لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

انتشار فیلم سخنان نماینده خامنه‌ای در سپاه درباره انتخابات ۱۳۸۸


علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه، سال ۱۳۹۱ گفته بود که «وظیفه ذاتی سپاه، مهندسی معقول و منطقی انتخابات است».
علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه، سال ۱۳۹۱ گفته بود که «وظیفه ذاتی سپاه، مهندسی معقول و منطقی انتخابات است».
یک روز پس از اظهار نظر علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، درباره ویدیوی منتشر شده از سخنرانی فرمانده سپاه، اکنون فیلمی از سخنرانی خود وی در مورد انتخابات و رخدادهای سال ۱۳۸۸، منتشر شده است که در آن بر حمایت این نهاد نظامی از محمود احمدی‌نژاد تاکید می‌کند و آن را «فرمان» آیت‌الله خامنه‌ای می‌نامد.

آقای سعیدی سه‌شنبه ۲۰ خرداد در یک نشست خبری درباره فیلم سخنرانی محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، گفته بود که «پرداختن به اين موضوع ضرورتی ندارد».

این در حالی است که منتقدان حکومت ایران فیلم سخنرانی فرمانده سپاه را نشانه‌ای از «تقلب» در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ می‌دانند و به آن بخش از سخنان آقای جعفری استناد می‌کنند که می‌گوید «نگرانی و خط قرمز» سپاه این بود که اصلاح‌طلبان «دوباره روی کار بیایند».

در این حال محمد نوری‌زاد، روزنامه‌نگار و نویسنده معترض سیاست‌های حکومت ایران، چهارشنبه ۲۱ خرداد در وبسایت خود فیلمی از سخنرانی علی سعیدی منتشر کرد که در آن فیلم نیز موضع سپاه درباره رویدادهای سال ۱۳۸۸ و اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات بیان می‌شود.
انتشار فیلم سخنان آیت الله سعیدی پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸
please wait

No media source currently available

0:00 0:16:53 0:00


در این فیلم آقای سعیدی به سخنان رهبر جمهوری اسلامی در خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ خرداد سال ۱۳۸۸ و جمله معروف او که «نظر محمود احمدی‌نژاد به او نزدیک‌تر است»، اشاره می‌کند و می‌گوید: «من سوالم از شما این است که نه به احمدی‌نژاد یعنی چه وقتی که رهبری می‌گوید از مشروطیت تاکنون، دولتی این گونه نداشته‌ایم.»

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران سپس تاکید می‌کند: «ما شخصیت مصون نداریم...همه باید تحت فرمان رهبری باشند. سهمی نباید برای کسی قائل شد. اگر برای کسی سهمی قائل شدیم، شرک است. »

وی در ادامه می‌گوید: «شخصیت‌های سیاسی، مذهبی، روحانی، آن وقتی محترمند که در خدمت ولایت باشند. این را خدا فرموده است.»

علی سعیدی در بخشی دیگر از این سخنرانی از «سه شکل تهدید علیه جمهوری اسلامی» با عناوین «زرد، نارنجی و قرمز» نام می‌برد و می‌گوید: «بخصوص در انتخابات ریاست جمهوری، تهدیدی که علیه انقلاب جلوه می‌کند، تهدید به شکل نارنجی است که به سمت قرمز پیش می‌رود.»

آقای سعیدی با بیان این که با توجه به وضعیت نارنجی و قرمز، نقش سپاه و بسیج قبل از انتخابات و بعد از انتخابات باید کاملا از هم جدا شود، می‌افزاید: «ما هستیم و ۱۰ میلیون انسان. از سپاه تا خط آخر که بسیج است. اگر ما بتوانیم این مجموعه را سر خط و آماده بکنیم، می‌توانیم معادلات را تغییر دهیم. اگر هیچ کسی هم کاری نکرد، ما در حد وظیفه خودمان می‌توانیم در معادلات آینده تاثیر گذار باشیم.»

پیش از این نیز در زمستان ۱۳۹۱ اظهارات علی سعیدی در رسانه‌ها منتشر شده بود که تاکید می‌کرد «وظیفه ذاتی سپاه، مهندسی معقول و منطقی انتخابات است».

«مجمع روحانیون اپوزیسیون اصل حاکمیت دینی است»

در بخشی دیگر از این ویدیو آقای سعیدی با اشاره به اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ گفته است که « برخی از احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌ها و نهادهای درون انقلاب، یا اپوزیسیون اصل حاکمیت دینی هستند.»

وی احزاب اصلاح‌طلب از مجمع روحانیون تا جبهه مشارکت را اپوزیسیون اصل حاکمیت دینی و مجمع تشخیص مصلحت نظام را اپوزیسیون دولت اصول‌گرا خوانده است.

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه، درباره مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز که ریاست آن در سال۱۳۸۸ بر عهده حسن روحانی بود گفته است: «مرکز تحقیقات استراتژیک، اپوزیسیون نظام است یا دولت؟»

آقای سعیدی برخی نهادهای وابسته به رهبری را خنثی یا اپوزیسیون دولت احمدی‌نژاد می‌نامد و در ادامه می‌گوید: «از پدیده‌هایی که اصلا قابل پذیرش نیست این است که برخی نخبگان و شخصیت‌ها به خودشان اجازه می‌دهند علنی، دیدگاهشان را در برابر رهبری بیان کنند.»

وی اضافه کرد: «معاویه رسما به امام علی می‌نویسد که وظیفه پیامبر صرفا ابلاغ بوده و بس، و هیچ مسئولیت دیگری ندارد. امروز این نگاه به این تبدیل شده که می‌گویند دین حق ندارد در عرصه حکومتی باشد.»

آقای سعیدی سپس گفت: «سخنگوی حزب کارگزاران می گوید که دین اصلا نظام ندارد. جامعیت دین را نمی پذیرید. به حضرت عباس این اعتقاد به درد رئیس جمهور نمی‌خورد. به درد نماینده مجلس نمی‌خورد. به درد امام جماعت هم نمی‌خورد. »

انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ به موج دستگیری و زندان‌های طولانی مدت منتقدان حکومت ایران منجر شد که اعتقاد داشتند پیروزی محمود احمدی‌نژاد در آن انتخابات حاصل «تقلب گسترده» سپاه پاسداران بود.
XS
SM
MD
LG