لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۵

پایان روز نخست مذاکرات اتمی؛ عراقچی: فضا خوب و جدی بود


محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون٬ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روز نخست مذاکرات وین- ۲۷ اسفندماه
محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون٬ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روز نخست مذاکرات وین- ۲۷ اسفندماه
عباس عراقچی٬ عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران٬ پس از سه دور مذاکره روز سه‌شنبه با شش قدرت جهانی٬ فضای مذاکرات را «خوب و جدی» توصیف کرد و گفت در این روز٬ «سه مورد» از سوی طرفین بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر عباس عراقچی ۲۷ اسفندماه در جمع خبرنگاران در وین گفت: «فضای مذاکرات خوب و جدی بود و بحث‌ها خیلی صریح و رک و در عین حال در فضای سالم مطرح شد… دو طرف دیدگاه‌های خود را مطرح کردند. هنوز زود است که بگوییم مذاکرات سازنده بود٬ ولی قطعا مفید است.»

معاون وزیر خارجه با اظهار این‌که روز سه‌شنبه سه مورد از سوی طرفین بررسی شد٬ توضیح داد: «در یک جلسه بحث تحریم‌ها٬ یک جلسه ابعاد غنی‌سازی و یک جلسه٬ همکاری‌های صلح‌آمیز با ایران بررسی شد و یک جلسه دیگر هم فردا صبح درباره موضوع اراک و رفع مسئله آب سنگین ارک خواهیم داشت.»

این دور از مذاکرات هسته‌ای که سه‌شنبه آغاز شده است٬ قرار است چهارشنبه٬ ۲۸ اسفندماه به پایان برسد.

روز سه‌شنبه در کنار مذاکرات هسته‌ای٬ ایران مذاکرات دوجانبه‌ای نیز با برخی کشورها داشت. عباس عراقچی در این خصوص توضیح داد: «در این دور با روسیه و آمریکا مذاکره دوجانبه داشتیم. فردا اگر فرصت شود٬ با بقیه هم [مذاکره] خواهیم داشت.»

عباس عراقچی همچنین در خصوص مذاکرات روز چهارشنبه گفت: «مذاکرات به احتمال قوی فردا بعد‌ازظهر تمام می‌شود و بعدازظهر نیز آقای ظریف و اشتون یک دیدار دارند و بعد نشست مشترک برگزار می‌شود.»

وی افزود که در این دور از مذاکرات طرفین در تلاشند به «درک مشترک» برسند و رسیدن به «جمع‌بندی» در دستور کار مذکرات کنونی وین نبود.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران ادامه داد که دور بعدی مذاکرات «۱۸ تا ۲۰ فروردین» و احتمالا در «وین» برگزار می‌شود که به گفته وی این موضوع در دیدار روز چهارشنبه آقای ظریف و خانم اشتون قطعی می‌شود.

طرفین امیدوارند تا اواخر تیرماه (اواسط ژوئیه) به توافقی جامع و نهایی برسند.


سناتورها به اوباما: مانع از دستیابی ایران به سلاح اتمی شوید

دور جدید مذاکرات هسته‌ای در حالی در وین در جریان است که از دیگر سو ۸۳ تن از نمایندگان مجلس سنای آمریکا در نامه‌ای٬ از باراک اوباما خواسته‌اند تا از «دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» جلوگیری کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز این نامه به ابتکار رابرت منندز٬ سناتور دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی سنا و لیندسی گراهام٬ سناتور جمهوری‌خواه٬ تهیه شده است و امضاء کنندگان آن اظهار کرده‌اند که «هر نوع توافق نهایی٬ باید برنامه هسته‌ای تسلیحاتی ایران را برچیند و مانع از از آن شود که ایران از خلال غنی‌سازی اورانیوم یا تولید پلوتونیوم٬ به بمب هسته‌ای دست یابد».

به گفته این سناتور‌ها پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای٬ ان‌پی‌تی٬ «هیچ حق مسلمی» را در خصوص غنی‌سازی اورانیوم برای ایران به رسمیت نمی‌شناسد.

ایران همواره تاکید دارد که به عنوان یکی از امضا‌ء کنندگان ان‌پی‌تی٬ حق دارد برای اهداف صلح‌آمیز٬ دست به غنی‌سازی اورانیوم بزند.

سناتورهای امضا‌ء کننده این نامه در عین حال خاطر‌نشان کرده‌اند که ایران حق ندارد در دوران توافق شش‌ماهه هسته‌ای تحریم‌ها را دور بزند. ایران و ۱+۵ سوم آذرماه به توافقی موقت دست‌ یافتند و این توافق ۳۰ دی‌ماه به اجرا درآمد.

این سناتورها با اشاره به برقرار بودن تحریم‌ها علیه ایران٬ تاکید کرده‌اند که در حالی که مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی با ایران هنوز جریان است٬ برخی شرکت‌ها و کشورها برای بهبود موقعیت تجاریشان در تهران می‌اندیشند.

به دنبال توافق موقت هسته‌ای٬ تعدادی از شرکت‌های اروپایی تمایل خود را برای برقراری روابط تجاری با ایران ابراز کرده و برخی از آنها٬ از جمله چند شرکت‌های فرانسوی و اتریشی٬ نمایندگانی را نیز به ایران فرستادند.

با این‌حال آمریکا تاکنون بارها تاکید کرده که تحریم‌ها علیه ایران به قوت خود باقی است و هشدار داده است که ناقضان تحریم‌ها علیه ایران٬ مجازات خواهند شد.
XS
SM
MD
LG