لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۶

سازمان ملل: احتمالا سلاح شیمیایی به‌طور مکرر در سوریه استفاده شده بود


بازرسان سازمان ملل تحت مدیریت پرفسور آکه سلستورم سوئدی به تحقیقات مشغول بوده‌اند
بازرسان سازمان ملل تحت مدیریت پرفسور آکه سلستورم سوئدی به تحقیقات مشغول بوده‌اند
بنا بر گزارشی تازه از سازمان ملل متحد بازرسان آن سازمان در پنج نقطه از هفت محلی که بازدید کرده‌اند به شواهدی در مورد استفاده از سلاح شیمیایی دست پیدا کرده‌اند.

در گزارش ۸۲ صفحه‌ای سازمان ملل که ۲۱ آذر ماه منتشر شد، آمده است «ماموران ملل متحد به این نتیجه رسیده‌اند که جنگ‌افزارهای شیمیایی در بحران داخلی سوریه میان طرف‌ها استفاده شده است».

بازرسان سازمان ملل تحت مدیریت پرفسور آکه سلستورم سوئدی به تحقیقات مشغول بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز در گزارش مقدماتی گروه بازرسان در ماه میلادی سپتامبر شواهدی «روشن و قانع‌کننده» در مورد استفاده از گاز سارین که به کشتار صدها نفر در منطقه‌ای در حومه دمشق انجامید، منتشر شد. منطقه‌ای که کنترل آن در دست شورشیان بود.

بازرسان در گزارش قبلی خود تاييد کرده بودند که حمله روز سی‌ام مرداد ماه گذشته در سوريه، شیمیایی بوده و با استفاده از گاز سارين و موشک زمين به زمين صورت گرفته است.

گزارش تازه ملل متحد نشان می‌دهد که سلاح شیمیایی علیه سربازان ارتش سوریه نیز استفاده شده است.

کشورهای غربی دولت سوریه را متهم به استفاده از سلاح شیمیایی در جنگ داخلی آن کشور کرده‌اند. دولت سوریه نیز شورشیان را به استفاده از این سلاح‌ها متهم کرده است.

سازمان ملل متحد می‌گوید شورشیان توانسته‌اند در جریان جنگ داخلی بخشی از جنگ‌افزارهای شیمیایی را از ارتش تسخیر کنند.

با این همه گزارش ملل متحد با وجود آنکه احتمال استفاده از این جنگ‌افزار را در بخش‌هایی که در کنترل شورشیان بوده و یا علیه سربازان ارتش آن کشور، مطرح می‌کند، اما نمی‌گوید که دولت یا شورشیان از سلاح‌ها استفاده کرده‌اند.

بازرسان می‌گویند نمی‌توانند استفاده از از این سلاح‌ها را در بهاریه و شیخ مقصود تائید کنند. اما شواهدی که احتمال استفاده از این سلاح‌ها را تائید می‌کند در مناطق خان عسل، اشرفیه، جوبر، غوطه و سراقب یافت شده است.

تیم بازرسان سازمان ملل در مرداد ماه به سوریه رفته‌ بود تا تحقیقات خود را در مورد کاربرد احتمالی سلاح‌های شیمیایی در آن کشور آغاز کند.

پیش از آن دولت بشار اسد، با وجود اینکه اعلام کرده بود از هیئت کارشناسان و بازرسان سازمان ملل استقبال می‌کند،اما به آنها اجازه ورود به خاک سوریه را نداده بود.

بنا بر گزارش رادیو ملی آمریکا، تازه‌ترین گزارش بازرسان را بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، جمعه ۲۲ آذر ماه به نشست همگانی آن سازمان ارائه می‌کند.
XS
SM
MD
LG