لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۲

دیدار رو در روی نمايندگان دولت سوريه و مخالفان در ژنو


هادی البحره، رئیس هیئت مذاکره کننده مخالفان حکومت سوریه (وسط)
هادی البحره، رئیس هیئت مذاکره کننده مخالفان حکومت سوریه (وسط)
نمايندگان دولت سوريه و مخالفان حکومت بشار اسد روز شنبه پنجم بهمن ماه برای نخستين بار به طور مستقيم و رو در رو دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اين دیدار با يک روز تاخير و با حضور احضر ابراهيمی، نماينده سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه در دفتر سازمان ملل در ژنو برگزار شده است.

دیدار رو در روی نمايندگان دولت سوريه و مخالفان در چارچوب مذاکرات «ژنو ۲» انجام شد که هدف آن پايان دادن به جنگ داخلی در سوريه است. نا آرامی هایی که تاکنون ۱۳۰ هزار کشته بر جای گذاشته است.

طبق اين گزارش دو هيات مذاکره کننده به مدت نيم ساعت به اظهارات اخضر ابراهيمی درباره کمک های انساندوستانه به مردم مناطق جنگزده گوش دادند.

انس العبده، يکی از اعضای هيات نمايندگان گروه های مخالف حکومت سوريه، در خصوص مذاکرات روز شنبه گفته است:«او (اخضر ابراهيمی) به ما گفت که اين يک کنفرانس سياسی براساس توافق ژنو ۱ است.»

در مذاکرات «ژنو ۱» در ژوئن سال ۲۰۱۲ بر سر تشکيل دولت انتقالی براساس توافق دو طرف موافقت شده بود.

هيات نمايندگی حکومت سوريه می گويد، به طور کلی توافق «ژنو ۱» را قبول دارد، اما مخالف تشکيل دولت انتقالی است و آن را نامناسب و غير ضروری می داند.

به گزارش رويترز، عمران الزعبی،‌وزير اطلاعات سوريه گفته است: دولت انتقالی زمانی تشکيل که سازمان دولت از بين رفته باشد يا وجود نداشته باشد، سوريه دولتی دارد به همراه های نهادهای آن.

اين درحالی است که مخالفان حکومت بشار اسد می گويند، نمايندگان حکومت بايد اصل تشکيل دولت انتقالی را بپذيرند، تا از این طریق به حکومت بشار اسد پايان داده شود.

در همين زمينه، يک سخنگوی سازمان ملل متحد گفته است، انتظار می رود در اين مذاکرات در خصوص برقرار يک آتش بس کوتاه مدت برای ارسال کمک های انساندوستانه به مناطق تحت کنترل مخالفان در حمص که در محاصره نيروهای دولتی است، گفت وگو شود.

لويا سفی،‌سخنگوی هيات نمايندگی مخالفان حکومت سوريه در اين مذاکرات، نيز گفته است، درمذاکرات دور روز آينده در خصوص ارسال کمک بشردوستانه و غذايی به مناطق تحت محاصره نيروهای دولتی و همچنين مبادله زندانيان مذاکره خواهد شد.

اخضر ابراهیمی در خصوص مشکلاتی که به برگزار نشدن دیدار رو در روی روز جمعه منجر شد،‌گفته است: اما انتظار برخورد با موانع در این مسیر را داشتیم.

یک منبع دیپلماتیک نیز به خبرگزاری رویترز گفته است، پیشرفت مذاکرات بین دو طرف کند است.

وی در خصوص دستاوردهای مذاکرات در «ژنو ۲»، اضافه کرده است:گام های کوچک، ولی این گام های کوچک حداقل بهتر از این است که هیچ اتفاقی نیفتد.

کنفرانس ژنو ۲ برای حل بحران سوریه از صبح چهارشنبه، دوم بهمن، آغاز شده است.
XS
SM
MD
LG