لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۸

دبیرکل سازمان ملل قتل مرزبان ایرانی را محکوم کرد


بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد.
بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد.
بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه پنجم فروردین با انتشار بیانیه‌ای قتل یکی از پنج مرزبان ایرانی ربوده شده را محکوم کرده و «با دولت و مردم ایران» ابراز همدردی کرد.

در بیانیه‌ای که از سوی سخنگوی بان گی‌مون در وب‌سایت سازمان ملل متحد منتشر شده در ارتباط با قتل این مرزبان آمده‌است که «مراتب همدردی خود را با دولت و مردم ایران که در میانه جشن نوروز - یعنی جشنی که برای آغاز صلح‌آمیز سال نو برگزار می‌شود - با چنین عمل هولناکی مواجه شده‌اند اعلام می‌داریم.»

این بیانیه می‌افزاید: «دبیرکل سازمان ملل به خانواده مرزبان مقتول تسلیت گفته و خواستار آن است که مرتکبان این قتل به سزای عمل خود برسند.»

دبیرکل سازمان ملل در ادامه این بیانیه ابراز امیدواری کرده که «تلاش‌های دولت ایران برای آزاد کردن مرزبانانی ک هنوز در اسارت به‌سر می‌برند نتیجه دهد.»

این بیانیه آقای بان گی‌مون یک روز پس از آن منتشر می‌شود که وزارت خارجه آمریکا در پیامی نوشت که از گزارش‌های مربوط به این قتل «اندوهگین» است و آلن ایر، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا نیز در پیامی ابراز امیدواری کرد که خبر این قتل صحیح نباشد.

پنج تن از مرزبانان ایرانی از در ۱۷ بهمن‌ماه سال گذشته در منطقه جکیگور مرز پاکستان با ایران به اسارت درآمده‌اند و وضعیت آنها هنوز در ابهام است، هرچند خبرهایی در مورد قتل یکی از آنها منتشر شده است.

گروه موسوم به «جیش‌العدل ایران» با انتشار تصاویری در صفحه توئیتر خود مسئولیت ربودن مرزبان‌های ایرانی را بر عهده گرفته و هدف خود از این اقدام را آزاد کردن زندانیان این گروه و زندانیان سنی‌مذهب در زندان‌های ایران اعلام کرده‌است.

در ادامه خبرهای ضد و نقیض در مورد کشته شدن یکی از این مرزبانان به نام «گروهبان یکم جمشید دانایی‌فر»، علی عبداللهی، معاون امنیتی وزارت کشور، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت «آخرین اخبار ما حاکی از سلامتی ۵ مرزبان ربوده‌شده ایرانی است.»

وی هم‌چنین خبر داد که هیئتی به مسئولیت استانداری سیستان و بلوچستان «هفته آینده» برای پیگیری وضعیت پنج مرزبان ربوده شده عازم پاکستان می‌شود.

در همین روز هدایت‌الله میر مرادزهی، نماینده سراوان در مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت که دولت برای آزادی این مرزبانان «با برخی محافل خاص در استان سیستان و بلوچستان کانال‌های ارتباطی ایجاد کرده» اما خبر داد که این کار، نتیجه‌ای نداده و یکی از مرزبانان کشته شده‌است.

وی در ادامه تأکید کرد که «باید در برقراری این ارتباطات تدبیر بیشتری از طرف دولت صورت بگیرد.»

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز سه‌شنبه گفته‌بود که در رابطه با این مرزبانان «تاکنون اقدام جدی از سوی طرف‌های پاکستانی انجام نشده است».

وی افزوده‌بود که: «متأسفانه طی ماه‌های اخیر استفاده گروه‌های تروریستی از خاک پاکستان و تعرض علیه منافع و شهروندان ایران روند فزاینده‌ای بخود گرفته است.»

تسنیم اسلم، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، «به یکی از رسانه‌های خارجی» گفته است: «ما خاک خود را وجب به وجب برای [یافتن] گروگان‌ها جستجو کرده‌ایم، ولی ردی از آنها پیدا نکرده‌ایم. کمیته ویژه مشترکی با شرکت مقامات ایران و پاکستان تشکیل شد، اما مقامات ایرانی هیچ‌گاه تماسی برقرار نکردند.»

مقام‌های ایرانی در واکنش به این اظهارات دولت پاکستان، عدم برقراری تماس در این مورد را رد کرده و آن را «عذر بدتر از گناه» دانستند.

در ادامه تلاش‌های برای آزادی این مرزبانان، کاربران شبکه‌های اجتماعی نظیر توئیتر و فیس‌بوک جمع با استفاده از هشتگ «سربازان ایرانی را آزاد کنید» (FreeIranianSoldiers#) به این گروگان‌گیری اعتراض کرده و خواهان آزادی این مرزبانان شده‌اند.
XS
SM
MD
LG