لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۹

عضو ارشد کنگره: ایران تمام جزئیات برنامه تسلیحاتی سابق خود را رو کند


اد رویس، نماینده جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا
اد رویس، نماینده جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا
رئیس کمیته امور خارجی در مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه، ۲۰ خردادماه، در تازه‌ترین جلسه این کمیته چنین اظهار نظر کرد که مذاکره‌کنندگان غربی باید «تمایل ایران برای رو کردن تمام جزئیات برنامه تسلیحاتی سابق خود» را بسنجند.
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:18 0:00
لینک مستقیم

تازه‌ترین جلسه این کمیته که سه‌شنبه صبح به وقت واشینگتن هم‌چنان در جریان است در حالی برگزار می‌شود که دیپلمات‌های ارشد جمهوری اسلامی و ایالات متحده از روز دوشنبه در شهر ژنو سوئیس رو در رو به مذاکره نشسته‌اند.

اد رویس، نماینده جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا و رئیس کمیته امور خارجی این مجلس، جلسه صبح سه‌شنبه را با سخنانی تند و انتقادآمیز رو به دولت باراک اوباما آغاز کرد و این جلسه را «تازه‌ترین هشدار» علیه روند امور مربوط به ایران اتمی توصیف کرد.

موضوع این جلسه از کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تمرکز بر تلاش ایران «برای دستیابی به توانایی ساخت سلاح اتمی» و «چگونگی متوقف ساختن آن» عنوان شده است.

واشینگتن هشدار داده است که مهلت تعیین‌شده برای دستیابی به توافق هسته‌ای جامع میان ایران از یک سو و گروه ۵+۱ از سوی دیگر که در آذرماه سال گذشته شش ماه تعیین شد رو به پایان است و تا روز ۲۹ تیر مذاکرات باید به نتیجه رسیده باشد.

در همین زمینه عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، روز دوشنبه به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، گفت: «امیدواری‌ها بر این بوده است که توافق نهایی در این مدت حاصل شود، اما اگر چنین نشود ناچاریم توافق ژنو را برای شش ماه دیگر تمدید کنیم تا مذاکرات بتواند ادامه یابد... هنوز زود است قضاوت کنیم که آیا نیاز به تمدید توافق ژنو هست یا نه.»

در این حال آقای عراقچی از برگزاری مذاکرات دوجانبه با دیگر اعضای گروه ۱+۵ خبر داد که تا پیش از دور بعدی گفت‌وگوهای چندجانبه ایران و قدرت‌های جهانی انجام خواهد گرفت.

اد رویس، نماینده جمهوری‌خواه، روز سه‌شنبه ضمن «خطرناک خواندن رژیم» جمهوری اسلامی و اشاره به این که هنوز اختلافات اساسی میان طرفین مذاکره وجود دارد تاکید کرد که ایران اتمی «فاجعه‌ای» برای امنیت ملی آمریکا خواهد بود.

او گفت: «با توجه به سابقه ایران در فعالیت‌های پنهانی، زیر پا گذاشتن شفافیت و همکاری از سوی ایران باید عواقبی روشن [برای این کشور] داشته باشد، و فریب‌کاری اصلا تحمل نشود.»

به گفته آقای رویس، یک راه برای سنجیدن میزان صداقت ایران در مذاکرات کنونی سنجش «تمایل ایران برای رو کردن تمام جزئیات برنامه تسلیحاتی سابق خود» توسط مذاکره‌کنندگان غربی است.

چندین سازمان اطلاعاتی آمریکا در گزارشی جامع که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد اعلام کردند که جمهوری اسلامی در پاییز سال ۲۰۰۳ برنامه ساخت و توسعه تسلیحات اتمی خود را متوقف کرده است.
XS
SM
MD
LG