لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۰

وال استریت جورنال: سفر اوباما به عربستان در رابطه با ایران و سوریه


روزنامه وال ‌استریت جورنال از سفر قریب‌الوقوع باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، به عربستان سعودی خبر داد، سفری که قرار است با هدف کاهش تنش‌ میان واشینگتن و ریاض بر سر سیاست‌های آمریکا در قبال برنامه اتمی ایران و جنگ داخلی سوریه انجام شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، این نشریه روز جمعه، ۱۱ بهمن، به نقل از برخی منابع مطلع در دولت عربستان سعودی نوشت که آقای اوباما در سفر خود به عربستان که ماه آینده میلادی (مارس) انجام می‌شود با ملک عبدالله ملاقات خواهد کرد.

یک مقام ارشد دولت عربستان سعودی که وال استریت جورنال نام او را منتشر نکرده است، می‌گوید که سفر اوباما به خاطر آن انجام می‌شود که روابط آمریکا و عربستان اکنون «رو به وخامت می‌رود» و اعتماد متقابل میان آنها کاهش می‌یابد.

ریاض از متحدان اصلی واشینگتن در منطقه محسوب می‌شود، اما مناقشه هسته‌ای ایران و روش باراک اوباما برای حل و فصل آن انتقادات مقامات عربستان سعودی را در پی داشته است تا جایی که اواخر مهرماه خبرگزاری رویترز گزارش داد که شاهزاده بندر بن سلطان، رئیس دستگاه اطلاعاتی سعودی بر کاهش سطح روابط دو کشور تاکید کرده است.

قبل از آن نیز برخی «اسناد محرمانه‌» دولت آمریکا که سایت ویکی‌لیکس ادعا می‌کرد به آنها دست یافته است، نشان می‌داد پادشاه عربستان حتی خواستار حمله نظامی ایالات متحده به تاسیسات هسته‌ای ایران شده است تا ایران نتواند به سلاح هسته‌ای دست یابد.

اما در این میان جنگ داخلی سوریه هم به اختلافات میان ریاض و واشینگتن دامن زده است، به‌ طوری که گزارش رسانه‌های جهانی حکایت از آن دارد عربستان به این خاطر عضویت موقت در شورای امنیت سازمان ملل متحد را رد کرده است.

وال استریت جورنال می‌نویسد که ملک عبدالله در نشست خود با باراک اوباما می‌خواهد از او جویا شود که چرا تصمیم گرفت به سوریه حمله هوایی نکند و به این ترتیب موجب تقویت حکومت بشار اسد بشود.

اوباما پیش از این استفاده از سلاح شیمیایی در جنگ داخلی سوریه را خط قرمز نامیده بود، اما زمانی که گزارش‌ها درباره حمله شیمیایی در سوریه منتشر شد، رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفت به جای حمله نظامی به دمشق، آن را وادار به نابودی سلاح شیمیایی خود کند.

این رخداد و دیگر سیاست‌های آمریکا در قبال جنگ داخلی سوریه باعث شده است که ریاض واشینگتن را به بی‌عملی متهم سازد.
XS
SM
MD
LG