لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۱

مولوی عبدالحمید: مرگ گروهبان جمشید دانایی‌فر تقریبا تایید شده است


مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان
مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان
مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، می‌گوید که موضوع کشته شدن جمشید دانایی‌فر، مرزبان ایرانی به دست گروه جیش العدل و دفن او در بلوچستان پاکستان «تقریبا تایید شده است».

وی روز سه‌شنبه، ۱۹ فروردین به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت افرادی که برای مذاکره با گروه جیش العدل و تحویل گرفتن اسرای ایرانی از مرزهای ایران خارج شده بودند، نتیجه گرفته‌اند که جسد آقای دانایی‌فر در مناطق کوهستانی دفن شده است.

به گفته امام جمعه اهل سنت زاهدان، در حال حاضر اما این امکان وجود دارد که بتوان درباره بازگرداندن پیکر جمشید دانایی‌فر وارد گفت‌وگو با جیش العدل شد و این مسئله را پی‌گیری کرد.

گروه مسلح جیش العدل اواسط بهمن ماه گذشته پنج مرزبان ایرانی را در استان سیستان و بلوچستان به گروگان گرفت که در نهایت روز ۱۷ فروردین چهار تن از آنان آزاد و وارد خاک ایران شدند، اما سرنوشت گروهبان یکم جمشید دانایی‌فر هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

جیش العدل ادعا می‌کند که آقای دانایی‌فر را به تلافی مرگ یکی از اعضای گروه خود در زندانی داخل ایران کشته است، رویدادی که معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان نیز روز چهارم فروردین آن را تایید کرد، اما مقامات عالی‌رتبه ایران از جمله عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، می‌گویند که این مسئله را نمی‌توانند تایید کنند و در این باره مدارک کافی وجود ندارد.

در این میان مولوی عبدالحمید که در آزادی مرزبانان ایرانی نقش داشته است در گفت‌وگویی با وبسایت دیپلماسی ایرانی جزییات بیشتری درباره چگونگی بازگشت آنها به کشور ارائه داده است.

به گفته وی، اعضای گروه جیش العدل مرزبان‌های ایرانی را در کوه‌های صعب‌العبوری در افغانستان تحویل نمایندگان ایران داده‌اند و «بر همین اساس هم ادعا می‌کنند که توان حمل جنازه را نداشته‌اند و آن را خاک کرده‌اند».

آقای عبدالحمید همچنین می‌گوید، هیات اعزامی او حتی موفق شده بود گروه جیش العدل را راضی کند که تصمیم خود برای قتل جمشید دانایی‌فر را تغییر دهد، اما در نهایت «بروز اختلافات» در این گروه و «ورود چند گروه دیگر برای آزادی مرزبان‌ها» باعث شد که آنها آقای دانایی‌فر را به قتل برسانند.

دفاع مطهری از امام جمعه زاهدان

در همین حال، نقش امام جمعه اهل سنت زاهدان در آزادی گروگانان ایرانی و مذاکرات او با جیش العدل، با انتقاد رسانه‌های وابسته به حکومت ایران مواجه شده است و از جمله روزنامه جمهوری اسلامی در شماره روز دوشنبه خود نوشت که «مولوي عبدالحميد چرا در همان روزهاي اول بعد از ربوده شدن مرزبانان براي نجات آنها اقدام نكرد؟»

به گفته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «كسي كه قدرت اعمال نفوذ در گروهك تروريستي جيش العدل را دارد و در عمل نشان مي‌دهد كه مايل به حل مشكل است مي‌تواند اين اقدام را سريع‌تر و در روزهاي اول انجام دهد و اجازه بروز عوارض منفي و ضايعات مترتب بر اين اقدام تروريستي را ندهد.»

روزنامه جمهوری اسلامی در نهایت تاکید کرده است: «امام جمعه زاهدان هنگامي حسن نيت كامل خود را مي‌تواند به اثبات برساند كه تمام توان خود را در جهت ريشه‌كن ساختن اشرار از استان سرفراز سيستان و بلوچستان به كار گيرد و كاري كند كه اين استان از لوث وجود آنان پاك شود.»

خبرگزاری فارس نیز نقش مولوی عبدالحمید در این رخداد را «مبهم و غیرشفاف» توصیف کرده است.

اما در نقطه مقابل، علی مطهری در نطق روز سه‌شنبه خود در مجلس شورای اسلامی از امام جمعه اهل سنت زاهدان دفاع کرده و نقش او را در آزادی گروگان‌های ایرانی «حائز اهمیت» خوانده است.

وی در این باره اظهار داشت: «ما نباید نقش علمای اهل سنت را نادیده بگیریم، از طرفی شعار وحدت شیعه و سنی بدهیم و وقتی آنها با نظام همکاری می کنند، علیه آنها صحبت کنیم، این نوعی تناقض در رفتار ماست و نباید حق آنها را نادیده بگیریم.»

مولوی عبدالحمید خود نیز به خبرگزاری ایسنا گفته است که انتظار تشکر ندارد و تنها از ظرفیت موجود برای آزادی مرزبانان ایرانی استفاده کرده است.
XS
SM
MD
LG