غرب برخوردار است.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که اسلام‌گرایان تندرو، پایگاه ارتش آزاد سوریه٬ منطقه باب الهوا در شمال سوریه را که در نزدیک مرز ترکیه واقع است، تصرف کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، چهارشنبه ۲۰ آذر، سخنگوی سفارت آمریکا در آنکارا پایتخت ترکیه اعلام کرد که کمک‌های غیر مرگبار آمریکا به مخالفان اسد پس از تصرف انبار مهمات وابسته به ستاد فرماندهی ارتش مشترک در منطقه باب الهوا توسط نیروهای جبهه اسلامی در روز جمعه، به حال تعلیق در آمده است.

این سخنگو تاکید کرد که این تصمیم ارتباطی با ارسال کمک‌های انسانی نخواهد داشت٬ چرا که سازمان‌های غیر دولتی مامور پخش کمک‌های انسانی هستند.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید نیز در این زمینه گفته است که دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، از گزارش‌های که از تصرف پایگاه‌های ارتش آزاد توسط نیروهای جبهه اسلامی حکایت می‌کند، نگران است.

ساعاتی پس از این اعلام مقام‌های آمریکایی، خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی سفرت بریتانیا در آنکارا گزارش داد که لندن نیز به‌ دلیل فعالیت‌های اسلام‌گرایان تندرو در باب‌الهوا٬ تصمیم به تعلیق کمک‌های نظامی خود به ارتش آزاد گرفته است.

این سخنگو افزود: «تا زمانی که وضع بر همین منوال تیره بماند، تصمیم برای تحویل مهمات نداریم.» او تاکید کرد که این تصمیم به معنی کاهش کمک‌ها به اپوزیسیون سوریه نیست.

در واکنش به تصمیم آمریکا و بریتانیا، لوی مقداد، هماهنگ کننده سیاسی و اطلاع رسانی ارتش آزاد سوریه از واشنگتن و لندن خواست در تصمیمشان برای تعلیق کمک‌های نظامی غیر مرگبار، بازنگری کنند.

مقداد در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره، گفت که این تصمیم آمریکا و بریتانیا، عجولانه گرفته شده و عاقلانه نیست این دو کشور پس از ماه‌ها بحث و بررسی، تصمیم به ارائه کمک‌های غیر نظامی مرگبار کنند اما تنها در چند ساعت، آن را به حال تعلیق در آورند.

او افزود که سلیم ادریس فرمانده ارتش آزاد تماس‌هایی با دو کشور برقرار کرده تا آن‌ها را برای ادامه کمک‌هایشان، متقاعد کند. او با بیان اینکه این تصمیم آمریکا و بریتانیا توجیه پذیر نیست، گفت گروه‌های مسلح سوری می‌توانند مشکلات خود را دوستانه حل و فصل کنند.

در هفته‌های اخیر، هفت گروه مسلح مخالف بشار اسد، از تشکیل ائتلافی با نام «جبهه اسلامی» با هدف سرنگونی نظام بشار اسد و «پایه گذاری کشور اسلامی پیشرو» خبر داده بودند. احمد عیسی شیخ رئیس این ائتلاف گفته بود که فعالیت‌هایش با فعالیت‌های ارتش آزاد سوریه، در تضاد نیست.
XS
SM
MD
LG