لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۷

نخست‌وزیر سوریه در تهران: در جنگ با شورشیان پیروز شده‌ایم


وائل الحلقی، نخست‌وزیر سوریه
وائل الحلقی، نخست‌وزیر سوریه
وائل الحلقی، نخست‌وزير سوريه که به تهران سفر کرده است، گفته که نیروهای دولتی در جنگ با شورشیان «پیروز» شده‌اند و افزوده که حکومت سوريه برای واگذار کردن حکومت به همايش ژنو ۲ نمی‌رود.

وائل الحلقی شامگاه شنبه نهم آذر در يک نشست خبری در تهران تاکيد کرد که موافقت کشورش با مشارکت در همايش «ژنو ۲» به اين مفهوم نيست که در مسير سپردن حکومت به معارضين قرار دارد.

نخست وزير سوريه روز يکشنبه دهم آذر نيز در تهران با حسن روحانی رييس جمهوری ايران ملاقات کرد.

آقای روحانی در این دیدار با گفتن اينکه «خطرناک‌ترين تروريست‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در سوريه اجتماع کرده‌اند»، ملت سوريه را «دوست و برادر» ناميد اما از ابقای بشار اسد در رهبری سوريه سخنی به صراحت بيان نکرد.

سانا، خبرگزاری رسمی سوريه و نيز رسانه‌های خبری ايران اعلام کردند که اسحاق جهانگيری معاون اول رياست جمهوری ايران روز شنبه نهم آذر در ديدار با نخست وزير سوريه، بر ادامه حمايت و «ايستادگی ايران» در کنار سوريه و عليه «محور شرارتی که سوريه را مورد تعرض قرار داده است»، تاکيد کرد.

آقای جهانگيری در اين ديدار گفت «مردم سوريه حق تعيين سرنوشت خود را دارند و هيچ کس نمی‌تواند به آنها بگويد چه کسی بر آنها حکومت کند و يا چه کسی نامزد انتخابات شود».

ديدار نخست وزير سوريه از ايران يک روز پس از آن آغاز شد که بشار اسد روز چهارشنبه ششم آذر تلفنی با حسن روحانی گفت‌وگو کرد.

براساس بيانيه دفتر رياست جمهوری ايران، در آن مکالمه تلفنی که از سوی اسد انجام شد، وی «پيروزی عظيم» ايران در دستيابی به پيمان با شش قدرت جهانی درباره برنامه هسته‌ای را «حق ايران، پس از ده سال استقامت» ناميد.

بر اساس اين گزارش، حسن روحانی نيز در اين گفت‌وگوی تلفنی، از اينکه سوريه با موافقت با خلع سلاح شيميايی، مانع از حمله نظامی به این کشور شد، ابراز خرسندی کرد.

وائل الحلقی در اين سفر هيات بزرگی از مقامات ارشد دولت سوريه را با خود به تهران برده است، که از جمله شامل وزيران امور خارجه، انرژی، نيرو و بهداشت و درمان هستند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ترکيب اين هيات، نشان از اهميت هم پيمانی ايران برای سوريه در شرايطی است که دشمق همچنان درگير جنگ داخلی است.

در اين ميان، رسانه‌های اصولگرا در ايران طی روزهای گذشته پرسيده بودند آيا اين واقعيت که حميد چيت چيان وزير نيرو به جای اسحاق جهانگيری معاون اول رييس جمهوری روز جمعه به استقبال از نخست وزير سوريه به فرودگاه مهرآباد فرستاده شد، بيانگر تغيير رويه در دولت حسن روحانی در ارتباط با سوريه است؟

وب‌سايت «صراط نيوز» وابسته به اصولگرايان افزوده بود حسن روحانی از زمان پيروزی خود تاکنون سخنی به صراحت در حمايت از ابقای بشار اسد بيان نکرده است.

از آغاز بحران داخلی سوريه در ۳۳ ماه گذشته، که بيش از يکصد هزار کشته برجای نهاده است، اوپوزيسيون سوريه، جمهوری اسلامی ايران را به دخالت نظامی و تسليحاتی و اعطای کمک‌های مالی به دولت دمشق، برای ابقای حکومت بشار اسد، متهم کرده است.

با وجود اعلام آمادگی ايران برای حضور در همايش ژنو ۲ به منظور بررسی سرنوشت سوريه و نرمشی که اوپوزيسيون سوريه در روزهای گذشته در مورد حضور ايران در اين رويداد نشان داد، اما هنوز اين امر قطعی نشده است.

سازمان ملل متحد هفته گذشته روز بيست و دوم ژانويه، دوم بهمن، را برای برگزاری کنفرانس «ژنو ۲» تعيين کرد.

اين در حالی است که از فشارهای جهانی بر بشار اسد برای کناره‌گيری از قدرت به ميزان چشمگيری کاسته شده است.

ترکيه و عربستان سعودی از سرسخت‌ترين مخالفان ابقای بشار اسد از زمان تشديد جنگ داخلی در سوريه بوده‌اند.

عليرضا بيگدلی سفير ايران در ترکيه در روزهای گذشته در مصاحبه با رسانه‌های ترکيه از آمادگی تهران برای «ميانجی گری» ميان دولت‌های آنکارا و دمشق خبر داد.

محمد اسماعيل کوثری عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران هفته گذشته در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت اگر ايران براستی در سوريه دخالت می‌کرد، اين جنگ «دو روزه» پايان می‌گرفت.

اين در حالی است که رسانه‌های ايران در روزهای گذشته از خاکسپاری ده شيعه ديگر افغانی مقيم ايران که در نبردهای سوريه «در راه دفاع از حرم حضرت زينب و دفاع از حرم ولايت شهيد شده بودند» خبر دادند.

در هفته‌های گذشته نيز جسد چند نفر از نيروهای سپاه پاسداران ايران پس از «شهادت در سوريه» به ايران برگردانده شد.

آقای کوثری در مصاحبه هفته گذشته با خبرگزاری فارس گفت، شمار نيروهای ايران در سوريه «کمتر از بيست نفر» است اما افزود، رهبر ايران به حسن نصرالله دبيرکل حزب‌الله گفته است اگر نيروهای شما کار خود را «به خوبی» انجام دهند، بحران سوريه برطرف خواهد شد.

حسن نصرالله به تازگی در سخنرانی‌های روزهای عاشورا و تاسوعا با صراحت بر ادامه حضور گسترده نيروهای اين سازمان برای دفاع از حکومت اسد تاکيد کرد.

به گزارش رويترز، در نبردهای سخت روزهای گذشته دستکم بيست و پنج نفر از چريک‌های حزب‌الله در کنار سپاهيان بشار اسد کشته شدند اما حزب‌الله در اين باره رسماً سکوت کرده است.

گروه ناظر حقوق بشر سوريه، که مقر آن در لندن است، می‌گويد از روز پنجشنبه گذشته، با شدت گرفتن نبردها، تا روز شنبه، دستکم چهار صد نفر ديگر کشته شدند.

رسانه‌های حکومت سوريه با تاييد اين نبردها، از «قلع و قمع» دستکم ۵۰۰ «تروريست تکفيری» در مناطقی مانند «الغوطه الشرقيه» در روزهای گذشته خبر داده‌اند.

حکومت سوريه «بازپس گيری» شهرک ديرالعطيه را نيز موفقيتی بزرگ در تضعيف معارضين دانسته است.

همزمان، ارتش آزاد سوريه از ادامه نبردهای سخت ميان نيروهای خود با سپاهيان بشار اسد و چري‌کهای حزب‌الله در استان های حلب و ديرالزور خبر داده است.

اين تحولات در حالی است که آمريکا روز شنبه با تاييد بر عهده گرفتن مسئوليت نابودی سلاح‌های شيميايی سوريه روی کشتی در آب‌های دريای مديترانه، اعلام کرد که برای اين امر بودجه نيز اختصاص می‌دهد.
XS
SM
MD
LG