لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۷

اژه‌ای: جنتی در سطحی نیست که برای قوه قضاییه تعیین تکلیف کند


غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور.
غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور.
غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، روز سه‌شنبه ۲۴ دی ماه به شدت از اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر این‌که «قوه قضاییه باید خودش را با تحولات جدید کشور همراه کند»، انتقاد کرده و گفت که «علی جنتی در سطحی نیست که برای قوه قضاییه تعیین تکلیف کند.»

به گزارش خبرگزاری فارس، محسنی اژه‌ای درباره این اظهارات علی جنتی که در مصاحبه با «تلویزیون الجزیره انگلیسی» بیان شده‌است گفت: «از فردی نظیر علی جنتی بعید است درباره باید و نبایدهای قوه قضاییه اظهار نظر کند و امیدواریم این مطالب صحت نداشته باشد.»

علی جنتی روز هفتم آذرماه مصاحبه‌ای با شبکه الجزیره انجام داد و این مصاحبه روز ۲۱ دی از این شبکه پخش شد.

آن‌گونه که در نسخه تلویزیونی این مصاحبه پخش شده است، آقای جنتی در پاسخ به این پرسش مصاحبه‌گر که آیا «فضای جدید» در ایران «به قوه قضاییه نیز بسط می‌یابد؟» گفت: «به هر حال رییس قوه مجریه عوض شده ولی قوه قضاییه هنوز عوض نشده و همان وضعیت سابق را دارد.»

استیون کول، مصاحبه‌گر الجزیره سپس می‌پرسد که «آیا دوست دارید در قوه قضاییه هم شاهد تغییرات باشید؟ زیرا دولت تغییرات زیادی ایجاد کرده‌است. فضای جدیدی حاکم شده‌است.»

علی جنتی پاسخ می‌دهد: «طبیعی است که دستگاه قضایی ما هم بایستی خودش را با تحولات جدیدی که در کشور پدیده آمده‌است همراه کند. ما امیدواریم این تغییرات را در دستگاه قضایی هم شاهد باشیم.»

غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری روز سه‌شنبه خود با انتقاد از این مصاحبه گفت: «من این مصاحبه را خواندم و سوال شبکه الجزیره کاملا جهت‌دار و تحریک‌کننده و علیه قوه قضاییه بود. به اعتقاد من اگر مسئول هوشمند و زیرکی در مقابل این سوال شبکه خارجی قرار گیرد نباید چنین پاسخی را بدهد.»

وی در مورد این‌که در این مصاحبه «گفته شده دستگاه قضا باید خودش را با مردم همراه کند» گفت: «نمی‌دانم که مطلب همان طور نوشته شده یا نه، ولی با آقای جنتی تماس گرفتیم و گفتند مطلب تحریف شده‌است. اگر این باشد باید آقای جنتی به سرعت این مطلب را تکذیب، اصلاح و اعتراض شدید خود را به این شبکه اعلام کند.»

دادستان کل کشور تاکید کرد: «در سطح علی جنتی نیست که برای قوه قضاییه تعیین تکلیف کند.»

«راننده مداح معروف شلیک کرده‌بود نه خود او»

در همین حال، با وجود انتشار اخبار متعددی در مورد تیراندازی محمود کریمی، از مداحان معروف تهران، به سوی یک خودروی شخصی، غلامحسین محسنی اژه‌ای روز سه‌شنبه در مورد این پرونده گفت، این «راننده محمود کریمی» بوده که اقدام به تیراندازی کرده‌است.

محسنی اژه‌ای اظهار داشت: «راننده آقای کریمی گفته است من تیراندازی کرده‌ام و مجوز تیراندازی هم برای من است چون آنها راه را بسته بودند و چند بار خودرو را به سمت گارد ریل و نزدیک تریلی برده بودند.»

سخنگوی دستگاه قضای جمهوری اسلامی گفت: «در این مورد اقدامات غیر محسوسی انجام شده ولی قرار نهایی صادر نشده است و شاید به زودی تا هفته آینده نتیجه نهایی بازپرسی اعلام شود. اگر آن فرد مجوز اسلحه داشته باشد و شرایط تیراندازی را رعایت کرده باشد پیگیری پرونده به نحو دیگری خواهد بود.»

این در حالی است که وب‌سایت خبری «آینده آنلاین» چندی پیش بدون اشاره به نام این مداح گزارش داد که یک مداح سرشناس در اتوبان شهید بابایی تهران با سرنشینان یک خودرو درگیر شده که در برابر آنها نخست اقدام به تیراندازی هوایی کرده و سپس لاستیک خودرو را هدف گلوله قرار قرار داده است.

پس از آن بود که وبسایت «ندای انقلاب»، رسانه منسوب به سپاه پاسداران، خبر داد که این مداح کسی به جز محمود کریمی نبوده است، از مداحان نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، که گاهی در مجالس مذهبی با حضور او به روضه‌خوانی می‌پردازد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای روز سه‌شنبه در ادامه سخنانش در مورد این حادثه این‌گونه توضیح داد که «البته برخی از اظهارات شاکی و دو خودروی دیگری که همراه وی بوده‌اند متفاوت است و در برخی از اظهارنظرها گفته‌اند که ما آقای کریمی را می‌شناختیم و فقط می‌خواستیم کمی سر به سر وی بگذاریم اما او فکر کرد قصد مزاحمت برایش داریم.»

این در حالی است که شاکی اصلی این پرونده که پس از اعلام حمایت خانه مداحان از آقای کریمی از شکایت خود گذشته در این باره به وبسایت خبری پارسینه گفته است: «به دلیل تعلقاتی که به اهل بیت دارم و محمود کریمی نیز یکی از مداحان است، از شکایت خود گذشتم.»
XS
SM
MD
LG