لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۸

هشدار کارشناسان سایبری: هکرهای ایرانی تهاجمی‌تر شده‌اند


کارشناسان امنیتی در نشست امنیت سایبری خبرگزاری رویترز که روز دوشنبه برگزار شد نسبت به گسترش دامنه فعالیت هکرهای ایرانی و «جاسوسی» از وب‌سایت‌های دولتی آمریکا هشدار دادند.

این نشست روز دوشنبه، ۲۲ اردیبهشت، در واشینگتن برگزار شد که کارشناسان در جریان آن ایران را به دست داشتن در حملات سایبری متعدد علیه وب‌سایت‌های آمریکایی متهم کردند.

به گفته این کارشناسان، هکرهای ایرانی ماهرتر و تهاجمی‌تر از قبل شده‌اند و از مرحله ایجاد اختلال در وب‌سایت‌های آمریکایی قدمی جلوتر رفته‌اند، به‌ طوری که اکنون به جاسوسی سایبری می‌پردازند.

در گزارش رویترز از این نشست، به تحقیقات شرکت امنیت سایبری «فایرآی» اشاره می‌شود که در آن از یک شبکه هکرهای ایرانی به نام «گروه امنیتی آژاکس» نام برده شده است.

فایرآی تاکید می‌کند که گروه آژاکس پشت حملات سایبری مداوم علیه کمپانی‌های دفاعی آمریکا و همین‌ طور ایرانیانی قرار دارد که تلاش می‌کنند سانسور اینترنتی در ایران را خنثی سازند.

به گفته فایرآی، گروه آژاکس در حقیقت شناخته‌شده‌ترین گروه هکرهای ایرانی است که با استفاده از بدافزارهای خود به جاسوسی سایبری روی آورده‌.

پیش از این مقامات ایالات متحده نسبت به افزایش توان سایبری ایران و ساماندهی حملات اینترنتی علیه نهادهای دولتی آمریکا هشدار داده بودند.

ایران متهم به ساماندهی حملات سایبری متعددی است که بانک‌های آمریکایی و نهادهای نظامی آمریکا مانند نیروی دریایی آن را هدف قرار داده است.

تنها حدود دو هفته قبل نیز شرکت آمریکایی امنیت سایبری ماندیانت بر اساس گزارش‌های فایرآی نوشت که حملات هکرهای ایرانی علیه بخش انرژی و سازمان‌های دولتی آمریکا در یک سال گذشته افزایش یافته است و از این نظر ایران پس از روسیه و چین جدی‌ترین تهدید سایبری برای ایالات متحده محسوب می‌شود.

در گزارش رویترز از نشست روز دوشنبه امنیت سایبری نیز سخنان مایکل هیدن، رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سی‌آی‌ای)، بازتاب داده شده است که نسبت به فعالیت‌های هکرهای ایرانی ابراز نگرانی کرده است.

آقای هیدن اظهار داشت، آن‌ چه او را نگران می‌کند این است که دولتی که هیچ وقت به مقابله مستقیم با آمریکا نمی‌پردازد، اکنون فهمیده که می‌تواند با حملات سایبری توجه آمریکا را به خود جلب کند.

رویترز به نقل از کارشناسان امنیتی می‌نویسد که هکرهای ایرانی به تلافی حملات استاکس‌نت به تاسیسات هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۰ فعالیت خود را علیه اهداف خارجی آغاز کردند.

حملات استاکس‌نت موضوع گمانه‌زنی‌ها و گزارش‌های متعددی بوده است و احتمال بسیار داده می‌شود که ایالات متحده پشت آن بوده باشد.

با این حال ایران اتهام حملات سایبری علیه نهادهای آمریکایی و از جمله بانک‌های آن را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG