لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

ايران: خنثی سازی خرابکاری در سايت هسته ای اراک


تاسیسات هسته ای اراک
تاسیسات هسته ای اراک
اصغر زارعان، معاون حفاظت وامنيت هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ايران، گفته است، در چند ماه گذشته «مواردی از خرابکاری صنعتی» و از جمله در تاسيسات هسته ای در اراک شناسايی و خنثی شده است.

به گزارش روز شنبه ۲۴ اسفند ماه خبرگزاری مهر، اصغر زارعان که در حاشيه مراسم بهره برداری«آزمايشگاه های تخصصی مقابله با خرابکاری صنعتی» صحبت می کرد،‌ گفت:«با مساعدت و همکاری مؤثر وزارت اطلاعات و ساير مراجع امنيتی کشور در چند ماه گذشته مواردی از خرابکاری صنعتی با رصد هوشمندانه شناسايی و قبل از بهره ­برداری خنثی گرديد.»

معاون حفاظت وامنيت هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ايران گفته است: يکی موارد خنثی‌شده «خرابکاری در بخشی از فرآيند سايت IR 40 خنداب اراک» بوده است.

اصغر زارعان جزييات بيشتری از اين «خرابکاری» ها و همچنين نحوه «خنثی سازی» آنها ارايه نکرده است.

طبق اين گزارش مراسم بهره برداری«آزمايشگاه های تخصصی مقابله با خرابکاری صنعتی» با حضور علی اکبرصالحی معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان انرژی اتمی ايران، جمعی از مديران و کارکنان اين سازمان به برگزار شده است.

طی سال های اخير شماری از «دانشمندان» و دست اندرکاران برنامه هسته‌ای ايران ترور شده‌اند. ترور چهار تن از اين افراد يعنی مسعود علی‌محمدی، مجيد شهرياری، داريوش رضايی‌نژاد و مصطفی احمدی‌ روشن به مرگ آنها منجر شد و ترور فريدون عباسی دوانی، رييس سابق سازمان انرژی اتمی نيز به مجروح شدن او انجاميد.

به دنبال اين وقايع، اواخر سال ۸۹، مجيد جمالی فشی به اتهام ترور سعيد علی‌محمدی دستگير شد. وی شهريور ماه ۹۰ به اعدام محکوم شد و ۲۶ ارديبهشت ماه سال ۱۳۹۱ حکمش به اجرا در آمد.

در سال خردادماه سال ۱۳۹۱ وزارت ايران از دستگيری «۲۰ نفر» از عوامل ترور دانشمندان هسته‌ای ايران خبر داد.

همچنين مرداد ۱۳۹۱، تلويزيون ايران فيلمی با عنوان «کلوب ترور» را پخش کرد که در آن شش زن و هشت مرد به دست داشتن در ترور دانشمندان هسته‌ای «اعتراف» می‌کردند.

در اين فيلم شماری از افراد اظهار کردند که در پايگاهی در حومه تل‌آويو در اسرائيل و يکی از کشورهای همسايه آموزش ديده و نحوه بمبگذاری و عمليات شناسی را تعليم ديده‌اند.

اسرائيل تاکنون دست داشتن در ترور دانشمندان هسته‌ای ايران را نه تکذيب و نه تأييد کرده‌ است.
XS
SM
MD
LG