لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۰

عراقچی: دور بعدی مذاکرات کارشناسی ۹ دی‌ برگزار می‌شود


عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران می‌گوید دور بعد مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ روز دوشنبه٬ ۹ دی‌ماه در ژنو از سر گرفته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی٬ ایرنا٬ عباس عراقچی روز جمعه٬ ششم دی‌ماه گفت: «مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ روز دوشنبه ۳۰ دسامبر (۹ دی‌ماه) از سر گرفته می‌شود… این مذاکرات کارشناسی که برای تعیین ساز و کار اجرایی توافق‌نامه ژنو انجام می‌شود٬ در شهر ژنو سوئیس برگزار خواهد شد.»

خبرگزاری آسوشیتد پرس روز جمعه گزارش داد مذاکرات کارشناسی آینده قرار است تنها یک روز طول بکشد.

ايران و گروه ۱+۵ تا کنون دو نشست کارشناسی برگزار کرده‌اند.

دور اول این گفت‌و‌گوها ۱۸ آذرماه در وین برگزار شد و پس از چهار روز به دنبال گسترش فهرست تحریمی آمریکا علیه ایران متوقف شد.

دور دوم مذاکرات نیز ۲۸ آذرماه آغاز شد که پس از آن ایران گفت که این مذاکرات به «کندی» و با «دشواری» جلو می‌رود.

عباس عراقچی نیز روز جمعه پیشرفت مذاکرات کارشناسی را بار دیگر «اندک» ارزیابی کرد و گفت که برای ایجاد اعتماد متقابل باید طرفین گفت‌و‌گو توافق‌نامه ژنو را «با جدیت٬ دقت و حسن نیت» اجرایی کنند تا سوءتفاهمی پیش نیاید.

آقای عراقچی ادامه داد: «باید ریزه‌کاری‌ها و جزئیات در این مذاکرات مورد توافق قرار بگیرد؛ روند با کندی ولی با همان اصولی که گفتم رو به جلو پیش می‌رود.»

در همین زمینه دو مقام آگاه به برنامه هسته‌ای ایران روز جمعه٬ شش دی‌ماه به آسوشیتدپرس گفتند که برداشت ایران از توافق ژنو مورد بحث و گفت‌و‌گوی شش قدرت جهانی است و همین اختلاف نظر منجر به موکول شدن دور دوم گفت‌و‌گوهای کارشناسی به زمانی دیگر شده است.

بر اساس توافقی که سوم آذرماه در ژنو صورت گرفت٬ ایران و شش قدرت جهانی متعهد شدند که در ازای تعلیق بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای تهران و همکاری بیشتر ایران با آژانس٬ غرب نیز تحریم‌ها علیه ایران را سبک‌تر کند.

صالحی: نسل جدید سانتریفیوژها در حال ساخت است

در عین حال رئیس سازمان انرژی اتمی با اظهار این‌که اکنون ۱۹ هزار سانتریفیوژ در ایران وجود دارد٬ می‌گوید نسل جدید سانتریفیوژ‌ها در حال ساخت است.

به گزارش واحد مرکزی خبر علی‌اکبر صالحی روز پنجشنبه٬ ششم دی‌ماه گفت: «نسل جدید سانتریفیوژها در حال ساخت است٬ اما تا قبل از این‌که به تولید انبوه برسند باید تمامی تست‌ها را روی آن‌ها انجام داد.»

او که در حاشیه اختتامیه کنفرانس دو سالانه تخصصی چرخه سوخت و مواد هسته‌ای ایران در اصفهان سخن می‌گفت٬ مشخص نکرد که صورت گرفتن آزمایش‌های مربوطه به چه مدت زمان نیاز دارد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود آسوشیتد پرس نیز می‌گوید دو مقام آگاه به برنامه هسته‌ای ایران به این خبرگزاری گفته‌اند که در جریان گفت‌وگوهای کارشناسی هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ کارشناسان هسته‌ای ایران به شش قدرت جهانی گفته‌اند که تعدادی «ماشین پیشرفته» در یکی از مراکز غنی‌سازی ایران نصب شده است.

این دو مقام که نخواستند نامشان فاش شود تاکید کرده‌اند که ایران معتقد است که با توجه به مفاد توافق‌نامه ژنو٬ حق نصب این ماشین‌آلات را دارد.

آسوشیتد پرس با اشاره به این اظهارات و سخنان آقای صالحی می‌گوید ایران در مسیر ارتقای قابلیت غنی‌سازی خود گام بر می‌دارد که به گفته این خبرگزاری این اقدام در تضاد با خواست ایالات متحده و هم‌پیمانانش است و می‌تواند زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای ژنو را به تاخیر بیاندازد.
XS
SM
MD
LG