لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۴

نیویورک‌تایمز: ارسال هواپیماهای بدون سرنشین ایران به عراق


پهپاد یا هواپیمای بدون سرنشین فطرس
پهپاد یا هواپیمای بدون سرنشین فطرس

روزنامه نیویورک‌تایمز از پرواز هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی در عراق خبر داد و به نقل از مقامات آمریکا نوشت که جمهوری اسلامی برای کمک به نیروهای عراقی ده‌ها تن تجهیزات نظامی در اختیار آنان قرار داده است.

این گزارش که روز چهارشنبه، چهارم تیر منتشر شده است، همچنین عنوان می‌کند که ده‌ها افسر سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، به منظور مشاوره به فرماندهان نظامی عراق و کمک به بسیج بیش از دو هزار نفر از شیعیان جنوب عراق به این کشور اعزام شده‌اند.

عراق در هفته‌های اخیر شاهد یورش اسلام‌گرایان افراطی موسوم به داعش است که توانسته‌اند مناطق مهمی را در این کشور به تصرف دربیاورند از جمله شهر موصل و شهر بیجی که بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت عراق در آن واقع است.

این میان ایران و آمریکا که داعش را گروهی تروریستی می‌دانند، درصدد یافتن راه‌هایی برای عقب راندن نیروهای داعش از شهرهای تصرف‌شده هستند، امری که نیویورک‌تایمز از آن به عنوان «معدود هدف مشترک» تهران و واشینگتن نام می‌برد.

با این حال این روزنامه به نقل از مقامات ارشد آمریکا می‌نویسد که بحث همکاری ایران و آمریکا منتفی است و اقدامات موازی که طرفین برای شکست نیروهای داعش به کار می‌برند، همکاری نیست.

در ادامه این گزارش عنوان می‌شود که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، در روزهای اخیر دست‌کم دو سفر به عراق داشته است تا به مشاوران ارتش عراق برای برنامه‌ریزی استراتژیک کمک کند.

این در حالی است که به تازگی سفیر بغداد در تهران تاکید کرده است که نه قاسم سلیمانی و نه دیگر نیروهای سپاه پاسداران در عراق حضور ندارند و «عراق با وحدت و مقاومت ملتش در مقابل داعش می‌ایستد».

اما نیویروک‌تایمز بحث ارسال سلاح‌ و تجهیزات نظامی از ایران به عراق را نیز مطرح کرده است.

این روزنامه نوشته است که هواپیماهای ایرانی روزانه دو بار به بغداد پرواز می‌کنند که در هر پرواز ۷۰ تن تجهیزات نظامی با خود حمل می‌کنند.

در همین رابطه یک مقام ارشد آمریکا به شرط عدم انتشار نام خود به نیویورک‌تایمز گفت: «[تجهیزات ارسالی از ایران به عراق] حجم قابل توجهی است. البته الزاما همه آنها سلاح سنگین نیستند، اما صرفا سلاح‌های سبک و مهمات هم نیستند.»

این گزارش سپس به ارسال هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی به عراق اشاره می‌کند که ماموریت آنها کسب اطلاعات از جبهه دشمن است.

به گفته نیویورک‌تایمز، این هواپیماهای بدون سرنشین از پایگاهی هوایی در بغداد برمی‌خیزند که پیش از این مورد استفاده نیروهای آمریکایی قرار داشت.

در عین حال مقامات آمریکا می‌گویند که ایران بیش از ۲۰ هواپیمای نظامی خود را در غرب کشور مستقر کرده است که در صورت نیاز از طریق آنها دست به عملیات در عراق خواهد زد.

پیش از این آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفته بود که اعتقاد دارد «مردم، دولت و مرجعیت دینی» در عراق توانایی پایان دادن به بحران اخیر در این کشور را دارند.

XS
SM
MD
LG