لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۱

ریاض از ظریف برای سفر به عربستان سعودی دعوت کرد


محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران
وزیر خارجه عربستان روز سه‌شنبه اعلام کرد که از همتای ایرانی خود٬ محمد جواد ظریف٬ برای سفر به این کشور دعوت به عمل آورده است و تاکید کرد هر زمانی که آقای ظریف مایل به انجام این سفر باشد٬ ریاض آماده است او را بپذیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ سعود الفیصل روز سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه در یک کنفرانس خبری در ریاض٬ پایتخت عربستان٬ گفت که کشورش از آقای ظریف برای سفر به این پادشاهی دعوت کرده است، اما به گفته وی علیرغم تاکید‌های پیشین ایران بر تمایلش به بهبود روابط٬ این سفر هنوز صورت نگرفته است.

وزیر خارجه عربستان توضیح نداد که این دعوت چه زمانی صورت گرفته است و آیا ایران به طور رسمی به این دعوت پاسخ داده است یا خیر.

وی بار دیگر تاکید کرد: «هر زمان که آقای ظریف فکر می‌کند زمان مناسبی برای این سفر است٬ ما آماده‌ایم تا پذیرای او باشیم. ایران همسایه ما است و ما با آن‌ها ارتباط داریم. ما با ایران مذاکره و گفت‌و‌گو خواهیم کرد.»

این دعوت در حالی صورت گرفته است که ایران و عربستان سعودی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد دوران پر تنشی داشته‌اند و ریاض بارها تهران را به دخالت در امور داخلی کشورهای عربی متهم کرده است.

عربستان همچنین همراه با سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس٬ نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده است و در حالی که تهران حامی دولت سوریه است٬ ریاض از مخالفان دولت بشار اسد حمایت می‌کند.

در این خصوص وزیر خارجه عربستان روز سه‌شنبه تاکید کرد که ریاض امیدوار است ایران به تلاش‌ها برای بالابردن سطح امنیت منطقه بپیوندد و بخشی از این معضل نباشد.

علیرغم این تنش‌ها٬ از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی٬ ایران تاکید کرده است که به دنبال بهبود روابط خود با کشورهای جهان و بویژه همسایه است.

محمد جواد ظریف دی‌ماه سال گذشته گفته بود که برای بهبود روابط تهران و ریاض٬ در فرصت مناسب به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

آقای ظریف که به سایر کشورهای حوزه خلیج فارس سفر کرده٬ هنوز به دعوت روز سه شنبه وزیر خارجه عربستان واکنشی نشان نداده است.
XS
SM
MD
LG