لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۰

عفو بین‌الملل: استفاده رژیم سوریه از حربه گرسنگی علیه غیرنظامیان


سازمان عفو بین‌الملل روز دوشنبه ۱۹ اسفند با انتشار گزارشی نوشت که دولت سوریه در منطقه محاصره‌شده یَرموک، در حومه جنوبی دمشق، از «گرسنگی دادن» به غیرنظامیان به عنوان سلاح و حربه استفاده می‌کند.

عفو بین‌الملل در گزارش خود در مورد یرموک، که اردوگاه پناهندگان فلسطینی و سوری در آن قرار دارد، نوشت که از ژوئیه ۲۰۱۳ که ارتش سوریه محاصره این منطقه را شدیدتر کرده «در حدود ۲۰۰ نفر جان باخته‌اند که علت مرگ ۱۲۸ نفر از آنها گرسنگی بوده‌است.»

آژانس امداد و کاریابی آوارگان فلسطینی سازمان ملل گزارش داده‌است که با بروز جنگ داخلی و در پی آن فرار اکثریت جمعیت ۱۷۰ هزار نفری یرموک هم‌اینک حدود ۲۰ هزار نفری که در این منطقه باقی مانده‌اند در وضعیت بدی به‌سر می‌برند.

به نوشته عفو بین‌الملل، دست‌کم ۶۹ درصد از اهالی باقی‌مانده در یرموک از سوءتغذیه رنج می‌برند.

اهالی یرموک به عفو بین‌الملل گفته‌اند که ماه‌ها است هیچ سبزیجات یا میوه‌ای به دست آنها نرسیده و قیمت یک کیلو برنج در این منطقه به حدود ۱۰۰ دلار رسیده‌است.

بنا بر گزارشی که در وب‌سایت عفو بین‌الملل منتشر شده، فیلیپ لوتر، مدیر برنامه خاورمیانه و آفریقای شمالی این سازمان، با اشاره به این گزارش‌ها گفت که: «نیروهای سوری از گرسنگی دادن به غیرنظامیان به عنوان یک حربه استفاده می‌کنند و این کار در زمره جنایات جنگی است.»

وی افزود: «روایات دلخراش خانواده‌هایی که به خوردن سگ‌ها و گربه‌ها روی آورده‌اند، و شلیک تک‌تیراندازها به شهروندانی که به دنبال غذا آمده‌اند تبدیل به جزئیاتی رایج و آشنا در قصه وحشتناک یرموک شده‌اند.»

به نوشته عفو بین‌الملل خوردن گیاهان سمی و گوشت سگ‌های ولگرد باعث آسیب به سلامت ساکنان یرموک شده و گزارش‌هایی از مرگ ۱۸ کودک و مرگ زنان در جریان زایمان به دست این نهاد رسیده‌است.

فیلیپ لوتر با اشاره به این موارد اظهار کرد که: «حصر یرموک به منزله تنبیه همگانی جمعیت غیرنظامی است و حکومت سوریه باید این حصر را فوراً برچیده و به نهادهای انسان‌دوستانه دسترسی کامل بدهد تا به یاری شهروندان رنج‌دیده بشتابند.»

ماه گذشته بر سر یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد برداشتن محاصره از مناطق مسکونی از سوی تمامی طرف‌های درگیر تفاهمی به‌دست آمد اما مفاد این قطعنامه هنوز در عمل به اجرا نیامده‌است.

به گفته عفو بین‌الملل طرف‌های درگیر در سوریه با محاصره مناطق مختلف مسکونی، حدود ۲۵۰ هزار نفر از مردم این کشور را در حصر قرار داده‌اند که در این میان محاصره یرموک «مرگ‌بارترین» مورد است.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود می‌نویسد که در کنار وضعیت حصر و گرسنگی، نیروهای رژیم بشار اسد ساختمان‌های مسکونی و غیرنظامی در اردوگاه یرموک را مکرراً هدف حمله‌های هوایی و گلوله‌باران با سلاح‌های سنگین قرار داده‌اند.

این گزارش با ذکر این‌که «حمله‌های که بین نظامیان و غیرنظامیان تفاوتی قائل نمی‌شود و مرگ و جراحت برجای می‌گذارد جنایت جنگی است» می‌افزاید که این اقدامات نشان‌دهنده «پایمال کردن بی‌رحمانه اولیه‌ترین اصول قانون بشردوستانه بین‌المللی» توسط رژیم سوریه است.

عفو بین‌الملل در پایان گزارش خود خواستار رفع حصر از این مناطق و محاکمه عاملان جنایات جنگی در این مناطق شده‌است.

بنا بر آمار رسمی، در حدود نیم میلیون نفر از آوارگان فلسطینی در سوریه زندگی می‌کنند که از ماه مارس ۲۰۱۱ که درگیری‌ها در سوریه آغاز شده نیمی از این فلسطینیان نیز در داخل این کشور آواره شده‌اند.
XS
SM
MD
LG