لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۵

جهانگیری: بنیان تحریم‌ها علیه ایران در حال فروریختن است


اسحاق جهانگیری می‌گوید که آقای روحانی سوگند خورده تا مسائل را با عقل و تدبیر پیش ببرد
اسحاق جهانگیری می‌گوید که آقای روحانی سوگند خورده تا مسائل را با عقل و تدبیر پیش ببرد
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، اعلام کرد که « بنيان تحريم ها يکی پس از ديگری در حال فروريختن است» و «از زمانی که مذاکرات آغاز شد تا کنون یک تحریم جدی علیه ایران وضع نشده است.»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، معاون اول رئیس‌جمهوری که در همایش کارگر، سلامت و تامین اجتماعی سخنرانی می‌کرد افزایش میزان صادرات نفت ایران را دلیل برهم خوردن «بنیان تحریم‌ها» عنوان کرده است. بر اساس گفته‌های آقای جهانگیری ایران در اسفندماه گذشته یک میلیون و پانصد هزار بشکه نفت صادر کرده است.

آقای جهانگیری تلاش دولت حسن روحانی در انتخاب «یک تیم مجرب» و تلاش برای برقراری مذاکرات در چهارچوب «خطوط قرمز» رهبر ایران و پرهیز از حواشی را دلیلی برای موفقیت‌های دیپلماتیک ایران می‌داند، ولی با این همه معتقد است که عده‌ای می‌خواهند دولت را وارد «حاشیه‌های بی‌نتیجه» کنند.

معاون اول رئیس‌جمهوری در حالی از افزایش صادرات نفتی ایران می‌گوید که خبرگزاری رویترز در گزارشی عنوان کرده بود که صادرات نفتی ایران در ماه مارس تنها یک میلیون و ۵۰ هزار بشکه بوده است و این میزان در ماه آوریل به زیر یک میلیون بشکه رسیده است. بر اساس این گزارش ماه فوریه تنها ماهی بوده است که ایران توانسته در آن یک میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه برسد.

ایران در سال ۲۰۱۱، روزانه ۲. ۲ میلیون بشکه صادرات نفت خام داشته و بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، این رقم در سال ۲۰۱۳ به یک میلیون و ۷۰ هزار بشکه افت کرده است.

آقای جهانگیری در این سخنرانی عنوان کرده که ایران توانسته درآمدهای نفتی خود را آزاد کند و حال با این پول می‌تواند«در هر نقطه دنیا کالای اساسی و دارو» خریداری کند.

از ۱۱ تیرماه سال ۹۱ و با آغاز تحریم‌های نفتی و بانکی غرب علیه ایران، این کشور نتوانست مبالغ حاصل از فروش نفت خود را از خریداران‌اش دریافت کند.

در بهمن‌ماه سال گذشته، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه و گمنام گفته بود که ایران توانسته ۵۵۰ میلیون دلار از درآمدهای نفتی بلوکه شده خود را که در اختیار ژاپن بود، آزاد کند. با این همه مشخص نیست که آیا تمامی درآمدهای نقتی بلوکه شده ایران آزاد شده است یا نه.

صحبت‌های آقای جهانگیری در حالی بیان می‌شود که تحریم‌های بانکی و بیمه‌ای ایران به قوت خود باقیست و تنها پس از امضای پیش‌نویس اولیه توافق‌نامه ژنو روند سبک‌سازی تحریم‌ها توسط ایالات متحده و غرب آغاز خواهد شد.
XS
SM
MD
LG